گزارش نشست چشم انداز صلح و دولت فراگیر در افغانستان در سومین مجمع گفتگوی تهران

سومین مجمع گفت‌وگوی تهران (TDF ۲۰۲۲) دوشنبه ۲۸ آذر در مرکز مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه برگزار گردید. مراسم افتتاحیه مجمع با حضور و سخنرانی مهمانان ویژه از جمله جناب آقای دکتر امیرعبدالهیان وزیر محترم امورخارجه و برخی از مقامات سایر کشورها در تهران برگزار شد.
دی ۱۴۰۱
مشاهده ۱۰۲۲

سومین مجمع گفت‌وگوی تهران (TDF 2022) دوشنبه ۲۸ آذر در مرکز مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه برگزار گردید. مراسم افتتاحیه مجمع با حضور و سخنرانی مهمانان ویژه از جمله جناب آقای دکتر امیرعبدالهیان وزیر محترم امورخارجه و برخی از مقامات سایر کشورها در تهران برگزار شد. مفهوم محوری مجمع امسال «سیاست همسایگی جمهوری اسلامی ایران، رهیافتی به دوستی و اعتماد سازی» است.

در این مجمع حدود 70 نفر از 36 کشور از میان مقامات سیاسی، مدیران اندیشکده‌ها و موسسه‌های پژوهشی، اندیشمندان و پژوهشگران شرکت کردند. مدیران اندیشکده‌های داخلی، سفرا و روسای نمایندگی‌های خارجی مقیم تهران از دیگر شرکت کنندگان در این نشست بودند.

در نشست های عصر این مجمع پس از افتتاحیه، چشم انداز صلح و دولت فراگیر در افغانستان بررسی و تبادل نظر شد. مهمترین نکات مطروحه در این نشست به شرح ذیل است:

چشم انداز صلح و دولت فراگیر در افغانستان:

  • سیاست جمهوری اسلامی ایران تلاش برای ایجاد ثبات در افغانستان از طریق تشکیل دولت فراگیر در این کشور است و این به معنای مداخله ی ما در این کشور نیست. امریکایی‌ها تلاش می‌کنند در آتش جنگ فرقه ای و طائفه ای بدمند و حضور داعشی‌ها هم  قابل توجه است. در حال حاضر ایران پذیرای میلیون‌ها نفر مهاجر افغان است که از خدمات آموزشی، سلامت و بهداشت بهره می‌برند.
  • یکی از چالش های عمده کنونی افغانستان از بین رفتن زیر ساخت های این کشور است. امریکا مدعی است تا کنون 2000 میلیارد دلار در افغانستان هزینه کرده اما این در حالی است که تولید برق این کشور  300 مگا وات است. اشغالگری امریکا در کشورهای منطقه و راه اندازی جنگ های نیابتی آثار تخریبی فراوانی در این کشورها به جا گذاشته است.
  • امریکا به صورت غیر مسئولانه ای از افغانستان خارج شد و توجه به بحران اوکراین سبب شده است، اوکراین برای کشورهای غربی در اولویت قرار گیرد. با این حال مشکلات افغانستان بدست خود مردم باید حل شود.

 

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است