پیام عقلانیت و بازدارندگی

معناکاوی و نشانه‌شناسی سخنرانی سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان در روز جمعه ۱۲ آبان با تکنیک «تحلیل محتوای کیفی» نشان می‌دهد، پیام ایشان مبتنی بر دو محور «رفتار عقلایی» و «قدرت بازدارندگی حزب‌الله» تنظیم شده بود.
۱۳ آبان ۱۴۰۲
مشاهده ۱۴۶۹
سید محمد حسینی

معناکاوی و نشانه‌شناسی سخنرانی سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان در روز جمعه 12 آبان با تکنیک «تحلیل محتوای کیفی» نشان می‌دهد، پیام ایشان مبتنی بر دو محور «رفتار عقلایی» و «قدرت بازدارندگی حزب‌الله» تنظیم شده بود.

مهمترین محورهای پیام دبیرکل حزب‌الله لبنان عبارت بود از:

1- طوفان الاقصی، توسط (شاخه نظامی) حماس برنامه‌ریزی و اجرا شد و حزب‌الله و ایران در جریان این عملیات نبودند.

2- طوفان‌الاقصی، نتیجه طبیعی محاصره غزه از سال 2006 تاکنون توسط صهیونیست‌هاست.

3- جمهوری اسلامی ایران از جبهه مقاومت حمایت می‌کند اما آن را رهبری و فرماندهی نمی‌کند.

4- ارکان مقاومت از جمله حزب‌الله در قبال حماس مسئولیت دارند.

5- کمک حزب‌الله به حماس تاکنون انجام «عملیات‌ محدود» در شمال فلسطین اشغالی بوده است به طوری که یک سوم از نیروی نظامی اسرائیل را به خود مشغول کرده است.

6- در صورتی که رژیم صهیونیستی به لبنان حمله کند «دچار حماقت تاریخی» خواهد شد.

7- در صورتی که امریکا وارد جنگ شود، (علیه ایران یا حزب‌الله) حزب‌الله ابزارهای لازم برای ضربه زدن به ناوهای امریکایی را دارا می‌باشد.

8- امریکا مسئول اصلی جنایات رژیم صهیونیستی در غزه است و مسئولیت این جنایات بر عهده دولت امریکاست.

9- اسرا فقط با مذاکره آزاد می‌شوند و رژیم صهیونیستی با عملیات نظامی نمی‌تواند به اهداف خود دست پیدا کند.

10- راهبرد جنگی حزب‌الله، ممکن است در روزهای آینده تغییر کند .

از اظهارات سیدحسن نصرالله می‌توان نتیجه گرفت که حزب‌الله در شرایط کنونی بدوا‌ً قصد باز کردن جبهه جنگ تمام عیار در شمال سرزمین‌های اشغالی را ندارد. البته حزب‌الله از فردای عملیات طوفان الاقصی توانسته با برخی اقدامات تدافعی بخشی از نیروهای رژیم صهیونیستی را مشغول کند و ضرباتی به این رژیم وارد کند. البته رژیم صهیونیستی نیز بنا به دلایلی در حال حاضر نمی‌خواهد با حزب‌الله وارد منازعه کامل شود. پیش از سخنان سیدحسن نصرالله، ریچارد هخت، سخنگوی ارتش این رژیم نیز در پیامی اعلام کرد،« نیروهای اسرائیل در مرز لبنان مستقر و آماده هستند و در وضعیت دفاعی قرار دارند.»

همچنین عبارات «عملیات صددرصد فلسطینی حماس در 7 اکتبر» و  « آزادی عمل فرماندهان مقاومت در اتخاذ تدابیر جنگی به صورت جداگانه» (بکار رفته توسط سیدحسن نصرالله) نشان می‌دهد، مادامی‌که از سوی اسرائیل و امریکا به ایران یا لبنان، حمله نظامی صورت نگیرد، جبهه مقاومت وضعیت آفندی به خود نخواهد گرفت. در واقع در صورتی که رژیم صهیونیستی عملیات نظامی را در جنگ زمینی گسترش و آسیب های انسانی را شدت بخشد، امکان حمله پیشدستانه حزب‌الله افزایش خواهد یافت.( کل الخیارات مفتوحة)

حزب‌الله، ارتش رژیم صهیونیستی را در مقابل تله‌های غافلگیرانه حماس در غزه آسیب‌پذیر می‌داند و با ادامه جنگ غزه، حملات به پایگاه‌های امریکایی در منطقه نیز افزایش خواهد یافت. این درحالی است که موضوع اسرا در دوطرف می‌تواند مبنای اولیه و اصلی برای شکل گیری آتش بس و چانه‌زنی دو طرف قرار گیرد.

آشکار شدن جنایات جنگی رژیم صهیونیستی در غزه، حمایت افکار عمومی جهانی از مردم فلسطین و بی‌اعتبار شدن دولت‌های اسلامی‌که با رژیم صهیونیستی وارد روابط دیپلماتیک شدند برگ برنده جبهه مقاومت در این بحران است. بنابراین جنگ غزه جنگ روایت‌ها خواهد بود و طرفین مخاصمه پس از پایان جنگ، روایت خود را از نتیجه جنگ خواهند ساخت. لذا باید برای جنگ روایت ها امادگی تام داشت.

سید محمد حسینی، کارشناس ارشد مرکز مطالعات سیاسی و بین المللی

   (مسئولیت محتوای مطالب برعهده نویسندگان است و بیانگر دیدگاه‌های مرکز مطالعات سیاسی و بین‌المللی نیست)

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است
در هفته‌های گذشته شاهد تغییر مرکز ثقل تحولات و بحران‌ها از جنگ غزه در شرق مدیترانه به سمت منطقه غرب آسیا بودیم، تحولاتی که دورنمایی از توسعه میدان جنگ و گسترده ...
بحران‌های امنیتی و سیاسی در خاورمیانه به نقطه حاد نزدیک می‌شود و دیده بانی رفتار بازیگران موثر در این بحران‌ها بسیار ضروری و راهبردی است. هدف از تحلیل کوتاه حاض...