تعداد بازدید:3209 7 خرداد 1395 - 10:54
سخنرانی

سخنرانی سفیر محترم فلسطین

۷ خرداد ۱۳۹۵
مشاهده ۳۲۰۹

دفتر مطالعات سیاسی و بین المللی

سخنرانی سفیر محترم فلسطین

به مناسبت روز نکبت

9 خردادماه 1395

 در نشستی که در 9 خرداد 1395 به مناسبت روز نکبت فلسطین با حضور برخی از سفرای کشورهای اسلامی در محل دفتر مطالعات سیاسی و بین‌المللی برگزار شد، آقای صلاح زواوی سفیر فلسطین اظهار داشت: ما در شرایط حساسی قرار داریم و با کمال تاسف دچار تفرقه و اختلاف هستیم. ما حتی نسبت به تعالیم پیامبر(ص) که به ما یاد داد چگونه به عنوان یک امت واحد عمل کنیم، مشکل داریم. تاسیس دولت صهیونیستی یک پروژه غربی است که در راس آن آمریکا قرار دارد. ما تاکنون با تمام قوا با این طرح مقابله کرده‌ایم، اما با وجود خسارات بسیار، قابلیت‌های ما توان مقابله با این پروژه عظیم را ندارد. اسرائیل هرگز غصب کردن، تقسیم فلسطین و استیلای دولت یهودی را رها نکرده ‌است. اسرائیل به هیج وجه کوتاه نمی‌آید چون طرح دارد و هنوز هم رویای از نیل تا فرات را در سر می‌پروراند به طوری که راست افراطی هنوز هم از اسرائیل بزرگ می‌گوید. طرح دیگر مربوط به شیمون پرز است که حدود جغرافیایی برای آن اهمیت ندارد اما امنیت در سرزمین‌های تحت کنترل برای آنها مهم است و می‌خواهند در کشورهای همسایه همه چیز از صنعت تا بازرگانی را تحت کنترل داشته باشند.

امروز سوریه بهای مقاومت و دفاع از فلسطین را می‌پردازد، پس ارتش و نهاد‌های سیاسی‌ این کشور  باید تخریب شوند. لبنان هم به خاطر حزب‌الله قهرمان و آزاد سازی جنوب لبنان بهای گزافی می‌پردازد، زیرا حزب‌الله کیان صهیونیسم را تهدید می‌کند. جهان اسلام امروز با یک تراژدی روبروست و می‌بایست اولویت ما مقابله با اشغالگری صهیونیسم باشد اما فلسطین فراموش شده‌است، درحالی که اسرائیل قدرتمند‌تر می‌گردد. ما مشترکات زیادی برای همکاری داریم. پیام من به رهبر معظم انقلاب این است که «می‌دانم فلسطین در قلب شماست و همواره از راه امام حمایت کردید اما مشکلات شما با همسایگان قابل حل است. ما با تروریسم مواجه هستیم. همه کشورهای اسلامی از این موضوع رنج می‌برند و این مطلوب دشمن ماست. برای حفظ فلسطین، از شما و برادران عرب در شوای همکاری خلیج فارس می‌خواهم برای غلبه بر مشکلات دور یک میز گردهم آییم».

زمانی ما فقط با پناهندگان فلسطینی مواجه بودیم اما اکنون سوریه، عراق، افغانستان و لیبی و همه جهان اسلام از این مسئله رنج می‌برند. این مصائب را دشمنان ایجاد کرده‌اند که اذهان را از مسئله فلسطن منحرف سازند. براداران ایرانی هشیار باشید که دشمن می‌خواهد شما دچار جنگ داخلی شوید و روابط شما با همسایگان عرب  و کشورهای اسلامی‌به سردی گراید. ما باید به گفتگو بنشینیم برای مثال سران کشورهای اسلامی‌برای بررسی مشترکات و رفع مشکلات دور یک میز جمع شوند و در آنچه توافق دارند به پیش بروند و در خصوص اختلافات بیشتر به مباحثه بپردازند و همواره فلسطین باید اولویت و راهنمای آنها باشد.

