نشست مجازی مشترک با بنیاد راندلی گرجستان

نشست مجازی مشترک مرکز مطالعات سیاسی و بین المللی (IPIS) و بنیاد راندلی گرجستان به همراه سفیر این کشور، پیرامون مسائل دوجانبه و منطقه ای روز چهارشنبه مورخ ۹ تیر ۱۴۰۰ برگزار شد.
تیر ۱۴۰۰
مشاهده ۳۱۴۵

نشست مجازی مشترک مرکز مطالعات سیاسی و بین المللی (IPIS) و بنیاد راندلی گرجستان به همراه سفیر این کشور، پیرامون مسائل دوجانبه و منطقه ای روز چهارشنبه مورخ  9 تیر 1400 برگزار شد.

 این نشست با حضور آقایان دکتر سید محمدکاظم سجادپور رئیس مرکز مطالعات سیاسی و بین المللی، مجید قافله ­باشی معاون پژوهشی و مطالعاتی، آقایان جوکار و کالجی از کارشناسان ارشد مرکز مطالعات، آقای اکبر قاسمی سفیر ج.ا.ایران در گرجستان، آقای چاخواش ویلی (Ioseb Chakhvashvili) سفیر گرجستان در تهران، پروفسور ولادمیر پاپاوا (Vladimer Papava) و آقای جرجی بادریدزه (Giorgi Badridze) از محققان ارشد موسسه راندلی گرجستان ، برگزار شد.

نشست مزبور در قالب یک پنل «مسائل دوجانبه و منطقه ای» به پاسخگویی بدین سئوالات اختصاص داشت:

  • راه‌های تقویت روابط دو کشور به خصوص در زمینه اقتصادی و رفع موانع و چالش های روابط دوجانبه کدامند؟
  • دیدگاه دو کشور در خصوص توسعه راه‌های ارتباطی و حمل و نقل چیست؟
  • مهم ترین عوامل همگرایی و واگرایی میان کشورهای قفقاز کدامند؟
  • نقش کریدور قفقاز در توسعه تجارت و اقتصاد منطقه چیست؟

مهمترین مباحث مطرح شده در این نشست به شرح ذیل است:

  • مقامات ایران و گرجستان همواره بیان داشته اند که روابط دو کشور در همه حوزه‌ها بسیار حسنه و در سطوح عالی بوده و ریشه آن نیز در پیشینه روابط تاریخی و فرهتگی عمیقی است که میان دو کشور وجود دارد.
  • سیاست های دو کشور ایران و گرجستان مبتنی بر ادامه گفت و گوهای سیاسی سطح بالا و همچنین همکاری‌های اقتصادی نزدیک بر اساس منافع متقابل است. توسعه همکاری‌های منطقه ای در قفقاز جنوبی خواسته مشترک دو کشور است که البته با چالش ها و موانعی از قبیل اختلافات ارضی و دخالت کشورهای فرامنطقه ای رو به رو است. حل مسائل و مشکلات در منطقه قفقاز از مسیر کشورهای همین منطقه می‌گذرد و ضروری است تمرکز بیشتری بر ظرفیت های موجود در کنار همکاری‌های بین المللی صورت پذیرد.
  • رفع موانع تجاری و ارتباطی میان دو کشور ایران و گرجستان می‌تواند توسعه اقتصادی دو کشور و همگرایی در منطقه را توسعه دهد. توریسم، انرژی، مسائل اقتصادی و حمل و نقل، زمینه‌های مناسبی برای توسعه روابط میان کشورهای قفقاز به حساب می آیند. توسعه کریدور قفقاز و اتصال دریای شمال به خلیج فارس می‌تواند یک فرصت استثنایی برای گسترش روابط تجاری دو کشور و همچنین ایجاد ثبات و صلح در منطقه باشد.

یادآور می‌شود؛ همزمان با برگزاری وبینار، تصاویر اسناد مربوط به روابط تاریخی دو کشور در فضای مجازی به نمایش گذاشته شد.

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است