همایش انتخابات ریاست ‏جمهوری آمریکا

۸ مهر ۱۳۹۹
مشاهده ۲۶۶۹

بنابر سنت، هر چهارسال یک ‏بار دو حزب جمهوری‏ خواه و دمکرات آمریکا، قبل از انتخابات ریاست‏ جمهوری، برای معرفی نامزد و ارائۀ برنامه دولت آتی، همایش ملی برگزار می ‏کنند. برای انتخابات 13 آبان 1399 (3 نوامبر 2020) نیز همایش دو حزب برگزار شد. همایش دو حزب آمریکا را از منظر، اهم مطالب سخنرانی دو نامزد و سیاست خارجی، حمایت چهره ‏های سیاسی در همایش و کیفیت برگزاری همایش بررسی می ‏کنیم.

همایش دمکرات‏ ها قبل از جمهوری ‏خواهان برگزار شد. آقای جو بایدین در نطق 25 دقیقه‏ ای خود گفت: «در دوران بدی به سر می‏ بریم. باید برای تغییر متحد شویم. به جای رأی مردم باید قلب آن‏ها را دریابیم. با چهار بحران ویروس کووید 19، اقتصادی، نژادپرستی و تغییرات آب ‏و هوایی مواجه هستیم. اولین اقدام در دولت، مهار ویروس خواهد بود چون در دیگر ارکان زندگی تأثیرگزار است. توجه به آموزش و کاهش مالیات ضروری است و با انتخاب خانم کامیلا هریس به عنوان معاون ریاست‏ جمهوری، توجه به رنگین‏ پوستان و توجه به ارزش‏ ها و حقوق بشر در دستور کار است. آقای بایدین اظهار داشت: «مقابله با نژادپرستی انگیزه نامزدی من بود. شاید مرگ جورج لوید نقطه عطفی در تاریخ آمریکا باشد. باید اموری را که به انحراف رفته‏ اند به جایگاه اصلیشان برگردانیم.» آقای بایدین به صورت مبسوط به خسارات اقتصادی و بهداشتی ناشی از اهمال دولت ترامپ در مقابله با ویروس پرداخت و در مورد سیاست خارجی، ضمن انتقاد از حمایت دولت ترامپ از دیکتاتورها گفت: «با متحدین همکاری خواهم کرد و نسبت ‏به چین و دیگر کشورهای مخالف گذشت نخواهم نمود و نسبت ‏به روسیه برای کشتن سربازهایمان نیز چشم‏پوشی نمی‏ کنم.»

آقای دونالد ترامپ در نطق یک‏ ساعت و ده دقیقه ‏ای خود گفت: «در مقابل سوسیالیست‏ ها، رویای آمریکا را احیا می‏ کنم. دمکرات ‏ها به ما اتهام نژادپرستی می ‏زنند و سؤالی که باید از آن‏ها پرسید این است که چقدر شما دمکرات‏ها به آمریکا خسارت وارد کردید؟ این انتخابات مهم‏ترین انتخابات است؛ زیرا دو حزب، تفاوت زیادی در اندیشه حکومت‏ داری دارند.» بخش اعظم سخنرانی ترامپ حمله به شخصیت بایدین و کشور چین و مقابله با داعش بود. وی در مبحث سیاست خارجی گفت: «پیمان ناتو را برای پرداخت هزینه ‏ها تنظیم کردم. از همکاری تجاری پاسیفیک و تغییرات آب ‏و هوایی که به ضرر ما بود خارج شدم و استقلال صنعتی آمریکا را احیا کردم. کسی جرئت انتقال سفارت آمریکا به اورشلیم را نداشت ولی من آن را انجام دادم. چینی ‏ها که به دنیا خسارت وارد کردند از بایدین حمایت می‏ کنند.» وی که سخنانش به صورت مبسوط با کف ‏زدن‎های مکرر حضار مواجه بود به کشورهای غرب آسیا  و توافق "نفتا" بین سه کشور آمریکا، مکزیک و کانادا و حمایت از کشاورزان آمریکایی و مرز با مکزیک و ادامه تکمیل دیوار حایل بین دوکشور اشاره کرد. وی در  سخنرانی احساسی خود مکرر به عبارت «اول آمریکا» در همه زمینه ‏ها اشاره کرد.

