ساختار مرکز
ساختار مرکز
ریاست مرکز
معاونت پژوهشی و مطالعاتی
معاونت اجرایی و اسناد
معاونت آموزش
دانشکده روابط بین الملل
کتابخانه تخصصی وزارت امور خارجه
ساختار مرکز
ساختار مرکز
رویدادها
رویدادها
آرشیو
رویدادهای اخیر
رویدادها
رویدادها
چندرسانهای
چندرسانهای
پادکست
ویدئو
اینفوگرافیک
تصاویر
چندرسانهای
چندرسانهای
انتشارات
مجلات
فصلنامه سیاست خارجی
فصلنامه مطالعات آسیای مرکزی و قفقاز
فصلنامه تاریخ روابط خارجی
انتشارات
مجلات
درباره
تاریخچه
تاریخچه
تماس با مرکز
تماس با ما
درباره
تاریخچه
تماس با مرکز
{{ itemData.Title }}
{{ itemData.Title }}
{{ itemData.Title }}
English
عربی
+آ
-آ
T+
T-
English
عربی
رویدادها
رویدادها
دومین مجمع گفتگوی تهران
آرشیو
رویدادهای اخیر
رویدادها
رویدادها
چندرسانهای
چندرسانهای
پادکست
ویدئو
اینفوگرافیک
تصاویر
چندرسانهای
چندرسانهای
انتشارات
کتابها
مجلات
فصلنامه سیاست خارجی
فصلنامه مطالعات آسیای مرکزی و قفقاز
فصلنامه تاریخ روابط خارجی
انتشارات
کتابها
مجلات
درباره
تاریخچه
ساختار مرکز
ریاست مرکز
معاونت پژوهشی و مطالعاتی
معاونت اجرایی و اسناد
معاونت آموزش
دانشکده روابط بین الملل
کتابخانه تخصصی وزارت امور خارجه
تماس با مرکز
درباره
تاریخچه
ساختار مرکز
تماس با مرکز
سامانه همایشها
سامانه همایشها
سامانه نشریات
سامانه نشریات
خبرنامه
خبرنامه
{{ itemData.Title }}
{{ itemData.Title }}
{{ itemData.Title }}
جستجو
سجاد عطازاده
تحریم به مثابه احساس: بازخوانی منطق عاطفی سیاست آمریکا علیه ایران
در دهههای اخیر، روابط بینالملل شاهد نوعی دگرگونی مفهومیبوده است که از آن با عنوان #171چرخش عاطفی#187 (emotional turn) یاد میشود. این تحول از درون نقدی به پارادایمهای کلاسیک رئالیستی و نئولیبرالی برخاست که رفتار دولتها را عمدتاً بر پایه محاسبه هزینه و فایده تبیین میکردند. اما واقعیتهای سیاسی، از جنگها و بحرانها گرفته تا تصمیمهای غیرعقلانی قدرتها، نشان دادند که سیاست جهانی نه صرفاً عرصه منطق سرد و محاسبه، بلکه میدان احساس، حافظه و عاطفه است. قدرتهای جهانی در لحظات بحرانی، به همان اندازه که به دادههای امنیتی و اقتصادی تکیه میکنند، تحت تأثیر خشم، تحقیر، ترس یا احساس عدالت نیز تصمیم میگیرند.
دوشنبه ۱۹ آبان ۱۴۰۴
جنایت در تاکتیک، شکست در استراتژی/تحلیلی از بحران ساختار قدرت و راهبرد رژیم صهیونیستی
تحولات اخیر در غرب آسیا، بهویژه پس از جنگ غزه، رژیم صهیونیستی را وارد مرحلهای از پیچیدگی و بیثباتی راهبردی کرده است. برخلاف تصور تلآویو، استفاده گسترده از قدرت نظامی لزوماً به تثبیت جایگاه سیاسی یا ژئوپلیتیک منتهی نمیشود. عملکردهای تاکتیکی این رژیم در غزه، لبنان و سوریه نشان داده است که برتری سختافزاری بدون مشروعیت سیاسی و انسجام استراتژیک، توان محدود و نتایج کوتاهمدت دارد و منجر به فرسایش مشروعیت و تضعیف موقعیت بینالمللی میشود.
یکشنبه ۱۸ آبان ۱۴۰۴
پولی شدن امنیت در ایالات متحده آمریکا
در دهههای اخیر، بهویژه پس از پایان جنگ سرد، ایالات متحده با چالشی بنیادین در تعریف و حفظ مفهوم #171امنیت ملی#187 خود مواجه شده است. در گذشته، امنیت ملی برای واشنگتن مفهومی روشن و متکی بر قدرت نظامی، بازدارندگی هستهای و شبکه گستردهای از متحدان جهانی بود؛ اما در فضای جدیدی که رقابت اقتصادی، فناوری و اطلاعاتی با قدرتهای نوظهور بر آن سایه انداخته، این مفهوم بهشکل چشمگیری دگرگون شده است. امروز، امنیت ملی آمریکا دیگر تنها به معنای حفاظت از مرزها یا دفاع از ارزشهای سیاسی نیست؛ بلکه به حوزهای تبدیل شده که در آن منطق بازار، سودآوری و سرمایهگذاری مالی نقشی پررنگ یافتهاند. در چنین فضایی، آنچه پیشتر صرفاً وظیفهای حاکمیتی و غیرقابل خرید و فروش تلقی میشد، اکنون به کالایی بدل شده که میتوان برای دستیابی به آن هزینه پرداخت یا از آن درآمد کسب کرد.
سه شنبه ۶ آبان ۱۴۰۴
غرب آسیا در نگاه چین؛ مهم اما نه حیاتی
آن چه از آن با عنوان خیزش چین یاد میشود و منظور از آن افزایش قدرت چین در حوزههای مختلف، علیالخصوص اقتصادی است، طبیعتاً تنها محدود و منحصر به داخل این کشور نبوده ودر عرصه بینالملل نیز ظهور یافته است. چین در راستای قدرت افکنی بینالمللی خود سعی نموده است تا در مناطق مختلف جهان حضوری مؤثرتر و بیشتر از پیش داشته و بازیگری خود را در این مناطق تقویت نماید. همین نگاه ویژه پکن به مناطق مختلف جهان سبب شده است تا راهبرهای آن نسبت به هر منطقه به صورت استقرایی از سوی پژوهشگران این حوزه احصا و تبیین گردد. البته خود دولت چین نیز سیاستهای منطقهای خود را در قالبهایی مثل بیانیه، سخنرانی، کاغذ سفید و غیره منتشر نموده است.
دوشنبه ۳۱ شهریور ۱۴۰۴