نشست مجازی مشترک با موسسه مطالعات صلح و امنیت اتیوپی (IPSS)

نشست مجازی مشترک مرکز مطالعات سیاسی و بین المللی (IPIS) و موسسه مطالعات صلح و امنیت اتیوپی (IPSS)، پیرامون همکاری‌های دوجانبه و مسائل منطقه ای روز سه شنبه مورخ ۹ شهریور ۱۴۰۰ برگزار شد.
شهریور ۱۴۰۰
مشاهده ۲۱۸۱

نشست مجازی مشترک مرکز مطالعات سیاسی و بین المللی (IPIS) و موسسه مطالعات صلح و امنیت اتیوپی (IPSS)، پیرامون همکاری‌های دوجانبه و مسائل منطقه ای روز سه شنبه مورخ  9 شهریور 1400 برگزار شد.

 این نشست با حضور آقایان دکتر سید محمدتقی حسینی معاون آموزشی مرکز مطالعات سیاسی و بین المللی، حمیدرضا مدد دستیار معاون پژوهشی و مطالعاتی، آقای نیکخواه کارشناس ارشد مرکز مطالعات، آقایان خاکپور و لکی زاده سفرای سابق و فعلی کشورمان در اتیوپی، آقای یونس ادایه ادتو (Yonas Adaye Adeto) رئیس موسسه مطالعات صلح اتیوپی و خانم مرسی فکادو (Mercy Fekadu) برگزار شد.

نشست مزبور در قالب دو پنل «همکاری میان دو موسسه» و «تحولات شمال و شاخ آفریقا و خلیج فارس» به پاسخگویی بدین سئوالات اختصاص داشت:

  • راه‌های تقویت همکاری‌های دوجانبه میان دو موسسه کدامند؟
  • آخرین تحولات شاخ آفریقا و خلیج فارس چیست؟
  • عوامل تاثیرگذار بر شرایط جدید ژئوپلتیک شاخ آفریقا و خلیج فارس کدامند؟

مهمترین مباحث مطرح شده در این نشست به شرح ذیل است:

موسسه IPSS دو کار ویژه اصلی آکادمیک و تولید فکر دارد و چهار ماموریت اصلی که عبارتند از آموزش صلح،  تحقیقات صلح، ارتباطات اجتماعی و گفتگوهای سیاسی. در این نشست مجازی بر اهمیت همکاری میان دو موسسه در جهت منافع دو کشور و در موضوعات مورد علاقه طرفین تاکید و از امضای یادداشت تفاهم میان دو موسسه استقبال شد. نقش همکاری مراکز مطالعاتی در شکل گیری روابط پایدار و توسعه روابط همه جانبه بسیار حائز اهمیت عنوان گردید. در ادامه به موقعیت ژئوپلتیکی ایران و اتیوپی و وجود زمینه‌های بسیار برای همکاری در جهت صلح سازی اشاره و تاکید شد که تحولات شاخ افریقا و دریای سرخ موجب ایجاد تاثیرات متقابل میان این مناطق و خلیج فارس شده است. دریای سرخ به محلی برای رقابت های قدرت های منطقه ای و بین المللی تبدیل شده است.

اتیوپی و منطقه شاخ آفریقا از معضل تروریسم بین المللی و گروه‌های تروریستی نظیر الشباب و القاعده رنج می‌برند. خروج غیر مسئولانه آمریکا از افغانستان بعد از 20 سال ادعای صلح سازی در این کشور بسیار مایه تاسف است. تبعات ایجاد چالش فعلی در افغانستان تنها متوجه این کشور نخواهد بود و همه مناطق جهان از جمله شمال آفریقا و اتیوپی را نیز تحت تاثیر قرار می دهد. چالش ها و مشکلات کشورها در جهان امروز که به صورت شبکه ای در آمده است، به یک کشور یا منطقه محدود نمی ماند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است