سناریوهای آینده انتخابات ریاست جمهوری آمریکا

۲ آذر ۱۴۰۱
مشاهده ۱۷۲۲۵

اخبار سیاست داخلی امریکا با مشخص‌شدن نتیجه انتخابات کنگره متوجه انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2024 خواهد شد. چند پیش‌بینی برای دولت آتی امریکا متصور است که توجه به آنها می‌تواند رهگشا برای تنظیم سیاست خارجی با آمریکا باشد.

بسیاری از کشورها از هم اکنون آشکارا و پنهان حمایت خود از یکی از نامزدهای احتمالی را اعلام و یا در دستور کار قرار داده‌اند. برخی از کشورها با سرمایه‌گذاری در انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا سعی در اعمال‌نفوذ و انتخاب نامزد موردنظر دارند. چنانچه در دوران ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ چنین موضوعی بسیار مطرح گردید.  

نتایج انتخابات نوامبر سنا و مجلس نمایندگان امریکا برای دمکرات‌ها با اینکه کنگره را به جمهوری‌خواهان واگذار کردند تعجب‌برانگیز بود چرا که منتظر موج قرمز بودند. یکی از دلایل عدم شکست مفتضحانه دموکرات‌ها در انتخابات اخیر موضوع رنگین‌پوستان است. به‌عبارت‌دیگر یکی از دلایلی که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور قبلی بر تقلب در انتخابات تأکید و استمرار دارد؛ نحوی تهییج رنگین‌ها با ارائه تسهیلات بیشتر برای حضور در انتخابات در ایالت‌های مختلف است.

ترکیب جمعیتی رأی دهندگان در امریکا در نتایج انتخابات در امریکا کمتر موردتوجه قرار گرفته است. نظرات در مورد اکثریت رنگین‌ها یا سفیدهای اروپایی متعدد است و آمار رسمی مبنی بر اکثریت رنگین‌پوست‌ها و غلبه آنها بر سفیدپوست‌ها یا "گردن قرمزها" که ترامپ از آن گروه خانوادگی است در دست نیست و مؤسسات رسمی از ارائه آمار صحیح مبتنی بر اکثریت رنگین‌ها خودداری می‌کنند.

بسیاری از شواهد نشان می‌دهد که امریکا مدت‌هاست که از نظر ترکیب جمعیتی در دست اکثریت رنگین‌ها است؛ اما سفیدهای گردن قرمز، با ترفندهای مختلف سعی در پنهان کردن آن دارند. اگر اکثریت جمعیتی رنگین‌ها در امریکا اعلام و ثبت شود قطعاً تأثیر بسزایی در سیاست داخلی و انتخابات آتی کنگره و ریاست‌جمهوری خواهد داشت. چنانچه از مباحث مدنظر انتخاباتی مشهود است، در کنار مباحث اقتصادی، موضوعاتی موردبحث و ارائه به رأی دهندگان واقع می‌گردد که موردتوجه رنگین‌پوست‌ها و یا در مخالفت با آنها است تا بدین‌وسیله با تهییج رنگین‌ها، آنها را پای صندوق‌های رأی بیاورند و از بی‌تفاوتی برای رأی دادن منصرف کنند.

بااین‌وجود در انتخابات 2024 دو پدیده شخص ترامپ و کهولت سن بایدن از اهمیت بسزایی برخوردار هستند. چرا که با نامزدی ترامپ در انتخابات 2024 رقابت و تهییج افکار عمومی افزایش خواهد یافت و این شرایط به نفع حزب دمکرات خواهد بود. همچنین کهولت سن جو بایدن عنصر دیگر در افکار عمومی است که ممکن است در نهایت به ضرر حزب دمکرات منجر گردد.

