درحالیکه آسیای مرکزی به عنوان منطقۀ محصور در خشکی و همسایه با روسیه، چین، دریای خزر، افغانستان و ایران با مفاهیم «منطقه گرایی جدید»، «خانه مشترک»، «گشایش»، «اصلاحات اقتصادی» و «رقابت» روبه رو است، جمهوری اسلامی ایران تحت تأثیر تحریم های ظالمانۀ غرب به بازنگری اقتصاد خود پرداخته و بیش از هر زمان به اهمیت همسایگان در سیاست خارجی خود بها می دهد. تلاش آمریکا برای منزوی کردن ایران، بخشی از فرصت های اقتصادی کشورهای نوپای آسیای مرکزی را از روی میز برنامه ریزی اقتصادی آنها برداشته و بر روندهای توسعۀ آسیای مرکزی تأثیر منفی گذاشته است. رویکرد «همکاری متقابل در قالب سیاست همسایگی» که لازمۀ آن تقویت مناسبات همه جانبه مقامات و مردم کشورهای همسایه و پیرامونی است، در اولویت جمهوری اسلامی ایران قرار گرفته و رهبر، رئیس جمهور و وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در مناسبت های مختلف بر این اولویت تأکید کرده اند. با وجود این، حجم سفرهای مقامات کشورمان و مسئولان آسیای مرکزی هنوز پاسخگوی نیاز هدفگذاری دو طرف نیست و بعضاً مداخله عامل ثالث برنامه ریزی های مبتنی بر منافع متقابل را دستخوش تغییر کرده است.
در شرایط کنونی مهمترین نگرانی موجود کشورهای آسیای مرکزی احتمالاً به رقابت و حتی تقابل قدرت های فرامنطقه ای در این منطقه مربوط می شود. روسیه در آسیای مرکزی در شرایط چالش سیاسی، اجتماعی و اقتصادی به سر می برد. تهدید افراط گرایی، تروریسم و نفوذ خزنده اقتصادی چین در این منطقه، روسیه را نگران میکند. جاذبۀ سرمایه گذاری و فناوری غرب و در رأس آنها آمریکا، همچون دامیبرای شکار امنیت و ثبات آسیای مرکزی عمل میکند. به نظر می رسد زیاده روی سلطه جویانه آنها در برخی از کشورهای آسیای مرکزی مهمترین معضل سیاست خارجی کشورهای جوان منطقه است. تحولات افغانستان مسئله حیاتی دیگر برای آینده این منطقه و ابزاری برای دستکاری تحولات این منطقه است.
درحال حاضر چسبندگی ایران به آسیای مرکزی عمدتاً بر پایۀ ظرفیت جغرافیایی ایران حفظ شده است. ایران در آسیای مرکزی هم از منظر یک منطقۀ راهبردی و هم از منظر رابطه با کشورهای آن ظرفیت استفاده نشده بسیاری دارد. درحالیکه آمریکا تلاش میکند، ایران را در مرز با همسایگانش محدود کند، ایران با تکیه بر اولویت سیاست همسایگی با استفاده از ظرفیت های جغرافیایی، اقتصادی و فرهنگی خود تلاش می کند کارآمدی همکاری با این منطقه مهم و کشورهای آن را ارتقا دهد. برنامۀ ایران برای افزایش مزیت طرحهای حمل ونقلی کماکان مهمترین مزیت ایران برای همکاری با این منطقه است و موجب شده است ایران سهم خود را از به عنوان مناسبترین و امن ترین مسیر ارتباطی آسیای مرکزی با جنوب و غرب حفظ کند.
