وبینار مشترک با موسسه امور بین الملل ژاپن(JIIA)

نشست مجازی مشترک مرکز مطالعات سیاسی و بین المللی (IPIS) و موسسه امور بین الملل ژاپن (JIIA) پیرامون مسائل منطقه ای و بین المللی روز چهارشنبه مورخ ۲۹ دی۱۴۰۰ برگزار شد.
بهمن ۱۴۰۰
مشاهده ۲۱۵۷

نشست مجازی مشترک مرکز مطالعات سیاسی و بین المللی (IPIS) و  موسسه امور بین الملل ژاپن (JIIA)پیرامون مسائل منطقه ای و بین المللی روز چهارشنبه مورخ 29 دی 1400 برگزار شد.

 این نشست با حضور آقایان دکتر محمد حسن شیخ الاسلامی رئیس مرکز مطالعات سیاسی و بین الملل، مجید قافله ­باشی معاون پژوهشی و مطالعاتی، خلیل شیرغلامی و علیرضا میریوسفی از کارشناسان ارشد دفتر مطالعات سیاسی و بین الملل و کیهان برزگر مشاور ارشد مرکز از یک سو و خانم تومیکا ایچیکاوا (Tomiko Ichikawa) مدیرکل موسسه امور بین الملل، توماشیا تاکی (Tomohisa Takei) کنشوک یانگیدا، (Kensuke Yanagida) و یاسوکی ماتسونگا (Yasuyuki Matsunaga) از سوی دیگر برگزار شد. همچنین در این وبینار مرتضی رحمانی موحد سفیر جمهوری اسلامی ایران در ژاپن و کازوشی آیکاوا (Kazutoshi Aikawa) سفیر ژاپن سخنرانی نمودند.

نشست مزبور در قالب دو پنل «امنیت و پویایی اقتصادی در منطقه هند و اقیانوس آرام» و «دولت  جدید ایران و سیاست خارجی و امنیتی آن» برگزار گردید.

مهمترین مباحث مطرح شده در این نشست به شرح ذیل است:

رقابت های قدرت های بزرگ در منطقه هند و اقیانس آرام (Indo-Pacific) باعث ایجاد برخی تنش ها و گسترش تهدیدات امنیتی به خصوص در منطقه شرق آسیا گردیده است که می‌تواند تبعات آن سایر نقاط جهان از جمله غرب آسیا را نیز تحت تاثیر قرار دهد.  لذا ادامه این رقابت ها و همچنین تغییر و تحولات در کنشگران منطقه ای و فرامنطقه ای می‌تواند بر چارچوب های امنیتی و چالش های  این منطقه از جمله کره شمالی و ادامه رقابت ها در دریای جنوبی چین تاثیرگذار باشد.

برخی از مهمترین تحولات جهانی در سال 2021 از جمله تحولات افغانستان و قدرت گیری دوباره طالبان ، تغییر تحولات در ایالات متحده امریکا، همه گیری ویروس کرونا می‌تواند به عنوان مهترین چالش ها و روندهای اساسی در سال 2022 نیز  ادامه یابد. بازگشت احتمالی ایالات متحده به توافقات بین المللی از جمله  برجام  می‌تواند روندهای حاکم بر معادلات جهانی و منطقه ای را تحت تاثیر قرار دهد و در این راستا نقش کشور ژاپن بسیار اهمیت خواهد داشت.

با روی کارآمدن دولت سیزدهم در جمهوری اسلامی ایران، سیاست خارجی متوازن و دیپلماسی فعال، پویا و هوشمند در دستور کار قرار گرفته است. در این راستا تعامل گسترده و همه جانبه مبتنی بر اولویت سیاست همسایگی در این راستا در دستور کار قرار گرفته است. بر این اساس یکی از رویکردهای اصلی ایران تقویت امنیت دسته جمعی در منطقه برای ارتقای صلح و ثبات و گسترش رفاه و توسعه اقتصادی می‌باشد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است