نشست مجازی مشترک با موسسه مطالعات راهبردی و بین المللی مالزی (ISIS)

نشست مجازی مشترک مرکز مطالعات سیاسی و بین المللی (IPIS) و موسسه مطالعات راهبردی و بین المللی مالزی (ISIS) پیرامون مسائل منطقه ای و بین المللی روز دوشنبه مورخ ۲۱ تیر ۱۴۰۰ برگزار شد.
تیر ۱۴۰۰
مشاهده ۲۶۷۸

 نشست مجازی مشترک مرکز مطالعات سیاسی و بین المللی (IPIS) و موسسه مطالعات راهبردی و بین المللی مالزی (ISIS) پیرامون مسائل منطقه ای و بین المللی روز دوشنبه مورخ 21 تیر 1400 برگزار شد.

 این نشست با حضور آقایان دکتر سید محمدکاظم سجادپور رئیس مرکز مطالعات سیاسی و بین الملل، مجید قافله ­باشی معاون پژوهشی و مطالعاتی، خلیل شیرغلامی و حسین ملاعبداللهی کارشناسان ارشد مرکز مطالعات و سید محمدتقی حسینی مدیر کل آموزش وزارت امور خارجه از یک سو و آقایان هریزال هزری (Herizal Hezri) رئیس موسسه مالزیایی، محمد سیناترا (Muhammad Sinatra)، توماس دنیل (Thomas Daniel )، و لری وانگ (Larry Wang) از محققان ارشد موسسه مذکور از سوی دیگر برگزار شد.

نشست مزبور در قالب دو پنل «تحولات منطقه ای در جنوب شرق آسیا  و خلیج فارس» و «مهم ترین تحولات عرصه بین الملل» به پاسخگویی بدین سئوالات اختصاص داشت: 1) چالش های اصلی پیش روی صلح و ثبات منطقه خلیج فارس و جنوب شرق آسیا چیست؟ 2) اثرات شیوع کرونا بر مسائل بین المللی کدامند؟ 3) چشم انداز رقابت چین و آمریکا را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

مهمترین مباحث مطرح شده در این نشست به شرح ذیل است:

  • روابط ایران و مالزی به عنوان دو کشور مهم در جهان اسلام می‌تواند تاثیرات فراوانی در گسترش همکاری‌های کشورهای اسلامی و همچنین تثبیت صلح و ثبات در منطقه داشته باشد. تبادل تجربیات دو کشور در بهبود شرایط دو منطقه غرب آسیا و جنوب شرق آسیا جهت غلبه بر مسائل امنیتی بسیار حائز اهمیت است. با این حال اولویت همکاری‌های دو کشور در زمینه‌های دوجانبه موضوعاتی از قبیل گسترش تجارت، همکاری در زمینه سلامت و تحقیقات می‌باشد.
  • درس اصلی کرونا به همه مردم جهان، ضرورت تلاش برای افزایش همکاری و خرد جمعی، تبادل تجربه و امکانات برای فائق آمدن به مشکلات است. هیچ کشوری در جهان امروز نمی‌تواند صرفا با تکیه بر توانایی‌های خود ادامه حیات دهد و تعامل گسترده با جهان یک ضرورت است.
  • تحولات خاورمیانه بر سایر مناطق جهان تاثیر می‌گذارد؛ نمونه بارز آن در شکل گیری داعش در عراق و سوریه بود که موجب مهاجرت صدها نفر از کشورهای جنوب شرقی آسیا به عراق و سوریه جهت پیوستن به این گروه تروریستی شد. بازگشت این افراد به کشورهای خود منطقه جنوب شرق آسیا را با چالش های جدی امنیتی مواجه ساخت.
  • رقابت چین و آمریکا نباید موجب بهم خوردن صلح و ثبات در مناطق مختلف جهان شود؛ تقویت همکاری‌های منطقه ای، چندجانبه گرایی و تقویت همکاری بر مبنای صلح جمعی می‌تواند راهکاری مناسب در این خصوص باشد. ایران و مالزی به عنوان دو بازیگر مهم در منطقه و دوستان سنتی یکدیگر می‌توانند در مرکزیت هر ابتکاری برای امنیت و صلح در منطقه غرب آسیا و جنوب شرق آسیا قرار بگیرند.

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است