پیام اروپا و امریکا در نشست‌های بخارست به روسیه

۱۴ آذر ۱۴۰۱
مشاهده ۲۶۱۵

 نشست رهبران سیاسی کنفرانس امنیتی مونیخ با مشارکت وزارت امور خارجه رومانی هم‌زمان با اجلاس وزرای خارجه ناتو در بخارست برگزار شد. برگزاری این رویداد برای اولین‌بار در جنوب شرقی اروپا نشان‌دهنده پیام مشخص سران کشورهای اروپایی به تحولات اوکراین است.

دستور کار نشست‌های بخارست شامل موضوعات مرتبط با امنیت بین‌المللی با تأکید بر تحولات منطقه شرق اروپا، حوزه دریای سیاه و بالکان غربی، هم چنین دیگر موضوعات موردبحث، معماری امنیتی اروپا، اجرای مفهوم استراتژیک جدید ناتو، تهدیدات ترکیبی، امنیت غذایی، بحران انرژی بود.

تبادل نظر وزرای خارجه کشورهای عضو ناتو به همراه همتایان خود از کشورهای شریک و میهمان موجب شد تا اقداماتی را برای تقویت دفاع و بازدارندگی در جناح شرقی در چارچوب جنگ روسیه و اوکراین اتخاذ نمایند.

 در این نشست‌ها افزایش حمایت متحدان از اوکراین، مبارزه با تهدیدات ناشی از جنگ ترکیبی، راه‌های مدیریت چالش‌های بلندمدت ناشی از اقدامات چین، تقویت انعطاف‌پذیری مجموعه  یورو آتلانتیک از جمله در زمینه انرژی و به‌ویژه  تداوم حمایت از افزایش تاب‌آوری کشورهای  مولداوی، گرجستان و بوسنی و هرزگوین نیز موردتوجه قرار گرفت. هم چنین  این نشست فرصتی برای ارزیابی استراتژیک چالش‌های جهانی برای امنیت ائتلاف فراهم نمود.

در نشست بخارست بار دیگر درخواست اوکراین برای افزایش ارسال تسلیحات از طرف شرکای غربی تکرار گردید. در این راستا کوله‌با  وزیرخارجه اوکراین  گفت: «درخواست اوکراین از متحدان غربی خود این است که سلاح‌ها و ژنراتورها/ترانسفورماتورهای لازم را سریع‌تر، سریع‌تر، سریع‌تر فراهم کنند.»

به نظر می‌رسد در هر دو نشست بخارست نوعی اجماع در خصوص تداوم کمک‌ها به اوکراین با هدف جلوگیری از پیروزی روسیه در جنگ موردتوجه و تأکید بوده است. در این ارتباط استولتنبرگ دبیرکل ناتو پس از دیدار با یوهانیس رئیس‌جمهور رومانی گفت: «پیش‌بینی جنگ سخت است. پوتین قدرت ارتش در اوکراین را دست‌کم گرفت و معتقد بود که می‌تواند تنها در چند روز کنترل کل کشور را در دست بگیرد و پس از آن نیروهای روسی به عقب رانده شدند. وظیفه ما حمایت از اوکراین است؛ زیرا می‌دانیم که تنها راه رسیدن به یک نتیجه مثبت، تقویت ظرفیت جنگی آنهاست چرا که  در برخی مواقع جنگ احتمالاً بر سر میز مذاکره به پایان خواهد رسید، اما نتیجه مذاکرات بستگی به وضعیت میدان جنگ دارد.»

به‌هرحال مقامات کشورهای عضو  ناتو و سیاسیون غربی در دو اجلاس بخارست تلاش نمودند تا  راه‌های جدیدی را برای پاسخ به روسیه و حمایت از اوکراین از نظر نظامی و انسانی بیابند، در حال حاضر  چالش اساسی مردم اوکراین زمستان سخت به دلیل کمبود انرژی و وسایل ضروری زندگی است.

اجلاس بخارست فرصتی مجدد برای ارزیابی آخرین وضعیت اوکراین و ضرورت تقویت نیروهای این سازمان در منطقه پیرامونی دریای سیاه بود. البته واضح است که نشست‌های بخارست در زمینه نگرانی‌هایی بود که راه‌حل‌های قطعی کمی‌برای آن وجود دارد. علاوه بر این  کارشناسان و رهبران سیاسی معتقدند که پوتین تلاش خواهد کرد تا در طول زمستان زمان خود را صرف تقویت ارتش خود و جایگزینی با نیرویی جدیدی متشکل از سربازانی که در ماه‌های اخیر بسیج شده‌اند؛ نماید و تجهیزات لازم و مؤثر را برای آنها  فراهم کند.

بنابراین، تلاش اصلی آمریکایی‌ها و انگلیسی‌ها در دو اجلاس بخارست متمرکز بر تشویق دول عضو ناتو برای تداوم حمایت از اوکراین در تمامی زمینه‌ها به‌ویژه ارسال تسلیحات ارزیابی می‌گردد. بر کسی پوشیده نیست که تداوم این روند نتیجه‌ای جزء تخلیه انبارهای تسلیحاتی و الزام سفارش‌های جدید و رونق گرفتن صنایع نظامی در دو سوی آتلانتیک نخواهد داشت. در واقع عملیات ویژه روسیه در اوکراین به اهداف پیچیده امریکا در اروپا در ابعاد توسعه ناتو به شرق؛ وابستگی بیشتر دفاعی و امنیتی قاره سبز به آمریکا و به‌ویژه تقویت نظامی‌گرایی با توسعه صنایع نظامی غرب کمک شایان کرده است؛ لذا جنگ اوکراین با حمایت تمام‌عیار غرب از کیف تا تثبیت اهداف توسعه‌طلبانه محور واشنگتن – لندن ادامه خواهد یافت.

(مسئولیت محتوای مطالب برعهده نویسندگان است و بیانگر دیدگاه‌های مرکز مطالعات سیاسی و بین‌المللی نیست) 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است