وبینار مشترک با آکادمی دیپلماتیک وین

نشست مجازی مشترک مرکز مطالعات سیاسی و بین المللی ایران وآکادمی دیپلماتیک وین پیرامون مسائل منطقه ای و بین المللی روز دوشنبه مورخ ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ برگزار شد.
اردیبهشت ۱۴۰۰
مشاهده ۲۳۶۴

نشست مجازی مشترک مرکز مطالعات سیاسی و بین المللی ایران وآکادمی دیپلماتیک وین پیرامون مسائل منطقه ای و بین المللی روز دوشنبه مورخ 27  اردیبهشت 1400 برگزار شد. این نشست با حضور آقایان دکتر سید محمدکاظم سجادپور رئیس مرکز مطالعات سیاسی و بین الملل ،مجید قافله ­باشی معاون پژوهشی و مطالعاتی، علی خوشرو و محمدتقی حسینی کارشناسان ارشد مرکز مطالعات سیاسی و بین الملل، امیل بریکس (Emil Brix) رئیس آکادمی دیپلماتیک وین،هینز گارتنر (Heinz Gartner) و مارکوس کورنپروبست (Markus Kornprobst)از محققان ارشد آکادمی مذکور برگزار شد.

نشست مزبور در قالب دو پنل « برجام و چشم انداز روابط ایران و اتحادیه اروپا» و « روندهای آینده روابط بین الملل » به پاسخگویی بدین سئوالات اختصاص داشت:1): چشم انداز برجام چیست و چگونه تحت تأثیر تحولات اخیر قرار می‌گیرد؟2): چالش ها و فرصت های اصلی پیش روی روابط ایران و اروپا چیست؟3): تأثیر کرونا بر نظام بین الملل چیست؟ آیا کرونا  باعث تغییرات اساسی در روابط بین الملل شده است یا خیر؟ اگر بله ، چگونه؟4): تأثیر کرونا در فضای داخلی کشورها ، به ویژه انتخابات ایالات متحده ، چه بوده است؟

مهمترین مباحث مطرح شده در این نشست به شرح ذیل است:

  • سیاست فشار حداکثری دولت پیشین در ایالات متحده علیه جمهوری اسلامی ایران در نهایت به شکست حداکثری انجامید. لذا دولت جدید ایالات متحده تصمیم گرفت بسیاری از میراث شکست خورده دولت ترامپ از جمله خروج از برجام را کنار بگذارد. لذا در حال حاضر شاهد آغاز روند گفت و گوهای هسته ای برای بازگشت ایالات متحده به برجام هستیم. اگرچه برخی از نشانه‌ها در روند گفت و گوهای فعلی نشان می دهد که ایالات متحده همچنان خواهان حفظ برخی میراث تحریمی دوران ترامپ است که این موضوع یکی از دلایل طولانی شدن روند فعلی مذاکرات است.
  • روابط ایران و اتحادیه اروپا به خصوص بعد از اجرای برجام در سال 2015 در زمینه‌های تجاری و اقتصادی گسترش پیدا کرد. با این حال کشورهای اتحادیه اروپا با خروج ایالات متحده امریکا از برجام نتوانستند به تعهدات خود عمل کنند و عملا شاهد کاهش شدید حجم روابط اقتصادی در دوران اخیر بوده ایم. در همین راستا کشورهای اروپایی از جمله اتریش می‌توانند در روند اجرای کامل برجام نقش بسزایی داشته باشند. کشور اتریش به عنوان یکی از کشورهای بی طرف در اتحادیه اروپا می‌تواند نقش بیشتری در میانجیگری و پیشبرد روند چندجانبه گرایی و حل و فصل اختلافات ایفا نماید.
  • همه گیری کرونا جهان را با یک تغییر بنیادین جدی روبرو کرده است که از آن می‌توان به یک نقطه عطف در تاریخ روابط بین الملل و ایجاد نظم نوین جهانی یاد کرد. کرونا بسیاری از قوانین، مقررات، عادت ها، سنن، سبک های زندگی، تجارت و ساختارها را تغییر داده است. همه گیری کرونا علاوه بر ایجاد بحران سلامت و بی نظمی‌های سیاسی و اجتماعی در نظام جهانی باعث بسیاری از نگرانی‌های امنیتی در بعد منطقه ای و بین المللی گردیده است.

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است