رویکرد ناتو در قبال تحولات غزه

درست ده روز پیش از عملیات طوفان الاقصی ، «رابرت بوئر» رئیس کمیته نظامی ناتو، در تاریخ ۲۷ سپتامبر ۲۰۲۳ سفر دو روزه ای به اسرائیل داشت. وی در این سفر ضمن ملاقات با رئیس ستاد کل نیروهای مسلح رژیم صهیونیستی، از مرزهای غزه و مناطق اشغالی دیدار کرد.
۵ آذر ۱۴۰۲
مشاهده ۱۳۸۱
رضا حقیقی

درست ده روز پیش از عملیات طوفان الاقصی ، «رابرت بوئر» رئیس کمیته نظامی ناتو،  در تاریخ 27 سپتامبر 2023 سفر دو روزه ای به رژیم صهیونیستی داشت. وی در این سفر ضمن ملاقات با رئیس ستاد کل نیروهای مسلح رژیم صهیونیستی، از مرزهای غزه و مناطق اشغالی دیدار کرد. اطلاع از توانمندی‌های نظامی این رژیم در حوزه هوش مصنوعی و تجهیزات رباتیک جهت کنترل مرزها و رصد گذرگاه‌های مرزی، بخشی از اهداف بازدید میدانی وی بود.

وب سایت سازمان پیمان آتلانتیک شمالی در خبر مربوط به پوشش این سفر آورده بود: «بخش نظامی مرزهای غزه (در رژیم صهیونیستی) دارای تخصص منحصر به فردی در مبارزه با تروریسم زیر زمینی است. گفتگوهای دریا سالار بوئر با مقامات نظامی رژیم صهیونیستی راجع به نو آوری‌های نظامی و چالش های نوین امنیتی بود و وی درخصوص سفر خود به مناطق اشغالی اظهار داشت: توانمندی مقابله با جنگ های امروزی و آمادگی برای جنگ های آتی و موقعیت دفاعی ناتو بسیار مهم است. همکاری ما با شریک نظامی مان رژیم صهیونیستی برای مقابله با چالش های امنیتی و جستجوی قابلیت های نظامی نو آورانه به هر دوی ما کمک می‌کند تا در برابر دشمنان، برتری نظامی خود را حفظ کنیم. وی در دیدار از کالج امنیت ملی رژیم صهیونیستی نیز گفت: "ائتلاف ناتو در بسیاری از نگرانی‌های رژیم صهیونیستی سهیم است. ما شاهد آن هستیم که رژیم های خودکامه در منطقه اروپا و خاورمیانه ما را با چالش هایی مواجه می‌کنند.(منظور وی از حوزه اروپا عملکرد روسیه در اوکراین بود).همانطور که آقای «میرچا جوآنا» معاون دبیر کل ناتو در جریان سفر چند هفته پیش خود به رژیم صهیونیستی گفت، ما همکاری‌های جدیدی را آغاز می‌کنیم و با تهدیدات مشترک و چالش های امنیتی مقابله خواهیم کرد".لازم به ذکر است معاون دبیر کل ناتو پیش از آن در اوائل سپتامبر به رژیم صهیونیستی سفر دو روزه ای داشت و طی این سفر با اسحاق هرتزوگ رئیس جمهور و بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی دیدار نموده و در خصوص همکاری‌های طرفین در حوزه‌های فناوری‌های نوین، نوآوری و محیط زیست به گفتگو نشست.»

مواضع رسمی ناتو در رابطه با تخصص منحصر به فرد رژیم صهیونیستی در جنگ زیر زمینی و ادعای توانمندی‌های آن در کنترل رباتیک مرزها و  و استفاده از هوش مصنوعی نشان می دهد نه تنها رژیم صهیونیستی بلکه متحدین غربی آن تا چه اندازه از عملیات 7 اکتبر حماس در رژیم صهیونیستی غافلگیر شده اند.اعتماد به نفس و غرور کذائی که صهیونیست ها بابت بهره مندی از فناوری‌های نوین، پهپادها و حصارهای مجهز به حسگر و.. داشتند، در کنار اطلاعات گمراه کننده ای که حماس به گروه‌هایی که می دانست سازمان اطلاعات این رژیم بر آنها نظارت دارد، می داد و دیگر مولفه‌های موثر سبب شد رژیم صهیونیستی شکست اطلاعاتی بی سابقه ای را تجربه کند.

