جلسه سخنرانی آقای ادوارد لوپز بوسکتز، سفیر اسپانیا در تهران

جلسه سخنرانی آقای ادوارد لوپز بوسکتز، سفیر اسپانیا در تهران، در تاریخ ۲۴ آبان ۱۳۹۶ به میزبانی دفتر مطالعات سیاسی و بین المللی برگزار شد.
۲۵ آبان ۱۳۹۶

 جلسه سخنرانی آقای ادوارد لوپز بوسکتز، سفیر اسپانیا در تهران، در تاریخ 24 آبان 1396 به میزبانی دفتر مطالعات سیاسی و بین المللی برگزار شد. در این نشست آقای لوپز به تشریح ریشه‌ها و روند برگزاری رفراندوم استقلال کاتالونیا پرداخت و به دلایل عدم موفقیت این رفراندوم و خروج رهبران کاتالونیا از اسپانیا اشاره و عنوان کرد که اکثریت مردم کاتالون تمایلی به استقلال نداشتند و لذا برگزار کنندگان رفراندوم در بسیج همه ی مردم این منطقه شکست خوردند. همچنین هیچ یک از کشورهای عضو اتحادیه اروپا این استقلال را به رسمیت نشناختند و بنابراین جدایی از اسپانیا به معنای جدایی از اروپا و از دست دادن تمام مزایای اقتصادی و اجتماعی حاصل از حضور در اتحادیه است. ضمن اینکه این منطقه دارای پیوندهای اقتصادی با سایر بخش های اسپانیا است و حتی برای یک روز هم نمی‌تواند خارج از این سیستم اقتصادی ادامه دهد. وی اشاره کرد اختیارات منطقه ی کاتالونیا در بالاترین سطح خود قرار داشت و آنها تقریبا در تمام حوزه‌های سیاست گذاری از جمله مسائل اجتماعی، آموزش و بهداشت دارای اختیارات قانونی بودند. به هر حال این رفراندوم یک اقدام غیرقانونی و غیر مشروع بود و قانون اساسی هیچ کشوری اجازه جدایی بخشی از آن کشور را نمی دهد. در انتها سفیر اسپانیا به سوالات شرکت کنندگان در نشست پاسخ داد.

برگزاری کارگاه آموزشی دو روزه مدیریت مذاکرات سیاسی بین المللی
آقای علیرضا خدا قلی پور دستیار معاونت پژوهشی و مطالعاتی مرکز مطالعات سیاسی و بین‌المللی در جریان سفر به چین، روز جمعه ۲۴ فروردین ماه ۱۴۰۳ با آقای شو جیانگ، معاو...