ایران و چین – بررسی آخرین تحولات منطقه ای و بین المللی

نشست مجازی ایران و چین با عنوان بررسی آخرین تحولات منطقه ای و بین المللی با همکاری مرکز مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و موسسه مطالعات بین المللی چین (CIIS) روز چهارشنبه ۱۴ آبان برگزار گردید.
آبان ۱۳۹۹
مشاهده ۲۶۷۵

 نشست مجازی ایران و چین با عنوان بررسی آخرین تحولات منطقه ای و بین المللی با همکاری مرکز مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و موسسه مطالعات بین المللی چین (CIIS) روز چهارشنبه 14 آبان با حضور آقایان دکتر سید محمدکاظم سجادپور رئیس مرکز مطالعات، دکتر مجید قافله باشی معاون پژوهشی مرکز مطالعات، دکتر محسن شریعتی نیا، دکترکیهان برزگر ، علی خوشرو سفیر سابق کشورمان در سازمان ملل متحد، کامبیز شیخ حسنی کارشناس ارشد مرکز مطالعات، روآن ژونگ ژی ، وانگ ژئونگ، ژوهان کینقای، لی گفو، فو سویکسین برگزار گردید.

موضوعات محوری که در این نشست به بحث گذاشته شد عبارت بودند از : آخرین تحولات در غرب و شرق آسیا، رویکردهای چین در رابطه با توافق های امنیتی در خلیج فارس، آخرین تحولات روابط چین و ایالات متحده در دریای جنوبی چین و تاثیرات انتخابات آمریکا بر برجام و تحولات بین المللی.

مهمترین محورهایی که در این نشست مطرح شد به این شرح است: در این نشست با اشاره به گسترش روابط ایران و چین در همه ابعاد تاکید گردید. همه گیری کرونا و کمک های بشردوستانه دو کشور به یکدیگر نیز باعث گسترش روابط دوستانه میان دو ملت ایران و چین گردیده است. ضرورت ثبات و امنیت در منطقه خلیج فارس از طریق ایجاد گفت و گوهای منطقه ای و روابط میان چین و برخی کشورهای عربی از دیگر موضوعات مطرح شده بود. در همین راستا بیان شد که همکاری‌های ایران و چین در موضوعات بین المللی و منطقه ای می‌تواند منافع مشترک برای دو طرف، منطقه و نظام بین الملل ایجاد نماید. همچنین در این نشست موضوع برجام و خروج غیرقانونی ایالات متحده و نقش برجسته چین در ایجاد و حفظ برجام مورد تاکید قرار گرفت و از توافق برجام به عنوان یک توافق بسیار مهم برای تثبیت چندجانبه گرایی و ایجاد صلح و ثبات در منطقه یاد شد. انتخابات در امریکا و سناریوهای پیش رو در مقابل چین و ایران در صورت پیروزی هر کدام از نامزدهای انتخابات در ایالات متحده از دیگر مباحث پرداخته شده بود. در این زمینه بیان گردید که ایران فارغ از اینکه چه کسی در کاخ سفید حضور دارد؛ منافع و راهبردهای خود را اتخاذ و اجرا خواهد کرد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است