سمینار بین المللی دیدگاه‌های سیاسی امام خمینی در نظام بین المللی و جهان اسلام

به مناسبت سی و دومین سالگرد ارتحال ملکوتی امام خمینی(ره)، مرکزمطالعات سیاسی و بین المللی وزارت امور خارجه بر اساس سنوات گذشته نشست تخصصی بین المللی مجازی پیرامون اندیشه سیاسی حضرت امام(ره)، در تاریخ ۱۴۰۰/۳/۱۲در دو پنل امام خمینی و تحولات جهان معاصر و امام خمینی: فرصت ها و چالش های پیش روی جهان اسلام برگزار نمود.
خرداد ۱۴۰۰
مشاهده ۳۲۸۲

به مناسبت سی و دومین سالگرد ارتحال ملکوتی امام خمینی(ره)، مرکزمطالعات سیاسی و بین المللی وزارت امور خارجه بر اساس سنوات گذشته نشست تخصصی بین المللی مجازی پیرامون اندیشه سیاسی حضرت امام(ره) با مشارکت مقامات ارشد سیاسی کشور و شخصیت های برجسته فکری داخلی و خارجی با عنوان "گفتمان اسلام سیاسی از دیدگاه امام خمینی(ره): نظام بین الملل و مسائل جهان اسلام" در تاریخ 1400/3/12 در دو پنل امام خمینی و تحولات جهان معاصر و امام خمینی: فرصت ها و چالش های پیش روی جهان اسلام برگزار نمود. این سمینار بین المللی در محل مرقد مطهر امام خمینی قدس سره و   بعد از ادای احترام محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه و هیات همراه به مضجع شریف امام راحل با سخنرانی ایشان و حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی به صورت مجازی افتتاح شد.  

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در سخنان خود اظهار داشت: دکتر ظریف در سخنرانی افتتاحیه این سمینار با تأکید بر نقش انقلاب اسلامی ایران در تحول نظام بین‌الملل، تصریح کرد که انقلاب اسلامی ایران و امام راحل (ره) به خوبی نشان دادند که قدرت مادی، تنها مولفه‌ تشکیل دهنده قدرت در جهان نیست و این اراده مردمی و نیروی اتکا بر مردم است که می‌تواند در نظام بین‌الملل نقشی سرنوشت‌ساز ایفا کند.

 

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به اینکه در غرب و شرق جهان هیچ قدرتی نمی‌خواست انقلاب اسلامی ایران پیروز شود افزود:امام خمینی نشان داد که با اتکا به خواست مردم، می‌توان بر قدرت مادی ابرقدرت‌ها فائق آمد و سرنوشتی خلاف خواست آنان رقم زد.

 

دکتر ظریف همچنین عنوان کرد که هرچقدر قدرت‌های بزرگ، متکی بر قدرت‌های مادی خود، توان آسیب زدن به دیگر کشورها و اعمال فشار علیه آن‌ها را داشته باشند، اما این قدرت‌ها نمی‌توانند سرنوشت و اوضاع جهان را به طور کامل به کنترل خود درآوردند، همانگونه که انقلاب اسلامی نشان داد که با باور به مردم و ایمان به قدرت برتر الهی، می‌توان بر طرح‌های ابرقدرت‌ها فائق آمد.

 

وزیر امور خارجه با یادآوری توطئه‌های دشمنان علیه انقلاب اسلامی و مردم ایران، اظهار داشت: ایران در طول چهار دهه گذشته با چالش‌های زیادی از جمله جنگ تحمیلی، تحریم‌های اقتصادی، جنگ اقتصادی و انواع تروریسم از جمله تروریسم اقتصادی، تروریسم نظامی، تروریسم زیست محیطی و تروریسم درمانی روبرو بوده است، اما اکنون با وجود تمام این فشارها، سرفراز ایستاده است.

 

وزیر امور خارجه افزود :با وجود تمام  توطئه‌ها و اقدامات علیه ایران، مردم ایران اکنون به واسطه روحیه خودباوری و اتکاء به نفسی که به واسطه پیام امام خمینی به منصه ظهور رسیده است، توانسته‌اند سربلند بایستند.

 

وزیر امور خارجه یادآور شد که پیام امام خمینی (ره)، همانا پیام باور به مردم و این عقیده بود که مسئولان، خدمتگذاران مردم هستند. از این روست که امام خمینی (ره) به صراحت می‌فرمود که آنچه به ما مشروعیت می‌دهد، این است که قلب و فکر مردم با ما همراه است.

 

دکتر ظریف با بیان اینکه امروز هم جنبش‌های اسلامی‌با سرلوحه قرار دادن این پیام و با باور به توان مردم می‌توانند به پیروزی برسند، اظهارداشت اطمینان از اینکه مردم از ما حمایت می‌کنند، بزرگترین سرمایه ماست و اگر این سرمایه از دست برود، توان ما نیز از دست می‌رود، چراکه در جهان امروز، این سرمایه است که سرنوشت و آینده را تعیین می‌کند و قدرت مادی به تنهایی سرنوشت‌ساز نیست.