خبر خوب در این شرایط از ازبکستان می رسد. تحولات ازبکستان بعد از سال 2016 و در دورۀ ریاست جمهوری آقای میرضیایف روندهای امنیتی شدن آسیای مرکزی را تحت تأثیر خود قرار داده و فرصت مناسبی برای همگرایی ایجاد کرده است. این روند می تواند نویدبخش کاهش چالشهای گوناگون و زمینه ساز تمرکز دولتهای آن بر موضوع رشد و توسعه اقتصادی در آسیای مرکزی باشد. به گفتۀ بهمن آقارضی سفیر سابق جمهوری اسلامی ایران در ازبکستان این کشور در 3 الی 5 سال آینده با جهش اقتصادی چشمگیر روبه رو خواهد شد. «سیاستهای اقتصادی جدید این کشور و حمایتهای خارجی، سرمایه گذاری و تجارت ازبکستان را تحت تأثیر قرار خواهد داد. بنابراین ایران هم از منظر ترانزیت و هم به عنوان کشوری نزدیک به این اقتصاد و بازار، باید از هم اکنون نسبت به کسب جایگاه خود برنامه ریزی و اهتمام داشته باشد. نخستین گام در این مسیر تقویت کریدورهای حمل ونقل ریلی، جادهای، هوایی و ترکیبی است. درحالیکه روسیه هر هفته 42 پرواز، ترکیه 16 پرواز و کره جنوبی 13 پرواز به تاشکند دارند، ایران نخستین پرواز خود به تاشکند را از سر گرفته و سفر بازرگانان ایرانی به ازبکستان تسهیل شده است. ظرفیت های بندری ایران در خلیج فارس، دریای عمان و دریای خزر و توان ریلی و جادهای کشور مزیت خوبی برای بازرگانی بین دو کشور است. تقویت مناسبات سران و مقامات عالی رتبه ایران و کشورهای آسیای مرکزی، توجه به ساختار منطقه ای آسیای مرکزی، تنظیم رابطه با همۀ کشورهای این منطقه، مشارکت فعال در روندهای منطقه گرایی آسیای مرکزی و لحاظ کردن ایران به عنوان بخشی از آسیای مرکزی، ضرورت تلاش بیشتر با توجه به کارشکنی های کشورهای ثالث در روابط ایران و آسیای مرکزی، برنامه ریزی برای حفظ هدفمند موقعیت محوری ایران در حمل ونقل و ترانزیت آسیای مرکزی و افغانستان، توجه و بهره گیری از مناسبات پاکستان، هند، روسیه و چین و سایر کشورها با آسیای مرکزی، تشویق کشورهای فعال در آسیای مرکزی به استفاده ازمسیر ایران، پشتیبانی از بهره برداری کشورهای آسیای مرکزی از بندر چابهار، همکاری سه جانبه برای تقویت کریدور ازبکستان، افغانستان و ایران، تقویت همکاری حمل ونقل ایران، ترکمستان و ازبکستان، مساعدت به انتقال گاز ترکمنستان ازطریق ایران، توجه به اهمیت افغانستان برای آسیای مرکزی و همکاری سه جانبه ایران – ازبکستان، افغانستان، تقویت مناسبات علمی، فرهنگی، ورزشی و گردشگری متقابل بین ایران و ازبکستان، فعال کردن سازمان همکاری اقتصادی (اکو)، عضویت در شانگهای، عضویت در نهادهای اقتصادی منطقه آسیای مرکزی، بهره برداری بیشتر از ظرفیت های تمدنی مشترک، مانند بوعلی سینا و نوائی و نوروز، همکاری ها استانی و تقسیم کار بین استانهای خراسان، گلستان، مازندران و . . . برای توجه بیشتر به أسیای مرکزی، تقویت ارتباط بین محافل فکر و دانشگاههای ایران و کشورهای آسیای مرکزی و ارتباط با مؤسسات پژوهشی فعال در حوزۀ آسیای مرکزی در کشورهای مختلف، ازجمله روسیه، چین، هند، پاکستان و غرب می تواند به تقویت پیوندهای دو کشور و دو ملت و توسعه همکاریهای منطقه ای در آسیای مرکزی منجر شود.
(مسئولیت محتوای مطالب برعهده نویسندگان است و بیانگر دیدگاههای مرکز مطالعات سیاسی و بینالمللی نیست)