وبینار مشترک مرکز مطالعات سیاسی و بین المللی و مرکز مطالعات جنوب شرق آسیا

اولین نشست مجازی میان مرکز مطالعات سیاسی و بین‌المللی (IPIS)و مرکز مطالعات جنوب شرق آسیا در اندونزی (CSEAS) در تاریخ چهارشنبه ۱۸ آبان ۱۴۰۱ برگزار شد.
آبان ۱۴۰۱
مشاهده ۷۴۱

این نشست با حضور آقای خلیل شیرغلامی دستیار معاونت پژوهشی و مطالعاتی مرکز مطالعات، آقای خدا‌قلی‌پور و محسن روحی‌صفت کارشناس مرکز، آقای آریابرزن محمدی استاد دانشگاه تهران و آقای غلام‌علی چگنی‌زاده استاد دانشگاه علامه طباطبایی، از طرف ایران و آقایان آسپ ستیاوان (AsepSetiawan)، آریسمان (Arisman) و آقای ویرامالا آنجایاها (Veeramalla Anjaiaha) از طرف موسسه اندونزیایی برگزار گردید.

این نشست در قالب دو پنل «تمرکز بر مسائل منطقه خلیج فارس و جنوب شرق آسیا» و « بحران اوکراین و افغانستان» به دنبال پاسخ به این سوالات بود:

- اصلی‌ترین چالش‌ها در برابر صلح و ثبات در منطقه خلیج فارس، خاورمیانه و افغانستان و شرق آسیا چیست؟

- تاثیرات بحران اوکراین برمنطقه و نظام بین‌الملل چیست؟

مهمترین مباحث مطرح شده در این نشست به شرح ذیل است:

- جهان امروز یک برهه بسیار مهم را در تاریخ روابط بین‌الملل طی می‌کند که از آن به عنوان «دوران گذار» یاد می‌گردد. در این ساختار جدید هر دو منطقه آسیای غربی و جنوب شرقی نقش مهمی دارند. با این وجود تهدیدات و بحران‌های اقتصادی و امنیتی این دو منطقه را با توجه به شرایط جدید با چالش روبرو کرده است. لذا برای برون رفت از این شرایط باید همکاری‌های مشترک میان دو منطقه در ابعاد مختلف افزایش پیدا نماید.

- اکنون مسئله عدم ثبات اقتصادی، افراطی‌گری و فقدان امنیت از تهدیدات بالقوه در افغانستان محسوب می‌شود. این شرایط تبعات فراوانی برای همسایگان و سایر کشورها در مناطق دیگر ایجاد خواهد کرد. بنابراین تلاش برای شکل گیری دولت فراگیر برای برون رفت از این شرایط و ایجاد ثبات پایدار ضروری است.

- بحران اوکراین رقابت میان قدرت‌های بزرگ را پیچیده ‌تر کرد و این بحران پیچیده در ابعاد گوناگون برای اندونزی و ایران هم مهم است. بروز بحران سوخت و مواد غذایی، افزایش تورم و مشکلات اقتصادی از مهم‌ترین تاثیرات این بحران در تعداد زیادی از کشورهاست. همچنین بحران مذکور روابط بین‌الملل را  به سمت و سوی نظامی و استفاده از قدرت سخت سوق داده است که می‌تواند آینده صلح منطقه ای و جهانی را با مخاطره مواجه نماید.

  •  
متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است