برگزاری میزگرد بررسی ابعاد مبارزه با تروریسم و افراطی‌گری در غرب آسیا با محوریت شهید سلیمانی

۱۰ دی ۱۴۰۱
مشاهده ۱۲۲۷

اولین نشست از سلسله نشست‌های علمی و مطالعاتی در زمینه تبیین فعالیت‌های سردار شهید قاسم سلیمانی تحت عنوان «میزگرد تخصصی مبارزه با تروریسم و افراطی گری در منطقه غرب آسیا»، در مرکز مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امورخارجه برگزار شد. در این نشست ابعاد میدانی، حقوقی و بین‌المللی مبارزه با تروریسم و نقش برجسته سردار شهید سلیمانی در مبارزه با تروریسم در منطقه غرب آسیا مورد بررسی قرار گرفت.

محمدحسن شیخ الاسلامی رئیس مرکز مطالعات سیاسی و بین المللی، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه، عباسعلی کدخدایی رئیس کمیته ویژه پیگیری حقوقی و بین المللی پرونده ترور و شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی، ایرج مسجدی سفیر سابق ایران در عراق در این نشست حضور داشتند.

در ابتدای این نشست محمد حسن شیخ السلامی، رئیس مرکز سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه گفت: ترور ناجوانمردانه شهید سلیمانی منحصر به فرد است و شرایطی که ترور غیر انسانی در آن انجام شد و پذیرش وقیحانه این ترور ناجوانمروانه، این اتفاق را در جایگاه منحصر به فردی قرار داد.

رئیس مرکز سیاسی و بین المللی وزارت امور خارجه افزود: پدیده تروریسم از جهات مختلف سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و فناوری مورد توجه قرار گرفته است و اقدام ترور شهید سلیمانی که مهمان رسمی‌کشور عراق بود و توسط یک دولت ثالث مورد ترور قرار می‌گیرد، مورد تعمل و مطالعه است.

او افزود: در روابط بین الملل تروریسم از سه جنبه مورد توجه است.‌ نخست موج اول که اوایل قرن نوزدهم است و موج دوم در جنگ جهانی دوم رخ داد و موج سوم که مذهبی است. در سال‌های اخیر با ظهور داعش موج چهارم شکل گرفت که به دلیل ترکیب آن با فناوری و نوع فعالیت آنها، ادبیات جدیدی در تروریسم ایجاد کرد.

شیخ الاسلامی ادامه داد: شهادت سردار سلیمانی، موج پنجم تروریسم را تبیین کرد که جزئیات آن قابل بازشناسی است. شهادت سردار سلیمانی را با گونه‌ای از تروریسم که در ماه‌های اخیر در کشور رخ داد شبیه می‌دانم. به این نحوه که با سوءاستفاده از اعتراضات به حق مردم، دشمنان شکل جدیدی از تروریسم را ایجاد کردند. به عبارتی غرب با شبکه‌های تلویزیونی مورد حمایت خود انواع شیوه‌های تروریستی را ترویج کرده و آموزش دادند. مطالعه موج پنجم تروریسم می‌تواند در دستور کار این جلسه علمی مورد توجه قرار گیرد.

همچنین ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه ضمن تسلیت سومین سالگرد شهادت سردار سلیمانی، در صحبت های خود در این نشست اظهار کرد: شخصیت وجودی حاج قاسم چند بعدی است. نکته مهمی‌که مقام‌معظم رهبری فرمودند، آن است که مکتب ایشان را باید مورد مطالعه قرار داد.

 او افزود: یکی از وجوه مهم شخصیتی حاج قاسم، توان منحصر به فرد ایشان در تولید قدرت ملی و بین‌المللی برای جهان اسلام و جبهه مقاومت بود.

کنعانی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری، گفت: حاج قاسم شخصیتی فراگیر فراحزبی و به معنای واقعی کلمه سرباز ملت بود. حیات حاج قاسم وحدت‌ساز و شهادت ناجوانمردانه ایشان که مصداق بارز تروریسم سازمان یافته بود، باز هم اجماع ساز بود.

سخنگوی وزارت امور خارجه بیان کرد: شهادت ایشان هم قدرت‌ساز بود و همه تشییع کم سابقه شهید سلیمانی را دیدیم که نشان داد یک نظامی می‌تواند به حدی محبوبیت ملی و فراملی به دست بیاورد که افراد از مناطق مختلف در تشییع او شرکت کنند. ما همچنان ابعاد وجودی ایشان را جاری در منطقه می‌بینیم، ایشان چهره بین المللی مقاومت بود و ما آثار تجلی این چهره را روز به روز می‌بینیم.

عباسعلی کدخدایی رئیس کمیته ویژه پیگیری حقوقی و بین المللی پرونده ترور و شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی  نیز ضمن سخنانی با گرامیداشت یاد و خاطره همه شهیدان انقلاب اسلامی و شهدای مقاومت خصوصا شهید عزیر و پر افتخارمان حاج قاسم سلیمانی که مرد میدان بود و سرباز میهن عنوان داشت، منطقه غرب آسیا گرفتار خوی زیاده طلبی آمریکا و کشورهای همسو و حضور نامشروع بیگانگان است.

وی ادامه داد، رژیم آمریکا برای تامین منافع نامشروع خود به هر وسیله ای متوسل می‌شود از ایجاد جنگ و درگیری‌های مسلحانه تا استفاده از گروههای تروریستی که به اذعان خود مقامات آمریکایی، گروه‌هایی نظیر القاعده و داعش مخلوق خود رژیم آمریکا بوده است. تاریخ گویای جنایت های رژیم آمریکا است از ویتنام تا سالهایی داعش به عنوان مخلوق آمریکا بیش از دو سوم خاک عراق و سوریه را در اختیار خود داشت که این امر بدون چراغ سبز و حمایت آمریکا شدنی نبود.

کدخدایی در پایان گفت، با اعلام پایان یافتن دولت خودخوانده داعش توسط حاج قاسم و همرزمان وی رژیم آمریکا یکی از ابزارهای موثر خود برای بهم ریختن منطقه غرب آسیا را از دست داد و تصمیم به ارتکاب به این جنایت و ترور گرفت آمریکا با ارتکاب به این جنایت هم تعهدات خود هم منشور ملل متحد موازین حقوق بشری استقلال و حاکمیت سرزمینی و تمامیت ارضی را نقض نمود که همه این موارد در گزارش گزارشگر ویژه این پرونده صراحتا تاکید شده است و این جنالیت آمریکا به عنوان یک سند بین المللی به ثبت رسیده است.

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است