نشست مشترک مرکز مطالعات و موسسه خاورمیانه رومانی

۴ آبان ۱۴۰۲
مشاهده ۱۶۶۱

نهمین کنفرانس سالانه « بازاندیشی همکاری اتحادیه اروپایی با خاورمیانه و شمال آفریقا» از سوی دو موسسه خاورمیانه و یورودیفنس رومانی و با همکاری سفارت جمهوری اسلامی ایران در بخارست و مرکز مطالعات سیاسی و بین‌المللی  ۴ و ۵ آبان ١۴٠٢ در بخارست برگزار شد.

در این کنفرانس که صاحبنظرانی از کشورهای غرب و شرق آسیا و نیز اروپا حضور داشتند و با استقبال چشمگیر مخاطبان رومانیایی و سفارتخانه ای مقیم بخارست مواجه شده بود،  پس از پخش پیام ویدئویی دکتر شیخ الاسلامی رئیس مرکز مطالعات در افتتاحیه؛ روسای موسسات رومانیایی برگزار کننده، دکتر سادات میدانی سفیر کشورمان در رومانی و دکتر شیرغلامی معاون پژوهشی مرکز مطالعات بعنوان سخنرانان اصلی به ایراد سخنرانی پرداختند و سپس مسائل منطقه غرب آسیا طی چند نشست به بحث گذاشته شد.

معماری جدید امنیت در خاورمیانه؛ بحران غزه؛ بازنگری دورنمای همکاری اتحادیه اروپا و خاورمیانه و فرصت ها و چالش های آن و مساله قرن آسیایی از مهم ترین موضوعات بحث ۱۹ سخنران این کنفرانس بود.  در جمع بندی کنفرانس که توسط آقایان فلاویوس کاباماریا رئیس موسسه خاورمیانه رومانی و اقبالی زارچ رییس گروه مطالعات اورآسیا در مرکز مطالعات ارائه شد، موارد ذیل مورد تاکید قرار گرفت:

◦ موفقیت های منطقه ای سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران (عضویت در شانگهای و بریکس و پیشرفت در روابط با منطقه خلیج فارس)

◦ اروپا و نقش آن در حالت بحران است و اروپا بیش از هر زمان نیازمند شناخت درست و واقع بینانه و اتخاذ سیاست های متوازن است.

◦ در جهان امروزی تداوم سیاست های استاندارد دوگانه ممکن نیست.

◦ دو بحران خطرناک اوکراین و فلسطین نیازمند راه حل فوری می‌باشد. اهمیت توقف حملات بی رحمانه اسرائیل به مردم غزه، شناسایی حق مردم فلسطین در تعیین سرنوشت و دفاع از سرزمین خود باید مورد تاکید جامعه بین المللی باشد

◦ اتحادیه اروپایی و مجامع بین المللی باید به مسئولیت خود در پیشگیری و حل بحران‌های جهانی بویژه اوکراین و فلسطین متعهد باشند.

◦ موضوعاتی چون انرژی؛ تجارت؛ مهاجرت و امنیت منطقه ای از محورهای اصلی همکاری اتحادیه اروپا و خاورمیانه می‌باشد.

 ◦ رقابت چین و آمریکا در شرق آسیا رو به رشد است و می‌تواند در آینده به برخورد تبدیل شود.

◦   تحریم ها بعنوان ابزار ظالمانه، مردم کشورهایی چون سوریه و ایران را هدف قرار داده و غیرانسانی است.

◦ جمهوری اسلامی ایران ظرفیت بالایی برای همکاری با اروپا در بیشتر زمینه‌ها بویژه انرژی و ترانزیت دارد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است