تغییر معادلات منازعه با عملیات طوفان الاقصی

۱۷ مهر ۱۴۰۲
مشاهده ۱۴۴۳

عملیات طوفان الاقصی یک عملیات تهاجمی و ترکیبی تمام عیار بود. این عملیات در استعداد چند گردان صورت گرفت و سبب غافلگیری شدید رژیم اسرائیل شد و از همان آغاز عملیات همانند ابتکار عمل حزب الله لبنان در جنگ 33 روزه ابتکار عمل را به مقاومت اسلامی داد تا در مسیر ارتقاء موازنه بازدارندگی یک گام راهبردی دیگر به جلو بردارد.

 عملیات طوفان الاقصی با هدف پاسخ سهمگین به تعدی و تجاوزات گذشته و حال صهیونیستی به مقدسات اسلامی‌بویژه مسجد الاقصی و هتک حرمت قرآن کریم صورت گرفته، اما باید این عملیات را پارادایم و ماتریس جدیدی در معادلات منازعه مقاومت و رژیم صهیونیستی بدانیم. چراکه مفاهیم آینده را باید بر مبنای آن سنجید و با مفاهیم قبل آن متفاوت خواهد بود. به گونه ای که این عملیات از آخرین جنگ کلاسیک ارتش های عربی با رژیم صهیونیستی در 1973م تا کنون منحصر به فرد است. هم از حیث اطلاعاتی، سرعت عملیات، تاکتیک برتر و غافلگیری، میزان آسیب انسانی و مادی به دشمن، بروز بیش از پیش ناکارآمدی گنبد آهنین و ضعف مدیریت سیاسی و جنگ می‌توان یاد کرد.

از این رو ذکر پاره ای از موارد آن در مقایسه با عملیات های گذشته مقاومت اسلامی فلسطین حائز اهمیت است.

یکم، تا کنون برحسب نوع عملیات شکل گرفته در منازعات مابین مقاومت و رژیم صهیونیستی آنچه که خروجی آن بوده شکل گیری موازنه وحشت و نهایتا بازدارندگی محدود می‌باشد. چون از آنجا که رژیم صهیونیستی دارای تسلیحات هسته‌ای است، پس اساسا امکان موازنه قوا منتفی است. از این رو دست یابی به موازنه وحشت و بازدارندگی محدود خود گویای شاخص موفقیت مقاومت اسلامی در این میدان می‌باشد که بحق باید تحصیل آنرا مرهون شهیدالقدس سردار سرافراز سپهبد سلیمانی (ره) بدانیم.

اما آنچه از دیروز بوقوع پیوسته است به اعتقاد اینجانب موازنه راهبردی با تراز مثبت در طرف مقاومت اسلامی است. چراکه با وجود گذشت نزدیک به 48 ساعت از آغاز عملیات طوفان الاقصی صهیونیسم هنوز در حالت گیجی و منگی بسر می‌برد. دلیل آنهم این است که غرب بویژه ایالات متحده آمریکا با تمام توان از طریق تماس مستقیم و غیر مستقیم ثقل ظرفیت های خود را که تا کنون سابقه نداشته در ید اختیار صهیونیسم قرار داده اند. فراموش نکنیم که دبیر کل حزب الله لبنان قبلا تاکید کرده بود؛ با هر خطای راهبردی و تجاوز صهیونیستی، مقاومت جنگ را در عمق سرزمین‌ های اشغالی طراحی و اجراء خواهد کرد. لذا بهره گیری از انتقال نیرو از طریق پاراگلایدر و به خدمت گرفتن هلی شات، کوادکوپتر و پهپاد ها خود متغیر اصلی و اساسی در شکل گیری این موازنه بود، که به نوبه خود حائز اهمیت بسیار است. لذا نمایش مقاومت در اجرای عملیات نظامی در عمق شهرک های اشغالی در مجاورت کمربند مرزی باریکه غزه عین صلابت، هوشمندی و آمادگی تام و تمام مقاومت می‌باشد.

دوم، تدابیر اتخاذ شده سطح بالای پوشش و رعایت حفاظت اطلاعات قوی عملیات، به گونه ای که شکست ارتش صهیونیستی را در ساعت اولیه عملیات بنا بر اتکای مقاومت بر اصل غافلگیری رقم زد. اهمیت این رویداد مهم از آن رواست که اسرائیل با توهم برخورداری از شبکه جاسوسی درون نوار غزه تا ساعتها پس از انجام عملیات شگفت زده بود و علاوه بر رژیم هم‌پیمانان این رژیم را نیز در بهت و شگفتی فرو برده بود.

سوم، تلفات سنگین و اسارت تعداد زیادی از افسران و سربازان اسرائیلی و پراکندگی حوزه عملیاتی، که هنوز از انتشار آمار آنها پرهیز دارند، ظرفیت این رژیم را در اداره ظرف زمان و مکان‌های عملیات تهی کرده است. از این‌رو رژیم اسرائیل یا باید قید اسرای خود را بزند و به غزه حمله زمینی کند، که در این صورت باید ضمن پذیرش هزینه‌های بیشتر انسانی و مادی، درگیری در مرزهای جنوبی لبنان و جولان با سوریه را نیز  قبول کند که امر  دشواری است و یا اینکه تن به سازشی خفت بار با پذیرش شروط فلسطینی دهد.

چهارم، در صورت پذیرش سازش خفت بار توسط رژیم صهیونیستی آنهم بر پایه قبول شروط جنبش های حماس و جهاداسلامی جامعه مدنی اسرائیل نسبت به دولت نتانیاهو و ارتش وی کاملا بی اعتماد می‌شوند و بر این اساس ارتش ظرفیت بازدارندگی خود را کاملا از دست خواهد داد.

پنجم، فراموش نکنیم که تاسیسات ونهاد امنیتی _ دفاعی مقاومت در زیر زمین باریکه غزه شکل گرفته است و بر این اساس ورود ارتش اسرائیل به داخل غزه نوعی بازی با آتش خواهد بود که باید تلفات سنگین انسانی و اسارت نظامیان اسرائیلی را در این صورت بر آمار عملیات طوفان الاقصی بیفزاییم.

ششم، عملیات طوفان الاقصی دو ویژگی خاص دارد:

الف) باید آن را نقطه عطف تاریخ محور مقاومت بدانیم و در سنجش رویداد ها بعد از این با شاخص قبل و بعد طوفان الاقصی قضاوت کنیم.

ب) ویژگی تغییر و تداوم، شکی نیست که بعد از این محور مقاومت بر همین اصل و فقط با تغییر تاکتیکی به اداره جنگ با اسرائیل خواهد پرداخت و این از رموز عملیان طوفان الاقصی است که در آینده عرصه‌های عملیاتی آن روشن تر خواهد شد.

هفتم، عملیات طوفان الاقصی یک ویژگی بارز دیگر هم دارد که نباید از آن غافل شد و آن این است که گلوگاه صلح ناپاک آبراهام را فشرد و بر این اساس باید اذعان کرد که روند های عادی سازی با صهیونیسم را به عنوان قدرت پوشالین با افول روبرو خواهد ساخت.

مجتبی فردوسی پور، مدیر گروه مطالعاتی غرب آسیا و شمال آفریقا

(مسئولیت محتوای مطالب برعهده نویسندگان است و بیانگر دیدگاه‌های مرکز مطالعات سیاسی و بین‌المللی نیست)

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است