گفتگوی ایران و ژاپن در خصوص افغانستان

نشست مجازی ایران و ژاپن با عنوان« گفتگوی ایران و ژاپن در خصوص افغانستان » با همکاری مرکز مطالعات سیاسی و بین المللی ایران و موسسه توسعه اقتصادی و تجارت خارجی ژاپن ، روز دوشنبه مورخ ۲۴ شهریور ۱۳۹۹ به میزبانی مرکز مطالعات برگزار شد.
شهریور ۱۳۹۹
مشاهده ۵۴۹۴

نشست مجازی ایران و ژاپن با عنوان« گفتگوی ایران و ژاپن در خصوص افغانستان » با همکاری مرکز مطالعات سیاسی و بین المللی ایران و موسسه توسعه اقتصادی و تجارت خارجی ژاپن ، روز دوشنبه مورخ 24 شهریور 1399 به میزبانی مرکز مطالعات برگزار شد. سخنرانان نشست مزبور شامل آقایان سید محمد کاظم سجادپور رییس مرکز مطالعات، مجید قافله ­باشی معاون پژوهشی و مطالعاتی، داوود شاملوفر، مجتبی روزبهانی و خانم منصوره شریفی کارشناسان ارشد مرکز مطالعات، خانم مایومی مورایاما رئیس موسسه توسعه اقتصادی و تجارت خارجی ژاپن، آقای هیتوشی سوزوکی استاد دانشگاه توکیو، خانم هیسائی ناکانیشی و آقای کنتا آئوکی استاد دانشگاه و محقق ارشد موسسه ژاپنی بودند.

موضوع محوری بخش اول نشست، بررسی روابط دوجانبه و جهان تحت پاندمی‌کرونا و عواقب و پیامد­های آن بود و به پاسخگویی بدین سوالات اختصاص داشت: 1) جهان پساکرونا به چه صورت خواهد بود؟ آیا جهان شاهد یک چالش موقتی است یا کرونا موجب ایجاد تغییرات سیستماتیک بر روابط بین ­الملل خواهد شد؟ 2) سناریوهای احتمالی در روابط ایران ـ ژاپن در پی تحولات جدید چیست؟ چالش­ ها و فرصت ­های پیش روی روابط دوجانبه و نیز حوزه ­های بالقوه جهت افزایش همکاری ­های دوجانبه چیست؟

بخش دوم نشست نیز به بررسی آخرین تحولات افغانستان اختصاص داشت و روند صلح در این کشور و نقش عوامل مختلف در شکل ­گیری صلح پایدار در این کشور مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

مهم­ترین محور­هایی که در این نشست مطرح شد به این شرح است:

ایران و ژاپن همواره دارای روابطی مسالمت­ آمیز مبتنی بر همکاری و تجارت بوده­ اند. فاکتور اقتصادی عنصر کلیدی در روابط دوجانبه است که در یک قرن گذشته دارای فراز و نشیب بوده است. ایران همواره یکی از اصلی ­ترین تامین ­کنندگان نفت ژاپن بوده و ژاپن نیز یکی از اصلی­ ترین شرکای تجاری ایران است. متاسفانه رویکرد فعلی دولت آمریکا موجب کاهش شدید روابط تجاری ایران و ژاپن شده است و لازم است تا دو کشور به دنبال ایجاد مکانیزمی جهت تجارت دوجانبه در دوران تحریم باشند. هر دو کشور تمایل دارند تا روابط سازنده خود را در همه سطوح و زمینه ­ها ازجمله در زمینه­ های علمی، فرهنگی و اقتصادی افزایش دهند. البته پاندمی‌کرونا نیز چالشی است که مراودات دوکشور را تحت تاثیر قرار داده است و آثار بلند مدت بسیاری بر کشورهای جهان و از جمله ایران و ژاپن از خود بر جای خواهد گذاشت. از مهم­ترین آثار کرونا در جهان می ­توان به افزایش شکاف میان کشورهای شمال و جنوب، تغییر اساسی در ارزش ­های اقتصادی و اجتماعی، افول فرهنگ مادی ­گرایی، پیدایش عصر جدید همراه با چالش ­های محیط زیستی و اولویت یافتن سلامت بشر به اقتصاد و دموکراسی اشاره نمود. همچنین دلیل اصلی آمار بسیار پایین مبتلایان و تلفات کرونا در ژاپن نیز رعایت دقیق فاصله ­گذاری اجتماعی، استفاده از ماسک از سوی مردم و رعایت نکات بهداشتی عنوان شد.

یکی از زمینه ­های همکاری دو کشور، همکاری در کشورهای ثالث نظیر افغانستان است که می‌توانند در حوزه ­هایی نظیر انرژی، توسعه زیرساخت، آموزش و ایجاد صلح در این کشور با یکدیگر همکاری نزدیک داشته باشند. در تحولات افغانستان، قدرت­ گیری مجدد طالبان مهم­ترین چالش فعلی این کشور محسوب می­شود و مسیری که آمریکا در حال پیگیری آن است در نهایت منجر به افزایش قدرت طالبان خواهد شد. مذاکرات صلح باید بین ­الافغانی باشد و خود آنها برای آینده افغانستان تصمیم ­گیری کنند. تاریخ نشان داده است که هیچ قدرت خارجی نتوانسته با مداخله در افغانستان به کامیابی برسد و انگلیس و روسیه تزاری در قرن 19 و آمریکا و شوروی در قرن 20 و 21 این تجربه را به خوبی درک کرده­ اند. چالش اصلی مذاکرات صلح در دوحه اختلاف نظر بر سر نظام آتی افغانستان است؛ چرا که طالبان به دنبال برپایی امارت اسلامی است و در طرف مقابل دولت مرکزی به دنبال حفظ دستاوردهای 20 سال اخیر و حفظ نظام جمهوری اسلامی و قانون اساسی این کشور است. برای برقراری صلح پایدار در افغانستان باید در کنار مسائل امنیتی، به توسعه اقتصادی و وارد کردن افغانستان به ابتکارات اقتصادی منطقه­ ای نظیر جاده ابریشم نیز توجه نمود. توسعه بندر چابهار نقش ویژه­ ای در افزایش تجارت افغانستان خواهد داشت. چین نیز نقش ویژه­ ای در منطقه داراست و از ظرفیت ­های بالایی برای توسعه زیرساخت ­های افغانستان برخوردار است. اتصال کریدور چین و پاکستان به افغانستان نیز نقش مهمی در توسعه افغانستان ایفا خواهد نمود. ضرورت دارد تا ایران و ژاپن، هم در زمینه سیاسی و هم اقتصادی در افغانستان همکاری­ های خود را توسعه دهند و زمینه را برای ایجاد صلحی پایدار در این کشور فراهم نمایند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است