مراسم بزرگداشت دومین سالگرد سپهبد شهید سردار حاج قاسم سلیمانی در مرکز مطالعات سیاسی و بین­ المللی

مرکز مطالعات سیاسی و بین ­المللی وزارت امور خارجه مراسم بزرگداشت دومین سالگرد سپهبد شهید سردار حاج قاسم سلیمانی را با حضور تنی چند از شخصیت های برجسته کشوری و لشکری از جمله سردار اسماعیل قاآنی فرمانده نیروی قدس سپاه، دکتر حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه و سفرای سه کشور فلسطین، سوریه و عراق در تهران روز یکشنبه مورخ ۱۲ دی ماه ۱۴۰۰ برگزار کرد.
دی ۱۴۰۰
مشاهده ۱۸۵۵

مرکز مطالعات سیاسی و بین ­المللی وزارت امور خارجه مراسم بزرگداشت دومین سالگرد سپهبد شهید سردار حاج قاسم سلیمانی را با حضور تنی چند از شخصیت های برجسته کشوری و لشکری از جمله سردار اسماعیل قاآنی فرمانده نیروی قدس سپاه، دکتر حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه و سفرای سه کشور فلسطین، سوریه و عراق در تهران روز یکشنبه مورخ 12 دی ماه 1400 برگزار کرد.

در آغاز مراسم، سردار اسماعیل قاآنی فرمانده نیروی قدس سپاه با اشاره به بیانات اخیر رهبر معظم انقلاب که مکتب شهید سلیمانی را به اقدام عملی این شهید در دو واژه «صداقت» و «اخلاص» تفسیر کردند، به تشریح ابعاد شخصیتی و مبارزاتی شهید سردار سلیمانی پرداخت و اظهار داشت که این دو واژه را می­توان در یک کلمه «ولایتمداری» خلاصه کرد. اگر کسی ولایتمدار باشد، هم صداقت و هم اخلاص دارد. ولایتمداری اوج قله این ویژگی‌های ارزشمند است، مسیری که شهید سلیمانی هم عامل به آن بود و هم استاد آن مکتب بود. بعد دیگر شخصیت ایشان این بود که ارتباط بین میدان و دیپلماسی را بسیار خوب برقرار کرد. پیوندی که شهید سلیمانی از درون تهران ایجاد کرد، در کشورهای مختلف عمق پیدا کرد. تهران قله مقاومت و قله انقلاب اسلامی است و قله همگرایی اسلامی است.

در ادامه مراسم، سفرای سه کشور فلسطین، سوریه و عراق در تهران به ایراد سخنرانی پرداختند و ضمن بررسی ابعاد شخصیتی شهید سردار سلیمانی و تلاش­های خستگی­ ناپذیر ایشان در تقویت محور مقاومت، شجاعت ایشان در مقابله با داعش و سرنگونی این گروه تروریستی را مورد تحسین قرار دادند.

همچنین، در بخشی دیگر از برگزاری این مراسم، پیگیری ابعاد حقوقی شهادت شهید سردار سلیمانی و نیز جنبه ­های سیاسی شخصیت ایشان مورد اشاره قرار گرفت. در این بخش، آقایان کاظم غریب‌آبادی معاون امور بین‌الملل قوه قضائیه و دبیر ستاد حقوق بشر، محمد فتحعلی معاون اداری و مالی، رضا نجفی معاون حقوقی و بین­ المللی و علیرضا بیکدلی سرپرست معاونت کنسولی، مجلس و امور ایرانیان وزارت امور خارجه به بررسی اقدام جنایتکارانه آمریکا در ترور شهید سردار سلیمانی پرداخته و اظهار داشتند که اقدام آمریکا کاملا در مغایرت با اصول و شرایط دفاع مشروع در حقوق مخاصمات مسلحانه بوده و به هیچ وجه تحت ماده 51 منشور سازمان ملل متحد قرار نمی‌گیرد. ضمن آنکه اقدام تروریستی آمریکا ناقض مفاد کنوانسیون راجع به جلوگیری و مجازات جرائم علیه اشخاص مورد حمایت بین المللی از جمله مامورین سیاسی (14 دسامبر 1973) می ­باشد و مغایر با حقوق بشر بین ­المللی است، جمهوری اسلامی ایران حق خود می­داند که موضوع ترور شهید سردار سلیمانی را از طریق محاکم داخلی و بین المللی مورد پیگیری قرار دهد. درخصوص ابعاد سیاسی شخصیت شهید سردار سلیمانی نیز به استانداردها، الگوها و نقاط عطفی که ایشان برای ما روشن نمودند و نیز نقش و مدیریت راهبردی ایشان در خنثی نمودن برنامه نظام سلطه که ایجاد گسست در محور مقاومت با خلق داعش بود، می ­­توان اشاره نمود.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است