برگزاری نمایشگاه  یکصد سالگی روابط دیپلماتیک ایران و سوئیس

۱ شهریور ۱۳۹۹
مشاهده ۳۷۹۸

وزیر امور خارجه سوئیس که برای یک دیدار سه روزه به کشورمان سفر کرده است، روز یکشنبه 16 شهریور ماه 1399 با حضور در کاخ نگارستان تهران "نمایشگاه  یکصد سالگی روابط دیپلماتیک ایران و سوئیس " را افتتاح کرد. در این مراسم، ابتدا آقای دکتر نیلی احمد آبادی رئیس دانشگاه تهران، ضمن خوش آمد گویی  به وزیر امور خارجه سوئیس و هیات همراه، به  سوابق همکاری‌های دانشگاه تهران با  دانشگاه‌ها و مراکز علمی و فرهنگی سوئیس در سال های اخیر اشاره کرد و آمادگی این دانشگاه برای  توسعه روابط علمی دو کشور را اعلام نمود.

 ایگنازیو کاسیس وزیر امور خارجه سوئیس با اشاره به بازدید خود از اصفهان و تهران و با اشاره به تاریخ غنی و افتخار آمیز ایران اظهار داشت "این نمایشگاه شاهدی بر دوستی میان ایران و سوئیس  بوده و ایران را دارایی‌های تاریخی در بر گرفته است. روابط دوستانه و تجاری دو کشور، سال ها قبل از روابط سیاسی شکل گرفته و دوستی و تجارت دو شاخصه ای هستند  که در همه این سالها در روابط ما برقرار و پایدار بوده است". وی با تاکید بر تاثیر دیپلماسی و گفتگو در ارتقاء روابط کشورها گفت: "دیپلمات ها پل‌هایی برای اعتماد و مفاهمه می‌سازند؛ ویژگی که طی یکصد سال گذشته در روابط دیپلماتیک ایران و سوئیس دائما تکرار ‌شده‌است. هدف ما همیشه این بوده که منافع هر دو طرف را تقویت کنیم. طی 40 سال اخیر، ما خدمات کنسولی را حفظ کرده و پیام‌ها را به سرعت و به طور قابل اعتماد منتقل نموده‌ایم. این اعتماد به ما توانایی می‌دهد تا بتوانیم در شرایط بحرانی به هم تکیه کنیم. آموزش، فرهنگ، مساعی جمیله، امداد رسانی در بلایای طبیعی و حقوق بشر، که پنج ستون روابط صد ساله ما هستند، نمی‌توانند بدون گفتمان مستمر به حیات خود ادامه دهند"

 در ادامه جناب آقای دکتر سجادپور معاون وزیر امور خارجه و رئیس مرکز مطالعات سیاسی و بین المللی، با اشاره به وجود پنجاه میلیون برگ سند تاریخی در مرکز اسناد وزارت امور خارجه کشورمان اظهار داشت : بررسی اسناد تاریخی روابط ایران و سوئیس نشان دهنده سه شاخصه و علاقه دو ملت نسبت به هم در زمینه‌های متنوع مانند آموزش، هنر، موسیقی و دیپلماسی است. در واقع نه تنها دیپلماسی تئوریک بلکه دیپلماسی عملی سوئیس مانند بی طرفی و ایده‌های انسانی آن برای ایران جذاب بوده است. وی با اشاره به شاخصه‌های روابط گفت که هر چند ایران مانند سوئیس طی دو جنگ جهانی، اعلام بی طرفی کرد اما این بی طرفی از جانب قدرت های بزرگ رعایت نشد. میانجی گری و پل سازی در ابعاد  مختلف شاخصه دوم روابط دو کشور است.  سوئیس نه تنها در صنعت پل سازی بلکه در پل سازی دیپلماتیک با ایران همکاری داشته و نه تنها پل به بین ایران و آمریکا در چهل سال گذشته بلکه پل میان ایران و آلمان  برای نجات ایرانیان ساکن در زمان اشغال فرانسه بوده است.  سومین شاخصه روابط دو کشور، همکاری در موضوعات مختلف اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و کمک های انسان دوستانه است. امیدواریم این روابط چند بعدی، هر چه گسترده تر و عمیق تر و دوستانه تر ادامه یابد.

 این نمایشگاه  که اسناد و تصاویر مربوط به روابط سیاسی اقتصادی و فرهنگی میان دو کشور طی یک قرن گذشته را در معرض بازدید علاقمندان گذاشته، با مشارکت مرکز اسناد وزارت امور خارجه، دانشگاه تهران و سفارت سوئیس در تهران برگزار شده است.

 در این مراسم  تعدادی از شخصیت های علمی، هنری،  فرهنگی، ورزشی و همچنین  دکتر حناچی شهردار تهران  حضور داشتند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است