گزارش نشست بحران اوکراین و پیامدهای منطقه ای و جهانی در سومین مجمع گفتگوی تهران

سومین مجمع گفت‌وگوی تهران (TDF ۲۰۲۲) دوشنبه ۲۸ آذر در مرکز مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه برگزار گردید. مراسم افتتاحیه مجمع با حضور و سخنرانی مهمانان ویژه از جمله جناب آقای دکتر امیرعبدالهیان وزیر محترم امورخارجه و برخی از مقامات سایر کشورها در تهران برگزار شد. مفهوم محوری مجمع امسال «سیاست همسایگی جمهوری اسلامی ایران، رهیافتی به دوستی و اعتماد سازی» است.
دی ۱۴۰۱
مشاهده ۹۹۶

سومین مجمع گفت‌وگوی تهران (TDF 2022) دوشنبه ۲۸ آذر در مرکز مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه برگزار گردید. مراسم افتتاحیه مجمع با حضور و سخنرانی مهمانان ویژه از جمله جناب آقای دکتر امیرعبدالهیان وزیر محترم امورخارجه و برخی از مقامات سایر کشورها در تهران برگزار شد. مفهوم محوری مجمع امسال «سیاست همسایگی جمهوری اسلامی ایران، رهیافتی به دوستی و اعتماد سازی» است.

در این مجمع حدود 70 نفر از 36 کشور از میان مقامات سیاسی، مدیران اندیشکده‌ها و موسسه‌های پژوهشی، اندیشمندان و پژوهشگران شرکت کردند. مدیران اندیشکده‌های داخلی، سفرا و روسای نمایندگی‌های خارجی مقیم تهران از دیگر شرکت کنندگان در این نشست بودند.

در نشست های عصر این مجمع پس از افتتاحیه، آخرین تحولات  بحران اوکراین و پیامدهای منطقه ای و جهانی آن بررسی و تبادل نظر شد. مهمترین نکات مطروحه در این نشست به شرح ذیل است:

آخرین تحولات  بحران اوکراین و پیامدهای منطقه ای و جهانی:

  • شکی نیست که جنگ با عملیات نظامی روسیه در اوکراین در فوریه 2022 آغاز شد. اما نقش دیگر طرف‌ها هرگز نباید مورد غفلت قرار گیرد. نقش دولت اوکراین به خصوص اقدامات رادیکال در دولت و مجلس در شکل‌گیری این جنگ خانمان‌سوز نباید فراموش شود. نقش کشورهای غربی به خصوص ایالات متحده کاملا واضح است.
  • اوکراین حداقل یک سوم از ظرفیت‌های صنعتی، اقتصادی و... خود را از دست داده است. روسیه نیز اعتبار خود را در این جنگ از دست داده و تحریم‌های سنگینی متحمل شده که می‌تواند بر اقتصاد روسیه در میان مدت و بلند مدت اثر بگذارد. برای کشورهای اروپایی نیز هزینه‌های زیادی نظیر افزایش قیمت انرژی، تورم و مشکلات اجتماعی رخ داده و خواهد داد. اگر اروپا قبلا فقط در انرژی وابسته به روسیه وابسته بود، امروز هم در انرژی و هم در امنیت خود به ایالات متحده وابسته است.
  • رویکرد سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در قبال بحران اوکراین دارای سه اصل است. 1- موضع قاطع در مقابل جنگ به طور کلی است. ایران همیشه مخالف جنگ برای حل معضلات بوده است. 2- بر اساس نگاه ایران، جنگ در اوکراین اتفاقی نبوده است. بلکه نتیجه یک پروسه طولانی مدت میان روسیه و اوکراین و روسیه و کشورهای غربی است. 3- ایران گسترش ناتو را از وجوه مختلف تهدید می‌شمارد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است