وبینار مشترک با موسسه مطالعات و تجزیه و تحلیل دفاعی هند

۲۸ بهمن ۱۳۹۹
مشاهده ۲۵۰۲

نشست مجازی مشترک مرکز مطالعات سیاسی و بین المللی (IPIS) و موسسه مطالعات و تجزیه و تحلیل دفاعی هند (IDSA) پیرامون مسائل منطقه ای و بین المللی روز سه شنبه مورخ 28  بهمن 1399 برگزار شد.

 این نشست با حضور آقایان دکتر سید محمدکاظم سجادپور رئیس مرکز مطالعات سیاسی و بین الملل، مجید قافله ­باشی معاون پژوهشی و مطالعاتی، آقای احمد صادقی رئیس اداره جنوب آسیا، علی خوشرو کارشناس ارشد مرکز مطالعات سیاسی و بین الملل و کیهان برزگر و محسن شریعتی نیا از اساتید دانشگاه از یک سو و آقای سوجان چینوی (Sujan R. Chinoy) رئیس موسسه IDSA، آشاوک بهوریا ( Ashok K. Behuria)، مینا سینگ روی (Meena Singh Roy)، از محققان ارشد بنیاد مذکور از سوی دیگر برگزار شد.

نشست مزبور در قالب دو پنل«تمرکز بر خاورمیانه، افغانستان و تحولات در شبه قاره» و «تمرکز بر روابط هند و چین و دولت جدید ایالات متحده» برگزار گردید.

مهمترین مباحث مطرح شده در این نشست به شرح ذیل است:

ایران و هند تعاملات گسترده در حوزه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و فرهنگی دارند. در سال های اخیر نیز علی رغم همه مشکلات روابط دو کشور در بالاترین سطوح پیگیری شده است. سفر اخیر وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران به دهلی نو فصل جدیدی در روابط دو کشور در حوزه‌های دفاعی و استراتژیک فراهم نمود.

جهان امروز در یک دوران دگرگونی بنیادی قرار دارد و تحت تاثیر همه گیری کرونا است. با این حال باید اولویت همه کشورها در فضای پساکرونا توسعه اقتصادی و همکاری باشد. به عبارت دیگر همه باید برای نجات اقتصاد جهانی تلاش کنند و تدابیر لازم برای جلوگیری از ایجاد شرایط مشابه کرونا در آینده را انجام دهند.

بعد از جنگ سرد سیاست آمریکا نسبت به غرب آسیا تهاجمی‌گردید. در همین راستا شاهد حضور این کشور در عراق و افغانستان به بهانه مبارزه با تروریسم بودیم. اما اخیراً ایالات متحده امریکا نقشه راه تعامل با غرب آسیا را تغییر داده است؟ در دوره ترامپ سیاست اصلی عقب نشینی  از غرب آسیا و تمرکز بر شرق آسیا بود. در همین زمینه باید گفت سیاست جدید دیگر ایالات متحده در منطقه ایجاد مشروعیت زایی برای اسرائیل است.

تلاش های ایالات متحده آمریکا در یکجانبه گرایی باعث شده است که این کشور شکست های پی در پی را متحمل گردد. به گونه ای که دولت جدید در ایالات متحده تلاش کرده است که چندجانبه گرایی را جایگزین سیاست های شکست خورده قبلی نماید. این موضوعات نشان می دهد که ایران و هند می‌توانند در زمینه روابط دوجانبه همکاری‌های خود را در همه حوزه‌ها از جمله همکاری‌های منطقه ای گسترش دهند.  

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است