مسئله دیگر متاسفانه بحث شیعه و سنی است که دشمنان برای ما ایجاد نموده‌اند و به همین دلیل باید علمای بزرگ در الازهر، حرمین شریفین، قم و نجف در این باره به گفتگو بنشینند و نقاط اشتراک و افتراق را بررسی کنند.

در ادامه جلسه، سفیر لبنان در خصوص آینده مذاکرات و نشست پاریس سوال نمودند که آقای زواوی پاسخ دادند: ما در حال حاضر از دو ابزار مذاکره و مبارزه استفاده می‌کنیم.‌ در اثر تلاش‌های ما امروز پرچم فلسطین در سازمان ملل به اهتزاز درآمده‌ است. ما به این درک رسیده‌ایم که اسرائیل به دنبال حل و فصل مسالمت‌آمیز اختلافات نیست.

آقای رضوانی سفیر سابق نیز با تاکید بر سخنان جناب زواوی اظهار داشت، برای ما ایرانی‌ها مسئله فلسطین همیشه در اولویت قرار داشته است به طوری که در بیانیه پایانی هفتمین همایش «مجمع جهانی اسلام» که در یزد برگزارشد فلسطین را اولویت جهان اسلام معرفی کردیم.

سفیر اندونزی در تهران نیز اظهار داشت، اندونزی همواره مواضع آشکاری در خصوص فلسطین داشته‌ است و در کنفرانسی که در 25 و 26 می در جاکارتا برگزار شد بر هماهنگی و اتحاد رسانه‌های اسلامی در خصوص مسئله فلسطین و آزاد سازی قدس تاکید کردیم.

در پایان آقای دکتر زهرانی با اشاره به سخنان سفیر فلسطین بیان داشت: من هم با شما موافقم که مسئله فلسطین باید در اولویت قرار گیرد. آنچه امروز در منطقه در حال جریان است، یادآور جنگ‌های 30 ساله مذهبی در اروپاست. در این میان برخی از نقشه‌های جدید صحبت می‌کنند. متاسفانه ساختار دولت در منطقه به شدت تحت فشار است و تمامیت ارضی کشورهای منطقه در خطر می‌باشد و هیچ کس در جامعه بین‌المللی نگران این مسئله نیست. قدرت‌های بزرگ نه تنها نمی‌خواهند مستقیما به این مشکلات بپردازند بلکه همانطور که جرج دبیلو بوش بعد از 11 سپتامبر نشان داد، آتش تروریسم را در منطقه شعله‌ور کردند.  این سوال که چرا سوریه که در خط مقدم مبارزه علیه اسرائیل می‌باشد هدف قرار داده شده‌ است، یک معیار است.

 مذاکرات هسته‌ای نشان داد که دیپلماسی می‌تواند راهگشا باشد. ایران و عربستان سعودی دو ستون مهم جهان اسلام هستند که دارای دو خط مختلف هستند که بخصوص از طرف سعودی به بعد ایدئولوژیک آن دامن زده می‌شود. اما واقعیت این است که ما در ایران در خصوص مذموم بودن فرقه‌گرایی اجماع داریم و به دلیل وجود قبله مسلمانان در عربستان خواهان منازعه و رقابت با عربستان نیستم. اما من در خصوص حمایت برخی کشورها از گروه‌های تروریستی که همه می‌شناسیم، هشدار می‌دهم که این گروه‌های تروریستی غیر قابل کنترل شده‌اند. در خصوص این که چه باید کرد، ایده جناب سفیر در خصوص گفتگو بین علمای مذهبی ‌الازهر، مکه، مدینه، قم و نجف مهم است و امیدوارم که در سال بعد در خصوص آنچه که انجام داده‌ایم، بتوانیم گزارشی ارائه دهیم.

 

 

 

 

 

 

 

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است