اولین کنفرانس ملی دیپلماسی و چالش‌های فرامرزی زیست‌محیطی

امروزه چالش‌های زیست محیطی و لزوم کنترل و مقابله با آنها بیش از هر زمانی مورد توجه کشورهاست. دیرزمانی نیست که آثار و پیامدهای مخرب فعالیت‌های بشر و سیاستهای نادرست مدیریت زیست محیطی بر ساکنین این کره خاکی آشکار شده و در سطوح مختلف، تلاش برای نجات مادر طبیعت انسجام یافته است.
۱۷ مهر ۱۴۰۱
مشاهده ۲۰۳۹

امروزه چالش‌های زیست محیطی و لزوم کنترل و مقابله با آنها بیش از هر زمانی مورد توجه کشورهاست. دیرزمانی نیست که آثار و پیامدهای مخرب فعالیت‌های بشر و سیاست‌های نادرست مدیریت زیست محیطی بر ساکنین این کره خاکی آشکار شده و در سطوح مختلف، تلاش برای نجات مادر طبیعت انسجام یافته است. کشور ما همانند بسیاری از مناطق برخوردار از اقلیم خشک و نیمه خشک، با مسائل و مشکلات عدیده زیست محیطی روبروست، شرایطی که به دلایل متعدد بویژه تغییرات گسترده و دراز مدت آب و هوایی به سرعت رو به وخامت گرائیده و لطمات بعضا جبران ناپذیری را بر محیط زیست کشور تحمیل نموده است.

ماهیت جهان‌شمول و مرز ناپذیر تغییرات آب و هوایی در کنار عدم مقابله و کنترل به موقع چالش‌های فرامرزی زیست محیطی، کشور ما را در معرض مشکلات عدیده ای همچون طوفان‌های گرد و غبار، تخریب منابع طبیعی و اکوسیستم‌های مرزی و همچنین صدمات جدی بر آبزیان و محیط زیست دریایی قرار داده است. وزارت امور خارجه همواره در راستای وظیفه و ماموریت ذاتی رسیدگی به مسائل و امور فرامرزی کشور از هیچ تلاشی جهت کمک و رسیدگی موثر به مشکلات زیست محیطی با منشاء برون مرزی فروگذار ننموده است. بدین منظور، مرکز مطالعات سیاسی و بین المللی بعنوان بازوی علمی و پژوهشی دستگاه سیاست خارجی، در نظر دارد با برپایی اولین کنفرانس ملی دیپلماسی و چالش‌های فرارمزی زیست محیطی، جایگاه و اهمیت دیپلماسی زیست محیطی را در سطح کشوری ارتقاء ببخشد.

قرار است در کنفرانس مزبور، نقش دیپلماسی زیست محیطی در چهار حوزه تغییرات آب و هوایی، طوفان‌های گردوغبار، رودخانه‌های مرزی و آلودگی‌های دریای خزر، خلیج فارس و دریای عمان مورد بررسی و تحلیل قرار گیرد. وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های دولتی و غیر دولتی و همچنین مراکز مختلف دانشگاهی، علمی و مطالعاتی می‌توانند با ارائه مقاله و سخنرانی در قالب چهار میزگرد مستقل، دیدگاه‌ها و نظرات خود را با هدف توانمندسازی و ظرفیت بخشی ملی دیپلماسی زیست‌محیطی، آگاهی‌سازی ملی نسبت به چالش‌ها و تهدیدات فرامرزی زیست‌محیطی، توسعه علمی و دانشگاهی دیپلماسی زیست‌محیطی، شناسایی چشم‌اندازها و راهکارهای مؤثر کنترل و مدیریت چالش‌های فرامرزی زیست‌محیطی، توسعه هم‌افزایی میان دستگاهی و کمک به سیاست‌گذاری ملی در حوزه دیپلماسی زیست‌محیطی ارائه نمایند.

علاقه مندان و پژوهشگران می‌توانند چکیده مقالات خود را تا تاریخ 15 آبان ماه به آدرس ایمیل زیر ارسال نمایند:

a.salehpour@mfa.gov.ir

برای کسب اطلاعات بیشتر با دبیرخانه کنفرانس با شماره گیری(22802671) و سپس داخلی 3101 تماس حاصل نمایید.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است
همایش «دیپلماسی مقاومت: نکوداشت مرحوم مهندس حسین شیخ الاسلام» با حضور حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه، وزرا و معاونین سابق وزارت امور خارجه و تنی چند از شخ...
افتتاحیه ششمین کنفرانس تاریخ روابط خارجی با عنوان «دو سده مذاکره در تاریخ دیپلماسی ایران؛ قواعد، دستاوردها و ابتکارات ایرانی» برگزار گردید. این نشست با حضور حسی...