حجت الاسلام سید حسن خمینی، تولیت حرم امام خمینی و رئیس موسسه حفظ و نشر آثار امام خمینی نیز ضمن تشکر از برگزار کنندگان این سمینار بین المللی اظهار داشت: انقلاب اسلامی‌پس از پیروزی، یک پیام بسیار بزرگ برای همه آزادیخواهان و مسلمانان جهان داشت. فراموش نکنیم در دهه 70 میلادی، آنچه که در عرصه جهانی مغفول ماند، حضور دین در عرصه اجتماع بود. مردمان یا به اردوگاه کمونیسم و یا لیبرالیسم تعلق داشتند. تمام مبارزات ملت ها در قبل از انقلاب اسلامی، خاستگاهی جدا از اینها ندارد. اما انقلاب اسلامی در سطح جهانی متفاوت بود. پیام امام، بازگشت به دین و ارزش های دینی شامل عدالت، انصاف و برابری در عرصه سیاست جهانی است. امام دین را از دریچه نگاه مردم معرفی می­کردند. اگر ملت ایران از اروپا و آمریکا خشم دارند، دلیل آن این است که آنها سال­های زیادی بطور منصفانه با آن‌ها برخورد نکردند. از زمان حضور خارجی­ها در این کشور، شاهد رفتار منصفانه از سوی آنها نبودیم. وی یکی از دلایل جنگ . نزاع در جامعه بین المللی را رویکرد غیرمنصفانه بازیگران جهانی در سیاست خارجی خود نسبت به ملت های دیگر ارزیابی کرد. وی در پایان سخنان خود از دکتر ظریف به عنوان یک سیاست مدار مدبر، آگاه، شجاع و امین تقدیر نمود.

حجت الاسلام شیخ نعیم قاسم، معاون دبیر کل حزب الله لبنان نیز در سخنان خود انقلاب اسلامی و نهضت امام خمینی (رض) را معجزه قرن خواند که امام با سرنگونی رژیم دیکتاتوری در ایران به سلطه پذیری و سلطه گری خاتمه داده و استقلال و حاکمیت اسلامی مردم سالار را برای ایران به ارمغان آورد. با پیروزی نهضت امام جهان اسلام سربلندتر از هر زمانی استکبار جهانی را به مبارزه طلبید و در این میان مقاومت اسلامی‌با تشکیل حزب الله در لبنان و جنبش­های آزادیبخش از فلسطین گرفته تا عراق و یمن و سوریه و افغانستان با تاسی از آرمان امام در مقابل استکبار و محور آمریکایی - صهیونیستی ایستادند و پیروزی مقاومت را در این مبارزه نابرابر رقم زدند. نهضت امام با رهبری داهیانه امام خامنه­ای امروز پیشگام وحدت اسلامی و دفاع از مستضعفان جهان بویژه در دفاع از اصول و آرمان بحق ملل مسلمان و مقدسات جهان اسلامی است.

شیخ احمد بدرالدین حسون، مفتی اعظم سوریه سخنران دیگر این سمینار بین المللی امام خمینی را شخصیتی بی نظیر و رهبری منحصر به فرد در زمانه خویش خواند که با وحدت کلمه در جهان اسلام بویژه با ایجاد ظرفیت سیاسی در عبادتگاه حج، جهان اسلام و مسلمین دنیا را رهبری و در عرصه بین المللی متحول ساخت. امروزه سوریه از نعمت وجودی و افکار بلند آن امام همام تغذیه می‌کند. سربلندی جهان اسلام و بلاد آن درتندباد تحولات امروز جهان علی الخصوص در منطقه شامات و بویژه موضوع اساسی دنیای اسلام یعنی فلسطین از انوار قدسی امام راحل سرچشمه می‌گیرد. شخصیت برجسته­ای که با ملت آگاه خود قلل رفیع دانش، انسانیت، عدالت وحق دفاع از سرزمین بر پایه جهاد حق طلبانه را برای ما با مغان آورد. به امید روزی که در قدس بامامت امام خامنه ای نماز بگذاریم.

دکتر عدنان منصور، وزیر خارجه سابق لبنان نیز در این نشست گفت انقلاب امام خمینی (رض) انقلاب ملل آزاده و مستضعفان بود. به مسلمانان آموخت که نه سلطه استکبار را بپذیرند و نه با اشغالگران هم‌آوایی کنند. بلکه آزادگی واستقلال را پیشه حاکمیت های مردم‌سالار خود نمایند. مقاومت برگرفته از نهضت امام امروزه رمز آزادی سرزمین‌های اشغالی از یوغ صهیونیسم است. همانگونه که در لبنان شاهد پیروزی­های شگرف مقاومت و آزادی لبنان از اشغالگران بودیم.

