وبینار مشترک با موسسه اقتصاد و سیاست جهانی قزاقستان(IWEP)

نشست مجازی مشترک مرکز مطالعات سیاسی و بین المللی ایران و موسسه اقتصاد و سیاست جهانی قزاقستان(IWEP) به مناسبت سی امین سالگرد استقلال جمهوری قزاقستان پیرامون مسائل دوجانبه و منطقه ای روز دوشنبه مورخ ۲۶ مهر ۱۴۰۰ برگزار شد.
مهر ۱۴۰۰
مشاهده ۱۸۵۶

نشست مجازی مشترک مرکز مطالعات سیاسی و بین المللی ایران و موسسه اقتصاد و سیاست جهانی قزاقستان (IWEP) به مناسبت سی امین سالگرد استقلال جمهوری قزاقستان پیرامون مسائل دوجانبه و منطقه ای روز دوشنبه مورخ 26 مهر 1400 برگزار شد.

این نشست با حضور آقایان دکتر محمدحسن شیخ الاسلامی رئیس مرکز مطالعات سیاسی و بین الملل، مجید قافله ­باشی معاون پژوهشی و مطالعاتی، علیرضا بیگدلی کارشناس ارشد مرکز مطالعات سیاسی و بین الملل، مجید صمدزاده صابر سفیر جمهوری اسلامی ایران در قزاقستان و یرژان سالتیبایف (Yerzhan Saltybayev) رئیس موسسه اقتصاد و سیاست جهانی ، اسخت ارازبای (Askhat Orazbay) سفیر قزاقستان در ایران، یرلان مالدیویا (Yerlan Madiyev) و خانم لیدیا پارخومچیک (Lidiya Parkhomchik) از محققان ارشد مرکز مذکور برگزار شد.

نشست مزبور در قالب دو پنل «روابط دو جانبه: دستاوردهای کلیدی و اهداف آینده» و «چالش های امنیتی و چشم اندازهای همکاری‌های منطقه ای» برگزار گردید.

مهمترین مباحث مطرح شده در این نشست به شرح ذیل است:

  • ایران یکی از اولین کشورهایی است که استقلال قزاقستان را به رسمیت شناخت. در همین راستا دو کشور همواره روابط دوستانه و بردارانه مبتنی بر احترام و اعتماد متقابل داشته اند. روابط تهران و نورسلطان از دیرباز علی رغم فراز و فرودها به دلایل مختلف از جمله تحریم های یکجانبه ایالات متحده و همه گیری ویروس کرونا در همه زمینه‌ها در مسیر رشد و توسعه قرار دارد.
  • در حال حاضر در گسترش روابط دو کشور ایران و قزاقستان در زمینه‌های مختلف هیچ مانع جدی وجود ندارد. ظرفیت های بالقوه همکاری‌های دو کشور به خصوص در زمینه‌های اقتصادی می‌تواند از طریق همکاری‌های منطقه ای به خصوص از طریق تعامل بیشتر با سازمان شانگهای و سیکا بیش از پیش گسترش یابد.
  • در حالی نظام بین الملل در دوران گذار و تغییرات بنیادین ژئوپولتیک قرار دارد که تعامل و گسترش همکاری‌های منطقه ای کشورها در زمینه‌های مختلف می‌تواند ثبات و امنیت را حفظ و گسترش دهد. لذا تقویت همکاری‌های منطقه ای ایران و قزاقستان می‌تواند نقش سازنده و مثبتی در ارتقای صلح و امنیت به خصوص در منطقه آسیای میانه ایفا نماید.
  • تحولات افغانستان و تغییر دولت در این کشور معادلات منطقه را بیش از پیش پیچیده کرده است. دو کشور ایران و قزاقستان همواره بر ثبات و امنیت افغانستان و تشکیل دولت فراگیر به عنوان تنها راهکار برون رفت از وضعیت موجود تاکید دارند.
متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است