وبینار مشترک با مرکز مطالعات بین الملل ایتالیا(Ce.S.I)

نشست مجازی مشترک مرکز مطالعات سیاسی و بین المللی ایران و مرکز مطالعات بین الملل ایتالیا (Ce.S.I) پیرامون مسائل منطقه ای و بین المللی روز دوشنبه مورخ ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ برگزار شد.
اردیبهشت ۱۴۰۰
مشاهده ۲۵۴۱

نشست مجازی مشترک مرکز مطالعات سیاسی و بین المللی ایران و مرکز مطالعات بین الملل ایتالیا (Ce.S.I) پیرامون مسائل منطقه ای و بین المللی روز دوشنبه مورخ 20 اردیبهشت 1400 برگزار شد. این نشست با حضور آقایان مجید قافله ­باشی معاون پژوهشی و مطالعاتی، علی خوشرو و حسین ملاعبدالهی، حسین غریبی کارشناسان ارشد مرکز مطالعات سیاسی و بین الملل، کیهان برزگر مشاور ارشد دانشگاهی مرکز مطالعات سیاسی و بین المللی، گیسپه دنتیس (Giuseppe Dentice)، آرتور وارویل (Arturo Varvelli)، فرانسیسکا ماننتی (Francesca Manenti) و لوسیو دمیچل (Lucio Demichele) از محققان ارشد مرکز مذکور برگزار شد.

نشست مزبور در قالب دو پنل «آخرین تحولات خلیج فارس و اتحادیه اروپا» و «رویکرد ایالات متحده به برجام و تاثیر آن بر روابط ایران و اتحادیه اروپا» به پاسخگویی بدین سئوالات اختصاص داشت: 1) چالش های اصلی صلح و ثبات در منطقه خلیج فارس چیست؟ 2) آخرین تحولات در اتحادیه اروپا و همچنین منطقه مدیترانه شرقی چیست؟ 3) سناریوها و رویکردهای ممکن در قبال برجام کدامند؟ 4) عوامل اصلی تقویت روابط ایران و اتحادیه اروپا چیست؟

مهمترین مباحث مطرح شده در این نشست به شرح ذیل است:

  • دخالت های خارجی به خصوص ایالات متحده در ترتیبات امنیتی منطقه ای و همچنین وابستگی برخی از کشورهای حاشیه خلیج فارس به قدرت های خارجی باعث ایجاد ناامنی و بی ثباتی در منطقه گردیده است. این در حالی است که جمهوری اسلامی ایران همواره به دنبال ایجاد صلح و امنیت پایدار در منطقه از طریق همکاری همه کشورهای منطقه بوده است. در این ارتباط تاکنون طرح های مختلف صلح از جمله طرح صلح هرمز توسط جمهوری اسلامی ایران مطرح گردیده است.
  • تحولات مثبت اخیر در منطقه و همچنین مذاکرات هسته ای در وین برای احیای برجام چشم انداز مثبتی از آینده منطقه ایجاد نموده است. در صورت احیای برجام و بازگشت کامل ایالات متحده به برجام می‌توان به ایجاد یک معماری جدید امنیتی برای ایجاد صلح و ثبات پایدار امیدوار بود.
  • اتحادیه اروپا در دوران ترامپ به دلیل سیاست های یکجانبه ایالات متحده تصمیم بر آن گرفت که سیاست خودمختاری در سیاست ها را در پیش گیرد. لذا در حال حاضر نیز اتحادیه اروپا درصدد طراحی یک راهبرد واقعی خودمختاری برای حفظ و پیگیری منافع اتحادیه اروپا در سرتاسر جهان می‌باشد.
  • اگرچه اتحادیه اروپا بعد از خروج یکجانبه ایالات متحده از برجام نتوانست به تعهدات خود پایبند باشد اما در صورت احیای برجام و بازگشت کامل همه کنشگران به این توافق، فرصت خوبی برای شرکت های اروپایی به خصوص شرکت های ایتالیایی جهت گسترش همکاری‌های اقتصادی با ایران ایجاد خواهد شد.
متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است