سیستم سیاسی امریکا بر مبنای "نظارت و توازن" Check & Balance استوار است. معمولاً کاخ سفید و کنگره در تضاد سیاسی قرار دارند و همین امر باعث خواهد شد تا دمکرات‌ها برای تصاحب کاخ سفید از شانس بیشتری در مقایسه با جمهوری‌خواهان برخوردار باشند. همچنین رأی دهندگان امریکایی نیز به‌صورت سنتی معتقدند که اگر کاخ سفید در دست دمکرات‌ها باشد؛ کنگره در دست حزب مخالف یعنی جمهوری‌خواهان برای نظارت یکی بر دیگری باشد. در این چارچوب یکی از احتمالات برای آینده ریاست‌جمهوری امریکا در سال 2024 انتخاب مجدد دمکرات‌ها برای کاخ سفید است. زیرا برای دو سال آینده، کنگره در دست جمهوری‌خواهان خواهد بود.

به‌عنوان‌مثال بایدن رئیس‌جمهور فعلی در رقابت‌های آتی ریاست‌جمهوری هرگونه کاستی در اجرای تأمین رفاه اجتماعی برای مردم را به بهانه‌گیری و ایجاد مانع توسط جمهوری‌خواهان در کنگره ارجاع خواهد داد دهد و بدین ترتیب آرای مردم امریکا را در ضدیت با حزب جمهوری‌خواه جلب کند.

حذف ترامپ از رقابت‌های انتخاباتی احتمال و سناریوی بعدی است. چرا که ترامپ در حال حاضر تحت پیگرد قانونی بر اساس اتهام‌های سیاسی و اقتصادی در دادگاه‌های متعدد ایالاتی امریکا است. این شرایط باعث گردیده است که احتمال حذف وی از نامزدی برای ریاست‌جمهوری دورازذهن نباشد.

سناریوی بعدی جایگزینی جو بایدن توسط نامزد دیگری از سوی حزب دمکرات است. اگرچه پیش‌بینی‌های فعلی حاکی از آن است که در صورت نامزدی ترامپ، شانس انتخاب بایدن برای نامزدی دموکرات‌ها زیاد است؛ لذا بایدن تا مشخص‌شدن وضعیت ترامپ از نامزدی ریاست‌جمهوری کناره‌گیری نخواهد کرد. مگر اینکه به پایان زندگی سیاسی ترامپ اطمینان پیدا نماید.

 احتمال دیگر انتخاب نامزد جدید از سوی حزب جمهوری‌خواه که در مقایسه با بایدن یا جانشین وی، از برنامه بهتر اقتصادی و رفاه اجتماعی پیشرو و قوی برخوردار باشد.

بنابراین، نتایج انتخابات آتی ریاست‌جمهوری در امریکا  برای کشورهای ثالث در تنظیم روابط با امریکا مهم تلقی می‌شود؛ چرا که تفاوت فاحشی در سیاست خارجی جمهوری خواهان با دمکرات‌ها وجود دارد. دموکرات‌ها درون‌گرا و جمهوری‌خواهان برون‌گرا هستند. دمکرات‌ها در سیاست خارجی محتاط هستند و بدون همراهی جمهوری خواهان به‌خصوص اگر کنگره و کمیسیون‌ها در دست آنها باشند، اقدامی انجام نمی‌دهند. این در حالی است که توافقات مهم سیاسی بین‌المللی همواره توسط جمهوری‌خواهان انجام شده است. البته توافق با جمهوری‌خواهان به معنی حل اختلافات نیست بلکه "کننده بودن" حزب جمهوری‌خواهان در مقایسه با دمکرات‌ها در سیاست خارجی مدنظر است. در این راستا سرانجام توافق برجام بین جمهوری اسلامی ایران با دولت دموکرات اوباما و احیای آن در زمان بایدن نتیجه مطلوبی برای اجرا نداشت و ایجاد مانع جمهوری‌خواهان مشهود بود. آن‌طور که شنیده می‌شود دولت عربستان نیز خواهان تسلط جمهوری‌خواهان در انتخابات 2024 کاخ سفید شده است.

(مسئولیت محتوای مطالب برعهده نویسندگان است و بیانگر دیدگاه‌های مرکز مطالعات سیاسی و بین‌المللی نیست) 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است