همایش «دیپلماسی مقاومت: نکوداشت مرحوم مهندس حسین شیخ الاسلام»

همایش «دیپلماسی مقاومت: نکوداشت مرحوم مهندس حسین شیخ الاسلام» با حضور حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه، وزرا و معاونین سابق وزارت امور خارجه و تنی چند از شخصیت های داخلی و خارجی روز سه‌شنبه ۱۶ اسفند ماه ۱۴۰۱ در مرکز مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه برگزار شد.
۱۶ اسفند ۱۴۰۱
مشاهده ۱۴۳۶

همایش «دیپلماسی مقاومت: نکوداشت مرحوم مهندس حسین شیخ الاسلام» با حضور حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه، وزرا و معاونین سابق وزارت امور خارجه و تنی چند از شخصیت های داخلی و خارجی روز سه‌شنبه 16 اسفند ماه 1401 در مرکز مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه برگزار شد. در این همایش پیام های سید حسن نصرالله دبیر کل حزب الله لبنان و فیصل مقداد وزیر امور خارجه سوریه به این همایش توسط نمایندگان ایشان در جلسه قرائت شد.

در ابتدای جلسه آقای محمدحسن شیخ الاسلامی، رییس مرکز مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت خارجه گفت: مرکز مطالعات سیاسی از سال گذشته توفیق داشت همایشی را به مناسبت دیپلماسی مقاومت طراحی کند. سال گذشته به مناسبت سالگرد شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی برگزار شد. امسال نیز به یاد دیپلمات مرحوم اقای شیخ الاسلام برگزار شده است. وی در خصوص ویژگی‌های مرحوم شیخ الاسلام ایشان را معمار مقاومت، مدیری جهادی و دیپلماتی انقلابی نامید که در راستای ترویج و گسترش آرمان‌هایش از جان مایه گذاشت.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران طی سخنانی ضمن قدردانی از حاضران در این نشست و عرض تسلیت به خانواده شیخ الاسلام عنوان کرد: من افتخار شاگردی ایشان را داشتم سال ۱۳۷۱ که وارد وزارت خارجه شدم ایشان معاون عربی و آفریقایی بودند. وزیر خارجه به ویژگی‌های شخصیتی حسین شیخ الاسلام به مواردی همچون باورمندی به کوچکی دنیا و سازده زیستیف مشورت پذیر و متکی به خرد جمعی، فروتنی و عزتمندی، ولایتمداری و باور عمیق قلبی به مبانی انقلاب اسلامی، مدیریت جهادی قاطع و مومنانه، توجه به کادرسازی و تربیت نیروی انسانی متعهد و متخصص، مومن و انقلابی، جامع نگر و دارای رویکرد فراجناحی، اخلاص مثال زدنی و دارای تقوای فکری و عملی، ارادت عمیق نسبت به ائمه اطهار، ارادت عمیق قلبی و شخصی نسبت به امام راحل و مقام معظم رهبری اشاره داشت.

وزیر امورخارجه افزود: از موضوع فلسطین و مقاومت عقب نشینی نخواهیم کرد. همانطور که برادر عزیزمان حسین شیخ الاسلام عمر خود را وقف مقاومت و آزادی قدس شریف کرد با هدایت خردمندانه مقام معظم رهبری تا تشکیل دولت واحد فلسطین در سراسر سرزمین فلسطین به پایتختی قدس شریف همه بر این تعهد و حرکت و نیتی که آقای شیخ الاسلام پیگیری می‌کرد، متعهد و پایبند خواهیم ماند. وی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران در مسیر دیپلماسی و مذاکره ثابت قدم است. ما با حفظ منافع ملی کشور همچنان به تلاش‌های خودمان برای جمع بندی مذاکراتی که ماه‌ها درگیر آن بودیم، ادامه می‌دهیم و رسیدن به توافق در راستای منافع ملی کشور یکی از وظایف ذاتی است که امروز در دستگاه دیپلماسی دنبال می‌کنیم.

آقای متکی وزیر امور خارجه پیشین ضمن بر شمردن صفات و ویژگی‌های دیپلمات انقلابی،مرحوم شیخ الاسلام را آینه تمام نمای دیپلمات انقلابی دانشت و افزود: مرحوم شیخ الاسلام همواره در مصاف میان حق و باطل از حق جانبداری نموده و علیه باطل می جنگید و نمونه بارزی از همپوشانی میدان و دیپلماسی بود.

علی اکبر صالحی وزیر پیشین امور خارجه ضمن گرامیداشت یاد و خاطره مرحوم شیخ الاسلام عنوان کرد: شیخ الاسلام یکی از معماران موثر در بنای قلعه مستحکم مقاومت در منطقه بود که صیانت کننده امنیت جمعی کشور‌های منطقه و ایران بود.وی افزود: صحبت درباره این شخص آسان نیست. شیخ الاسلام خود را ساخت. دنبال این نبود که نامش مطرح شود و سراسر زندگی او خدمت بود

در ادامه نشست پیام سید حسن نصرالله دبیر کل حزب الله لبنان به این همایش توسط نماینده ایشان در جلسه قرائت شد. در بخشی از این پیام امده است: "در محفل سالگرد برادر عزیز حاج حسین شیخ الاسلام رضوان الله علیه، گرامی میداریم یاد مرد انقلاب و کشور، دیپلمات انقلابی و مبارز پیرو خط امام را. مردی که  به عنوان دیپلماتی که حامل پیام جمهوری اسلامی‌بود، دیپلماتی که مواضع جمهوری اسلامی را در حمایت از آرمان‌های عادلانه امت  از جمله فلسطین و لبنان و عراق و سوریه و هر ملت مظلومی‌که در مورد هجوم قدرت های استکبار و سلطه بود منعکس می‌کرد. او تصویر کشورش را در قالب ایمان انسانی بیان می‌کرد، ما او را در کشورهای عربی اینگونه می‌شناختیم."

سپس پیام های تصویری چند تن از شخصیت های منطقه ای جبهه مقاومت از جمله آقای عادل عبدالمهدی نخست وزیر سابق عراق، منیر شفیق اندیشمند و مبارز سرشناس فلسطینی و زیاد نخاله دبیرکل جهاد اسلامی فلسطین پخش گردید.

 

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است
افتتاحیه ششمین کنفرانس تاریخ روابط خارجی با عنوان «دو سده مذاکره در تاریخ دیپلماسی ایران؛ قواعد، دستاوردها و ابتکارات ایرانی» برگزار گردید. این نشست با حضور حسی...
اولین نشست از سلسله نشست‌های علمی و مطالعاتی در زمینه تبیین فعالیت‌های سردار شهید قاسم سلیمانی تحت عنوان «میزگرد تخصصی مبارزه با تروریسم و افراطی گری در منطقه غ...