نشست علمی ضرورت فقه در سیاست خارجی

۱ شهریور ۱۴۰۲
مشاهده ۱۳۲۷

نشست علمی «ضرورت فقه در سیاست خارجی» با حضور دکتر شیخ الاسلامی رئیس مرکز، مدیران و کارشناسان ارشد مرکز مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت امورخارجه و سخنرانی حجه الاسلام و المسلمین صفدری و حجت الاسلام و المسلمین موسوی در تاریخ 1 شهریور 1402 برگزار شد.

در ابتدای این نشست درباره ضرورت فقه در سیاست خارجی و تدوین روابط بین الملل اسلامی‌که درباره نظریه روابط بین­ الملل مطلوب یا بومی‌که متاثر از باورهای اسلام و متکی باشد، بحث و گفت و گو شد. در این راستا عنوان شد که حوزه علمیه قم درصدد است که با همکاری دانشگاه‌ها، برخی نهادها و مراکز پژوهشی در پاییز سال 1403 همایشی با عنوان «فقه سیاست خارجی» برگزار نماید.

از جمله محورهای مورد بحث در همایش مزبور این موارد خواهد بود: چه عواملی نظریه روابط روابط بین الملل اسلامی را از سایر نظریات متمایز می­کند؟ تعاریف نظریه روابط بین الملل اسلامی یا نظریه سیاست خارجی اسلامی از مفاهیم پایه ای روابط بین الملل مانند توازن قوا، نظم، قطبیت و غیره چیست؟ آیا فقه روابط بین الملل و فقه سیاست خارجی همان نظریه اسلامی روابط بین الملل است؟

همچنین تاکید شد که هدف حوزه علمیه قم از برگزاری همایش فقه سیاست خارجی، پیوند میان فقه و تخصص است. زیرا با توجه به وجود برخی خلاء ها در سیاست خارجی، طرح نظامواره ای از اندیشه سیاست خارجی اسلامی در دستگاه دیپلماسی ضروری می‌باشد. بنابراین گفتمان­ سازی در حوزه فقه سیاست خارجی و پیوند میان فقه و تخصص بایستی در دستور کار همکاری میان حوزه و دانشگاه‌ها و مراکز مطالعاتی قرار گیرد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است