وبینار مشترک مرکز مطالعات سیاسی و بین الملل با بنیاد صلح ساساکاوا(SPF) ژاپن

۲۹ دی ۱۳۹۹
مشاهده ۲۵۶۲

نشست مجازی مشترک مرکز مطالعات سیاسی و بین المللی (IPIS) و بنیاد صلح ساساکاوا (SPF) پیرامون مسائل منطقه ای و بین المللی روز دوشنبه مورخ 29 دی 1399 برگزار شد. این نشست با حضور آقایان مجید قافله ­باشی معاون پژوهشی و مطالعاتی، علی خوشرو و کامبیز شیخ حسنی ‌کارشناسان ارشد مرکز مطالعات سیاسی و بین الملل و عبدالرحیم گواهی سفیر سابق ایران در ژاپن و خانم جانکو چانو (Junko Chano) مدیر اجرایی بنیاد صلح ساساکوا، کوتا سیچیکا (Kota Suechika)، هیروکی سگیتا (Hiroki Sugita) از محققان ارشد مرکز مذکور برگزار شد.

نشست مزبور در قالب پنلی با عنوان «تمرکز بر موضوع غرب آسیا، برجام و دولت جدید در ایالات متحده» به پاسخگویی بدین سئوالات اختصاص داشت: 1) آخرین تحولات در غرب آسیا چیست؟ 2) نقش نیروهای فراملی در بی ثباتی و تشدید تنش ها در منطقه خلیج فارس چیست؟ 3) برجام چگونه نه تحت تأثیر تحولات اخیر قرار گیرد؟ 4) تأثیرات دولت جدید ایالات متحده بر مسائل بین المللی چه خواهد بود؟ 5) نقش ژاپن در تحولات منطقه ای و بین المللی چیست؟

مهمترین مباحث مطرح شده در این نشست به شرح ذیل است:

ژاپن با توجه به تحولات اخیر می‌تواند نقش بسیار مهم و سازنده ای را برای گسترش صلح و ثبات در منطقه غرب آسیا ایفا نماید. چرا که سیاست خارجی این کشور همواره بر صلح و ثبات منطقه ای و گسترش همکاری‌ها متمرکز بوده است. در همین راستا ژاپن درصدد است روند تنش زدایی و صلح خاورمیانه را برای ایجاد توازن در منطقه پیگیری نماید.

تحولات منطقه ای در 4 سال گذشته تغییرات بسیار پر اهمیت داشته است که بر روندهای آینده بسیار تاثیرگذار خواهد بود. بحران‌های موجود در منطقه غرب آسیا از جمله جنگ در سوریه  امنیت منطقه ای و بین المللی را تهدید می‌کند . مسئله فلسین و اشغال آن توسط رژیم صهیونیستی نیز تهدید دیگر منطقه است. لذا تنها راه حل برون رفت از تهدیدات و بحران‌های منطقه ای گسترش همکاری‌ها و چندجانبه گرایی است.

ایالات متحده امریکا با اتخاذ رویکرد یکجانبه گرایی تاثیرات منفی بسیاری بر امنیت جهانی، سیاست بین الملل و حتی سیاست داخلی کشورها داشته است. در همین زمینه تحریم های یکجانبه ایالات متحده علیه برخی کشورها از جمله ایران نیز  موجب خسارت های فروانی حتی به متحدان این کشور گردیده است.

ایالات متحده آمریکا با بازگشت بدون پیش شرط به برجام و انجام کلیه تعهدات خود می‌تواند کمک شایانی را به امنیت، ثبات و صلح منطقه ایفا نماید. ایران نیز همواره اعلام کرده است که آماده است در صورتی که طرف های مشارکت کننده در توافق برجام به تعهدات خود عمل نمایند به صورت فوری فعالیت های هسته ای خود را منطبق با برجام ادامه دهد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است