پس از عملیات طوفان الاقصی و حمله رژیم صهیونیستی به غزه، ناتو بارها و بارها حمایت آشکار خود از عملکرد این رژیم را ابراز داشته و بر کشتار فجیع زنان و کودکان و نقض آشکار حقوق بشر و غیر نظامیان توسط صهیونیست ها چشم فرو بسته و این تراژدی بزرگ را نادیده می انگارد.

در جریان اجلاس وزرای دفاع ناتو در بروکسل (12-11 اکتبر) «یوآو گالانت» وزیر دفاع رژیم صهیونیستی از طریق ویدئو کنفرانس، همتایان غربی خود را در جریان آخرین تحولات جنگ قرار داد و پس از آن ینس استولتنرگ دبیرکل ناتو اظهار داشت: ناتو با قویترین ادبیات ممکن حمله حماس علیه شهروندان و افرادی با ملیت هایی از کشورهای عضو ناتو را محکوم می‌کند و اعلام می دارد رژیم صهیونیستی تنها نیست.

در این نشست، وزرای دفاع ناتو به اصطلاح حق دفاع رژیم صهیونیستی را به رسمیت شناختند و از حماس خواستند دستگیرشدگان را آزاد کند ضمنا آنها بدون نام بردن از کشور خاصی اعلام کردند هیچ کشور و یا سازمانی نباید به دنبال سوء استفاده از این وضعیت یا تشدید آن باشد.احتمالا با حضور کشورهایی چون ترکیه به عنوان عضو ناتو در اجلاس وزراء، راجع به نام بردن از کشور و یا سازمانی خاص در گزارش منتشر شده نشست، ملاحظاتی وجود داشته است. چه اینکه بعدا در ملاقات های دو جانبه و سخنرانی‌ها، دبیر کل ناتو به صراحت از ایران و حزب الله لبنان نام برد.

قبل از نشست مذکور نیز «میرچا جوآنا» معاون رومانیایی دبیرکل ناتو در اجلاس مجمع پارلمانی سازمان پیمان آتلانتیک شمالی در کپنهاگ حمله حماس علیه رژیم صهیونیستی را غیر قابل توجیه اعلام کرده و آن را محکوم کرده بود. با روشن شدن ابعاد فاجعه آمیز حملات رژیم صهیونیستی به غزه و کشتار گسترده غیر نظامیان و زنان و کودکان بی دفاع، دبیر کل ناتو در مناسبت ها ی مختلف و دیدارهای خود تنها به ضرورت حفاظت از شهروندان و غیر نظامیان و رسیدن کمک های بشر دوستانه به غزه بسنده نموده و در عین حال بر حق دفاع رژیم صهیونیستی در چارچوب حقوق بین الملل تاکید می‌کرد. مواضع استولتنبرگ در آبان ماه در سفر به استکهلم و ملاقات با کریسترسون نخست وزیر سوئد (24 اکتبر)، دیدار با ملک عبدالله؛ پادشاه اردن در بروکسل ( 6 نوامبر)، سفر به استکهلم و ملاقات با خانم «کاتالین نواک» رئیس جمهور مجارستان در بروکسل (8 نوامبر) و نیز در جریان سفر به اسلو و شرکت در نشست شورای نوردیک (31 اکتبر)، تقریبا مشابه بوده و در همگی صراحتا وی بر حق دفاع رژیم صهیونیستی تاکید نموده است. اشاره به نام « ایران»  در ملاقات های پیش گفته نیز حائز اهمیت است. استولتنبرگ در هر« سه» دیدار مذکور تصریح نموده است:« ایران» و حزب الله لبنان نباید از این شرایط سوء استفاده کنند و نبایستی تنش ها در این زمینه بیشتر شود. وی در نشست اسلو نیز ضمن اشاره به ضرورت نیل به راهکاری سیاسی و صلح پایدار اضافه کرده: جنگ غزه نباید اراده ما برای حمایت از اوکراین را تضعیف کند. همچنین دبیرکل ناتو طی سفر خود به برلین (9 نوامبر 2023- 18 آبان ماه 1402) که به منظور شرکت در نخستین کنفرانس سالیانه دفاع سایبری ناتو انجام شد، با «اولاف شولتز» صدر اعظم آلمان دیدار کرد.در کنفرانس مطبوعاتی مشترک، استولتنبرگ بر چهار اصل: نیل به راهکار سیاسی برای صلح، توقف جنگ به منظور رسیدن کمک های بشر دوستانه به غزه، حفاظت از جان غیر نظامیان و رعایت حقوق بین الملل تاکید کرد. در حالی که شمار جانباختگان حملات ناجوانمردانة رژیم صهیونیستی به غزه از ده هزار نفر فراتر رفته بود و بیش از  چهار هزار نفر از قربانیان را کودکان تشکیل می دادند، مقام ناتو حاضر نشد حتی به این موضوع اشاره ای داشته باشد. وی همچنین صراحتا اعلام کرد: جنگ غزه نبایستی به یک نزاع منطقه ای تبدیل شود و ایران و حزب الله باید از این جنگ دور بمانند.