درخصوص حمایت شخصیت ‏های سیاسی از دو همایش باید گفت، درحالی‏که بارک اوباما، رئیس‏ جمهور قبلی و همسرش در حمایت از بایدین و تقبیح ترامپ سخنرانی کردند، در همایش حزب جمهوری ‏خواه افراد شاخص ازجمله رؤسای‏ جمهور قبلی شرکت نکردند و ترامپ از اعضای خانواده ‏اش برای سخنرانی استفاده کرد. بایدین سعی کرد تمامی‌گرایش‏ های سیاسی را همراه داشته باشد و نماد سیاست سنتی آمریکا باشد. آن ‎ها ترامپ را به نژادپرستی و طرف‎داری از دیکتاتورها متهم کردند. بعضی اظهارنظرها در حزب جمهوری ‎خواه برای مردم آمریکا جدید بود. سناتور میچل مک کونل، رهبر جمهوری ‏خواهان در سنا گفت: «ترامپ میراث‏ دار نسل اول آمریکا است. دمکرات ‏ها خواهان خدمات رایگان برای مهاجران هستند.» رودی جولیانی، شهردار سابق نیویورک گفت: «اجازه ندهید دمکرات ‏ها آنچه را با نیویورک کردند و جرائم شدت یافت، با کل آمریکا بکنند. دمکرات ‏ها آمریکا را به کشور چین فروختند.» سناتور تام کاتن گفت: «چینی‏ ها خیانت و دزدی می‏ کنند و دروغ می‏ گویند و در مرز آمریکا با مکزیک کارتل‏ های مواد مخدر را رهبری می‏ کنند.» ایوانکا ترامپ، دختر و دستیار ترامپ هم گفت: «ناظر التماس رهبرانی بودم که به پدرم التماس می ‏کردند سفارت را به اورشلیم منتقل نکنیم، اما این ترامپ بود که آن را انجام داد.» در همایش دمکرات ‏ها چند شخصیت جمهوری ‏خواه علیه ترامپ سخنرانی کردند. جو بایدین به شخصیت ترامپ حمله نکرد ولی از سیاست‏ های وی انتقاد کرد. بایدین طرف‎دار ترفیع شأن و جایگاه شهروندان آمریکایی بود، اما ترامپ علناً طرف‎دار سفیدپوستان در جامعه آمریکا است. ترامپ در صدد تفوق سفیدپوستان و بایدین خواهان اتحاد جامعه آمریکا است. بایدین همیاری با متحدین و ترامپ جلوگیری از «بخشایش مادی» به دیگران از منابع آمریکا را موردتأکید قرار دادند.

درخصوص چگونگی برگزاری همایش باید گفت جمهوری‏ خواهان با تجمع، شکوه خاصی به همایش داده بودند، اما همایش دمکرات ‏ها با رعایت پیشگیری از ویروس کرونا، بدون تجمع برگزار شد. بنا بر اظهار رسانه ‏ها، تعداد بینندگان همایش دمکرات‏ ها بیشتر بود. برگزارکنندگان همایش جمهوری‎ خواهان به رعایت نکردن فاصله‏ گذاری بهداشتی و استفاده نکردن عمدی از ماسک متهم شدند. طرفین یکی را به استفاده از «مواد مخدر» متهم و دیگری را «دروغگو» معرفی می‏ کنند. ترامپ به فقدان صلاحیت و بایدن به فقدان سلامت فردی لازم برای ریاست‏ جمهوری متهم شد. ترامپ، بایدین را به کاهش امنیت در دولت دمکرات ‏ها متهم کرد و گفت اگر رئیس ‏جمهور شود آمریکا قوی‏تر و با افتخارتر از گذشته خواهد شد و درمقابل بایدین، ترامپ را به تبعیض و نژادپرستی و ایجاد جامعه دوقطبی در آمریکا متهم کرد و گفت اگر رئیس‏ جمهور شود مردم آمریکا را متحد می‏ کند. ترامپ جمهوری‏ خواهان را از درون تهی کرد و ضد نظام حاکم بر آمریکا حرکت کرد و حتی به منشور حزب مبنی‏ بر حمایت از اقتصاد آزاد و چندجانبه ‏گرایی و همراهی با متحدین اعتقاد نداشت، اما بایدین از حمایت کامل حزب برخوردار بود و گفت سنت‎ های سیاسی آمریکا در داخل و سیاست خارجی را احیا خواهد کرد. بایدین به کسب حمایت از کشور چین متهم شد و ترامپ هم تلویحاً به چشم ‏پوشی در مقابل تخلفات روسیه متهم شد. ترامپ با افتخار به تأسیس ارتش فضایی اشاره کرد و بایدین هم متقابلاً به پوشش خدمات درمانی برای میلیون ‏ها آمریکایی در دوران اوباما، که ترامپ آن را قطع کرد و در صدد احیای آن است، اشاره کرد. حال کدام یک از نامزدها انتخاب خواهد شد؛ باید منتظر نتیجه انتخاب مردم آمریکا بود که در این میان مناظره‏ های سیاسی بین دو نامزد نیز تأثیرگزار در این انتخاب خواهد بود.   

(مسئولیت محتوای مطالب  برعهده نویسندگان است و بیانگر دیدگاه‌های مرکز مطالعات سیاسی و بین‌المللی نیست)

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است