وبینار مشترک با انجمن سیاست خارجی اندونزی (FPCI)

نشست مجازی مشترک مرکز مطالعات سیاسی و بین المللی (IPIS) و انجمن سیاست خارجی اندونزی (FPCI) پیرامون مسائل دوجانبه، منطقه ای و بین المللی روز چهارشنبه مورخ ۱۲ اسفند ۱۳۹۹ برگزار شد.
اسفند ۱۳۹۹
مشاهده ۲۹۲۵

نشست مجازی مشترک مرکز مطالعات سیاسی و بین المللی (IPIS) و انجمن سیاست خارجی اندونزی (FPCI) پیرامون مسائل دوجانبه، منطقه ای و بین المللی روز چهارشنبه مورخ 12 اسفند 1399 برگزار شد.

 این نشست با حضور آقایان دکتر سید محمدکاظم سجادپور رئیس مرکز مطالعات سیاسی و بین الملل، مجید قافله ­باشی معاون پژوهشی و مطالعاتی، حسن ملاعبداللهی کارشناس ارشد دفتر مطالعات سیاسی و علی خوشرو سفیر سابق ایران در سازمان ملل از یک سو و آقای دینو پسی دجالال (Dino Patti Djalal) رئیس انجمن سیاست خارجی، باگوس هندرانینگ (BagusHendraning Kobarsyih)، جاتمیکو هیرو (Jatmiko Heru Prasetyo) از محققان ارشد انجمن مذکور از سوی دیگر برگزار شد.

نشست مزبور در قالب دو پنل «تحولات منطقه ای در جنوب شرق آسیا  و خلیج فارس» و «رویکردهای جدید دولت جدید در ایالات متحده» به پاسخگویی بدین سئوالات اختصاص داشت: 1) چالشهای اصلی پیش روی صلح و ثبات منطقه خلیج فارس و جنوب شرق آسیا چیست؟ 2) تأثیرات دولت جدید ایالات متحده در مسائل بین المللی چه خواهد بود؟

مهمترین مباحث مطرح شده در این نشست به شرح ذیل است:

  • روابط رسمی دوستانه و گرم ایران و اندونزی بیش از 70 سال پیش مبتنی بر منافع متقابل پایه گذاری گردید. روابط تجاری دو کشور علی رغم چالش ها و برخی مشکلات از جمله همه گیری ویروس کرونا در سال 2020 نسبت به سال قبل رشد چشم گیری داشته است.
  • روابط ایران و اندونزی به عنوان دو کشور مهم در جهان اسلام می‌تواند تاثیرات فراوانی در گسترش همکاری‌های کشورهای اسلامی و همچنین تثبیت صلح و ثبات در منطقه داشته باشد. با این حال اولویت همکاری‌های دو کشور در زمینه‌های دوجانبه موضوعاتی از قبیل گسترش تجارت، همکاری در زمینه سلامت و تحقیقات می‌باشد.
  • دو کشور ایران و اندونزی خود را متعهد به حفظ ثبت و صلح در منطقه از طریق همکاری و گفت و گو می دانند. همکاری ایران و اندونزی از طریق سازمان‌های منطقه ای جمله سازمان کنفرانس اسلامی می‌تواند تضمین کننده منافع جمعی کشورهای اسلامی‌باشد.
  • موضوع فلسطین در صدر تحولات جهان اسلام است و هرگونه فعل و انفعال در این موضوع می‌تواند کل جهان اسلام را تحت تاثیر قرار می دهد.
  • خروج دولت قبلی ایالات متحده از برخی توافقات بین المللی از جمله برجام به عنوان اصلی ترین دلیل برخی بی ثباتی‌ها و تنش ها در منطقه خلیج فارس است. با این حال دولت جدید ایالات متحده اعلام کرده است که بازگشت به چندجانبه گرایی و توافقات بین المللی را جز اولویت های سیاست خارجی می داند. لذا بازگشت بدون پیش شرط ایالات متحده به برجام می‌تواند یکی از چالش های اصلی این منطقه را حل نماید.

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است