میزگرد مشترک مرکز مطالعات سیاسی و بین المللی و موسسه امور بین الملل یای ایتالیا

نشست مجازی مشترک مرکز مطالعات سیاسی و بین المللی و موسسه امور بین الملل ایتالیا پیرامون مسائل منطقه ای و بین المللی روز شنبه مورخ ۱۹ شهریور ۱۴۰۱ برگزار شد.
شهریور ۱۴۰۱
مشاهده ۱۱۵۸

نشست مجازی مشترک مرکز مطالعات سیاسی و بین المللی (IPIS) و موسسه امور بین الملل ایتالیا (IAI) پیرامون مسائل منطقه ای و بین المللی روز شنبه مورخ 19 شهریور 1401 برگزار شد.
این نشست با حضور آقایان خلیل شیرغلامی سرپرست معاونت پژوهشی و مطالعاتی، جواد کچوئیان، حسین ملاعبداللهی، علی بمان اقبالی زارچ کارشناسان ارشد مطالعاتی و حسن احمدیان استاد دانشگاه تهران از طرف مرکز مطالعات و آقایان ریکاردو الکارو (Riccardo Alcaro) و آندریا دسی (Andrea Dessì) از سوی موسسه امور بین الملل ایتالیا برگزار شد.
نشست مزبور در قالب دو پنل « تحولات منطقه ای با تمرکز بر غرب آسیا و افغانستان» و «تحولات بین المللی با تمرکز بر بحران اوکراین و ناتو» به پاسخگویی بدین سئوالات اختصاص داشت: «مهمترین چالش های تاثیر گذار بر صلح و ثبات خلیج فارس چیست؟ اولویت های اصلی سیاست اروپا و ایتالیا در قبال خلیج فارس چیست؟ چشم انداز اروپا در رابطه با وضعیت افغانستان چیست؟ و ارزیابی اروپا نسبت به آینده افغانستان در دوران طالبان چگونه است جنگ در اوکراین چگونه بر ادغام اتحادیه اروپا و سیاست های اروپا در قبال اروپا تأثیر می‌گذارد؟ بحران چگونه بر روابط اروپا با روسیه و ایالات متحده تأثیر می‌گذارد و چه پیامدهایی برای ناتو و کشورهای عضو آن دارد؟ پیامدهای بحران اوکراین بر امنیت انرژی و غذا در جهان چیست؟مهمترین مباحث مطرح شده در این نشست به شرح ذیل است:


- منطقه خلیج فارس با چالش ها و بی ثباتی‌های گسترده ای مواجه شده است. بخشی از این بی ثباتی‌ها ناشی از رویکرد غیرهمکارانه کشورهای منطقه نسبت به یکدیگر می‌باشد. رویکرد ایران با برخی از کشورهای منطقه جهت بازگشایی سفارت خانه‌ها اقدامی در جهت ثبات و همگرایی منطقه ای محسوب می‌شود که این اقدام می‌بایست مورد توجه و حمایت سایر بازیگران منطقه ای و فرا منطقه ای قرار گیرد.


- بحران اوکراین یکی از مهمترین تحولات سال های بعد از جنگ جهانی دوم است که می‌تواند پیامدهای بسیار عمیقی در حوزه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و امنیتی در نقاط مختلف جهانی برجای گذارد. این بحران بسیاری از نظم ها و معادلات منطقه ای و جهانی را با چالش جدی مواجه کرده است.


- طی چند ماه اخیر در روند احیای برجام شاهد موفقیت هایی بین ایران و آمریکا بوده ایم. درحال حاضر برخی زیاده خواهی ایالات متحده و همچنین تلاش برای ادامه استفاده از اهرم فشار تحریم ها باعث گردیده است که در روند رو به جلوی مذاکرات وقفه ایجاد گردد. در این راستا اروپا می‌تواند نقش بسزایی ایفا نماید.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است