همکاری تشکیلاتی «ناتو» و «رژیم صهیونیستی» در چارچوب "گفتگوی مدیترانه" از سال 1994 شکل گرفت. مجمعی که شامل هفت کشور: مصر، اردن، مراکش، الجزایر،تونس، موریتانی و رژیم صهیونیستی است و با هدف مشارکت در امنیت و ثبات منطقه ای، درک متقابل بهتر و رفع تصورات غلط بین کشورهای این منطقه و ناتو تاسیس شده و علاوه بر نشست های جمعی و چند جانبه، گفتگوهای دوجانبه بین کشورها و ناتو (Nato+1) را نیز در دستور کار دارد. هریک از کشورهای عضو گفتگوی مدیترانه هر دو سال یکبار روی یک سند همکاری دو جانبه با عنوان: برنامه همکاری مشارکت فردی (IPCP) توافق می‌کنند که چارچوب روشنی برای همکاری دو جانبه را فراهم می‌کند. در نشست سران ناتو در بروکسل در ژوئن 2021، تقویت همکاری‌های ناتو و اعضای مجمع گفتگوی مدیترانه در قالب دو ستون: « گفتگوهای سیاسی» و « همکاری‌های عملی»  به تصویب رسید.

سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، حمله به لیبی در سال 2011 و جنگ دهه 90 میلادی بالکان را تحت عنوان حمایت از غیر نظامیان و دفاع از حقوق بشر دوستانه در کارنامة خود دارد. ناتو در تبیین کارکرد خود، بر تضمین صلح پایدار بر اساس « ارزش های مشترک» کشورهای عضو شامل : «آزادی فردی» ،« دموکراسی» ،« حقوق بشر» و « حاکمیت قانون» تاکید می‌کند و بر آنست که همین ارزش های مشترک است که این ائتلاف را به وجود آورده است. مقامات ناتو نیز در مناسبت های مختلف بر حقوق بشر و رعایت حقوق بین الملل اصرار دارند اما در عمل و آنچه به وضوح و در جریان جنگ غزه مشاهده می‌شود، در واقع حمایت سیستماتیک از نقض آشکار حقوق اولیه بشر از جانب این سازمان است.رویکرد جانبدارانه به تحولات فلسطین در ادبیات مقامات ناتو حاکی از وابستگی مطلق این نهاد به سیاست های بزرگترین عضو و راهبر و تامین کننده مالی اصلی آن یعنی امریکا و  نیز خط مشی لابی صهیونیستی است.همکاری‌های تشکیلاتی این سازمان با رژیم صهیونیستی در این چارچوب معنا می یابد.

 رضا حقیقی، کارشناس مرکز مطالعات سیاسی و بین المللی

  (مسئولیت محتوای مطالب برعهده نویسندگان است و بیانگر دیدگاه‌های مرکز مطالعات سیاسی و بین‌المللی نیست)

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است
در هفته‌های گذشته شاهد تغییر مرکز ثقل تحولات و بحران‌ها از جنگ غزه در شرق مدیترانه به سمت منطقه غرب آسیا بودیم، تحولاتی که دورنمایی از توسعه میدان جنگ و گسترده ...
بحران‌های امنیتی و سیاسی در خاورمیانه به نقطه حاد نزدیک می‌شود و دیده بانی رفتار بازیگران موثر در این بحران‌ها بسیار ضروری و راهبردی است. هدف از تحلیل کوتاه حاض...