دکتر سید محمد ابراهیم بحرالعلوم، وزیر نفت سابق و نماینده پارلمان عراق در سخنان خود امام خمینی را به عنوان ناجی ملل مستضعف معرفی کرد که امروزه بیشترین نفع و بهره از نهضت انقلاب اسلامی امام را ملت مظلوم فلسطین می‌برد. بخوبی مشاهده کردیم که رهبران مقاومت اسلامی در نبردهای پیروزمندانه خود بویژه در مقاومت ‌12 روزه این موهبت الهی را مرهون آموزه‌های نهضت امام و انقلاب اسلامی ایران عنوان کرده و در همین راستا نیز از آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب تشکر کرده اند. افتخار جهان اسلام و سربلندی آن در همه عرصه­ها اعم از مقاومت مسلحانه، علم و دانش و توسعه و حاکمیت و مردم سالاری بدون تردید مرهون اندیشه‌ها و تفکرات بلند امام خمینی (رض) است.

عبدالله توها، عضو سابق پارلمان اندونزی نیز طی سخنان خود در جلسه دوم این سمینار گفت: امروز بزرگداشت مردی بزرگ است که الهام بخش نه تنها مردم ایران، بلکه کل جهان تا به امروز می‌باشد. کشور من اندونزی، امام خمینی را نه تنها به عنوان رهبری بزرگ، بلکه انسانی با روحی سترگ که علیه ظلم و ستم جنگید و سرانجام عدالت را در برابر ظلم با خود به همراه آورد، بخاطر می آورد. من در کشوری با اکثریت مسلمان زندگی می­کنم که گرچه همانند مردم ایران همگون و یکپارچه نیستند ولی در برابر چالش تضمین وحدت و تنوع و نیز حفظ سیاست خارجی مستقل خود عرصه جهانی است در برابر قدرت های بزرگ سلطه گر  به امام خمینی همانند احمد سوکارنو رهبر استقلال اندونزی به عنوان شخصیتی الهام بخش می نگرد. من به کشوری مانند ایران بسیار احترام می‌گذارم که به اصول اخلاقی و اسلامی‌که امام خمینی ترویج دهنده نیز آنها بود،   وجود دشواری‌ها و موانع ایجاد شده توسط قدرت های خارجی به ویژه آمریکا و متحدانش الهام بخش مقاومت موفق مردم سوریه و غزه، هستند.

آقای تمل کرم الله اغلو، رئیس حزب سعادت ترکیه گفت امام خمینی با پیروزی انقلاب 1379 قرائتی را معرفی کرد که نمونه ای برجسته برای کل جهان به ویژه جهان اسلام بود. انقلاب اسلامی‌به رهبری امام خمینی همچنین یک نمونه استثنایی در فهم مدیریت و حکمرانی . وی در این درک جدید دو مفهوم اساسی آزادی عقیده و عدالت را برای حکمرانی ارائه کرد. امام بار دیگر مفهوم حق را برای ما بازتعریف نمود. از دیدگاه امام صلح کامل منوط به رعایت عدالت و نه استانداردهای دوگانه است.

شیخ عباس دی پالما، رئیس انجمن اسلامی امام مهدی در بزرگداشت امام خمینی اظهار داشت در تاریخ بشریت به دفعات شاهد ظهور چهره­های برجسته و منحصر به فردی هستیم که در مواقع بحرانی راه را برای ارائه یک متدولوژی جدید و در ترکیبی میان گذشته و حال، میان سنت و مدرنیته هموار کرده اند و شخصیت امام خمینی نیز اینچنین است. دستاورد امام نه برای ملت ایران بلکه برای کل امت و جهان بود زیرا انقلاب اسلامی در ایران در سال 1979 کل جهان را لرزاند؛ در زمانی که از یک سو، کمونیسم و از سویی دیگر سرمایه­داری وجود داشت و تفکر اسلامی‌گزینه دیگری برای این دو ایدئولوژی بود که به طرز بسیار زیبایی توسط امام خمینی شرح داده شد و انقلاب اسلامی ایران توسط ایشان رهبری شد. امام خمینی و انقلاب مردمی‌به رهبری ایشان، عینیت و تحقق کامل جهان بینی اسلامی‌بود.

سید سجاد بخاری، رئیس موسسه سیاسی اسلام آباد: نام امام خمینی یادآور پیروزی، هدایت و الهام بخش به نسل ها است. ایشان یک زندگی جدید و راه جدیدی را به اسلام سیاسی و به مستضعفان و سرکوب دیدگان جهان ارائه کرد. امام خمینی، مفاهیم استقلال و خوداتکایی را مطرح نمود. فلسفه امام خمینی و اسلام سیاسی، واکنشی علیه ظلم بشری است. امام خمینی مظهر مقاومت در برابر ظلم است.

شیخ ابراهیم تاتسوئیجی ساوادا، رئیس مرکز اسلامی اهل بیت توکیو نیز در سخنان خود انقلاب اسلامی را پدیده ای دانست که موجب جلب توجه جامعه ژاپن به اسلام به عنوان یک دین جامعشد. دینی که در ابعائ فردی و اجتماعی شامل سیاست ورزی است. وی پیام امام خمینی را معرفی اسلام راستین دانست که در سال های اخیر با رفتارهای گروه‌هایی مثل داعش نیازمند معرفی بیشتر است.

این همایش مجازی بین المللی عصر روز چهارشنبه 12 خرداد ماه پایان یافت.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است