هفتمین کنفرانس تاریخ روابط خارجی ایران

۸ بهمن ۱۴۰۲
مشاهده ۱۴۱۸

هفتمین کنفرانس تاریخ روابط خارجی ایران؛ با عنوان «چندجانبه گرایی در تاریخ روابط خارجی ایران» با حضور حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان و تعدادی از متخصصان، پژوهشگران و اساتید حوزه روابط خارجی از در مرکز مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه در تاریخ 8 بهمن 1402 برگزار شد.

در ابتدای این نشست محمدحسن شیخ الاسلامی رئیس مرکز مطالعات سیاسی و بین المللی با اشاره به موضوع چندجانبه گرایی در تاریخ روابط خارجی ایران عنوان کرد که چندجانبه گرایی همواره ضرورت و فرصت در طول تاریخ بشریت بوه است که در  حال حاضر به اهمیت آن افزوده شده است.

وی ادامه داد،اگر در هم تنیدگی حیات ملت های مختلف ، ضرورت چندجانبه گرایی را بیش از پیش افزایش داده است، باید به این سئوال پاسخ داد که آیا چندجانبه گرایی به هدف اصلی خود یعنی فراهم کردن فرصتی برابر برای تمامی ملت ها نزدیک شده است؟

رئیس مرکز مطالعات تاکید که که تامل تاریخ گرایانه در این مسیر از طریق برگزاری چنین کنفرانس هایی می‌تواند بسیار مهم باشد. چرا که نتایج این گونه نشست های می‌تواند در راستای استفاده عملی در سیاست خارجی و در ساختن دنیایی امن تر، زیباتر و صلح آمیز تر به کار رود.

همچنین حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی‌بیان داشت: امروز جامعه بشری با یک بحران اساسی روبرو است؛ بحرانی که محک شعارهای برابری‌خواهانه و بشردوستانه قرن اخیر است و باید دید که جامعه جهانی چگونه از این آزمون بیرون خواهد آمد.

وی تاکید کرد: امروز بسیار به تأمل انتقادی در ریشه‌ها و رویکردهای چندجانبه‌گرایی نیازمندیم و بی‌تردید تأمل تاریخ‌گرایانه در این مسیر به ما کمک خواهد کرد.

امیرعبداللهیان تصریح کرد: ابزارها و ساختارهای چندجانبه‌گرایی در صورتی می‌توانند فرصت‌ساز باشند که از هدف اصلی خود مبنی‌بر ایجاد زمینه‌های برابر برای همه کنشگران و ذی‌نفعان فاصله نگرفته باشند و در صورتی که این ابزارها از ماهیت حقیقی خود جدا شده و به ابزاری برای ابراز قدرت بیشتر آنان که پیش‌تر هم زور و قلدری داشته‌اند بدل گردند، تهدیدی علیه صلح و امنیت دسته‌جمعی خواهند بود.

وی اظهار کرد: اکنون حدود چهار ماه است که یک جنایت جنگی گسترده از سوی رژیم ضدانسانی صهیونیستی علیه اهالی غزه در جریان است و مجموعه‌ای هولناک از قتل و کشتار، محاصره، کوچ اجباری و نسل‌کشی در برابر دیدگان جهان قرار گرفته است. هر انسان آزاده‌ای باید از خود و البته از سردمداران نظام بین‌الملل سؤال کند که دستاورد سازمان‌های بین‌المللی در حل این بحران چه بوده است؟

این کنفرانس در قالب سه پنل تخصصی در صبح و بعدازظهر امروز برگزار می‌شود. مجموعه مقالات ارائه شده در این کنفرانس در قالب کتاب منتشر خواهد شد.‌ همچنین در حاشیه این کنفرانس، نمایشگاه تخصصی اسناد و کتاب در این حوزه به نمایش گذاشته شد.

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است