سمینار مشترک با بنیاد صلح ساساکاوا (SPF)

۱ مرداد ۱۴۰۱
مشاهده ۱۷۰۸

نشست حضوری مشترک مرکز مطالعات سیاسی و بین المللی (IPIS) و بنیاد صلح ساساکاوا (SPF) پیرامون مسائل منطقه ای و بین المللی روز شنبه مورخ 1 مرداد 1401 برگزار شد. این نشست با حضور آقایان خلیل شیرغلامی دستیار معاون پژوهشی و مطالعاتی، مجتبی فردوسی پور ‌کارشناس ارشد مرکز مطالعات سیاسی و بین الملل و حسن احمدیان استاد دانشگاه تهران و آقای آتوشی سونامی (Atsushi Sunami) رئیس بنیاد روجی تاتیاما (Ryoji Tateyama) و ماساکی کاکیزاکی (Masaki Kakizaki) از محققان ارشد مرکز مذکور برگزار شد.

نشست مزبور در قالب دو پنل، آخرین تحولات منطقه غرب آسیا و بین المللی را مورد بررسی قرار داد.

مهمترین مباحث مطرح شده در این نشست به شرح ذیل است:

  • تحولات منطقه ای دوران گذار خود را طی می‌کند که این موضوع بر روندهای آینده بسیار تاثیرگذار خواهد بود. بحران‌های موجود در منطقه غرب آسیا از جمله جنگ در سوریه، بی ثباتی در عراق و حضور قدرت های خارجی  امنیت منطقه ای و بین المللی را تهدید می‌کند. مسئله فلسین و اشغال آن توسط رژیم صهیونیستی نیز تهدید دیگر منطقه است. لذا تنها راه حل برون رفت از تهدیدات و بحران‌های منطقه ای گسترش همکاری‌ها و چندجانبه گرایی است.
  • ژاپن با توجه به تحولات اخیر می‌تواند نقش بسیار مهم و سازنده ای را برای گسترش صلح و ثبات در منطقه غرب آسیا ایفا نماید. در همین راستا ژاپن درصدد است روند تنش زدایی و صلح خاورمیانه را برای برای ایجاد توازن در منطقه پیگیری نماید. اگرچه ایالات متحده امریکا با اتخاذ رویکرد یکجانبه گرایی تاثیرات منفی بسیاری بر امنیت جهانی، سیاست بین الملل و حتی سیاست داخلی کشورها داشته است. در همین زمینه تحریم های یکجانبه ایالات متحده علیه برخی کشورها از جمله ایران نیز موجب خسارت های فروانی حتی به متحدان این کشور گردیده است.
  •  قبل از بحران اوکراین، روندهای امنیتی در منطقه متاثر از رقابت چین و امریکا، افزایش بی اعتمادی و رقابت تسلیحاتی روزافزون را نشان می داد. جنگ اوکراین، کشورهای منطقه را در مورد بازنگری احتمالی قدرت ها در سیاست هسته ای خود و استفاده احتمالی از آن بعنوان ابزاری جهت پیشبرد استفاده از سلاح های متعارف بیمناک ساخته است. در واقع این نگرانی وجود دارد که برخی قدرت ها از طریق تنش در سیاست هسته ای، به دنبال بازدارندگی در واکنش دیگران نسبت به استفاده از تجهیزات متعارف باشد. از سوی دیگر برخی کشورهای منطقه نگران حمایت متزلزل امریکا و کاهش تعهدات آن متاثر از درگیری در منازعه اوکراین هستند.
متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است