چرا رژیم صهیونیستی نماینده یهودیان نیست؟

در طول اشغال فلسطین، یکی از روایت های ساختگی رژیم صهیونیستی برای توجیه جنایات فجیع خود این است که اسرائیل نماینده همه ی یهودی‌های جهان است. در جریان جنایات اخیر رژیم اشغالگر قدس در غزه نیز آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا با حضور در اتاق جنگ اسرائیل گفت: «من به عنوان یک یهودی برای دفاع از اسرائیل در اتاق جنگ حاضر شدم.»
۱۰ آبان ۱۴۰۲
مشاهده ۲۳۵۳
محسن پاک آیین

در طول اشغال فلسطین، یکی از روایت های ساختگی رژیم صهیونیستی برای توجیه جنایات فجیع خود این است که اسرائیل نماینده همه ی یهودی‌های جهان است. در جریان جنایات اخیر رژیم اشغالگر قدس در غزه نیز آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا با حضور در اتاق جنگ اسرائیل گفت: «من به عنوان یک یهودی برای دفاع از اسرائیل در اتاق جنگ حاضر شدم.»

این در حالی است که خاخام های یهودی بارها اعلام کرده اند که رژیم اسرائیل نماینده یهودی‌ها نیست و این روزها نیز صدها یهودی معترض در آمریکا دست به تظاهرات زده و با محکومیت جنایات اسرائیل در غزه از دولت جو بایدن خواسته اند تا برای برقراری آتش بس اقدام کند. در ایران نیز سیامک مره‌ صدق، نماینده یهودیان در مجلس شورای اسلامی نحوه عملکرد اسرائیل را مشابه «رفتارهای آلمان نازی در دوران جنگ جهانی دوم» دانسته و می‌گوید: «جنایات رژیم صهیونیستی در قبال مردم فلسطین یادآور رفتار صدام حسین با مناطق شیعه‌نشین عراق و رفتارهای آلمان نازی در دوران جنگ جهانی اول و دوم بر علیه بشریت است.» عمده دلایل عدم حمایت یهودیان جهان از رژیم صهیونیستی عبارتند از:

۱.صهیونیسم تفکری نژادپرستانه و یک فلسفه ضد یهودی است که اعتقاد دارد برای ساختن سرزمینی مستقل برای یهودیانی که در تبعید هستند، تلاش کرده است.یهودیان مخالف صهیونیسم می‌گویند رفتار اسرائیل درست بر عکس حکم خداوند است؛ زیرا خداوند راضی نیست یک سرزمین با ارتکاب انواع جنایات علیه مردم فلسطین، تأسیس شود و این نقض آشکار قوانین مذهبی یهود نسبت به انسان‌های دیگر است. یهودیان ارتدکس می‌گویند ما از «دو کشور برای دو ملت» حمایت نمی‌کنیم، بلکه از بازگشت کل سرزمین‌های اشغالی به مردم فلسطین پشتیبانی می‌کنیم چون اعتقاد داریم یهودیان حامی صلح قادر خواهند بود تحت پرچم کشور فلسطین با آرامش زندگی کنند. سخنگوی انجمن یهودیان ضد صهیونیسم آمریکا با نفی ادعای ساختگی رژیم اسرائیل مبنی بر نمایندگی از سوی یهودیان می‌گوید: «نتانیاهو و هم حزبی‌های وی در حال تلاش برای تصویب قوانینی هستند که اسرائیل را به عنوان کشور ملت یهود اعلام کنند. او هرگز نمی‌تواند ادعای نمایندگی یهودیت یا مردم یهود را داشته باشد.ما به عنوان یهودیان ارتدکس با صهیونیسم مخالف هستیم زیرا  با تضعیف دورنمای طرح صهیونیستی ایجاد دو کشور، ما به زودی شاهد فشار بیشتری برای تأسیس یک کشور واحد دموکراتیک، با اقلیت یهودی خواهیم بود. نتانیاهو و هم حزبی‌های وی هرگز نمی‌توانند ادعای نمایندگی یهودیت یا مردم یهود را داشته باشند.

۲ .خاخام های یهودی که مخالف صهیونیسم هستند، ایجاد یک دولت یهودی در سرزمین فلسطین پیش از ظهور ماشیح (مسیح ) را گناه شمرده و به همین دلیل با موجودیت رژیم صهیونیستی مخالف هستند. صاحبان این تفکر در سازمانی به نام «ناتوری کارتا» متشکل شده و رهبری جریان مخالفت با تاسیس یک دولت یهودی قبل از ظهور مسیح(ع) را  برعهده گرفته اند. این سازمان‌ها نسبت به دین یهود تعصب دارند و به یهودی بودن خود افتخار می‌کنند اما با صهیونیسم مخالف هستند. چندی قبل خاخام داوود عضو گروه «ناترا کارتا»در گفتگو با خبرگزاری تسنیم در واشنگتن تاکید کرد : «یهودیت، صهیونیسم و رژیم اسرائیل را حرام می‌داند و تحریم می‌کند. نه اسرائیل و نه صهیونیست‌ها حق ندارند خود را نماینده ما یهودیان آمریکا معرفی کنند.یهودیت، رژیم اسرائیل و جنایاتی را که به اسم دین یهود مرتکب می‌شود، تحریم می‌کند» .سازمان یهودیان مخالف اشغالگری

(Jewish Againast the Occupatinn = JATO) که در سال ۲۰۰۰ در نیویورک تاسیس شد نیز تداوم اشغال مناطق سال ۱۹۶۷ و گسترش شهرک سازی را یک نوع نژاد پرستی می داند که علت اصلی بروز نا امنی در منطقه است.

۳.یهودیان مخالف صهیونیسم،دولت و احزاب اسرائیل را نهادهای سکولار و غیر دینی می دانند و معتقدند رژیم صهیونیستی در پوشش حمایت از یهودیان و سوءاستفاده از موضوع هولوکاست،فرهنگ بی دینی و غربگرایی را در اراضی اشغالی حاکم کرده و با ترویج فساد و بی بندوباری حتی در سطوح رسمی‌به آموزه‌های یهود خیانت کرده اند.

۴. یکی از اختلافات یهودیان مخالف صهیونیسم با دولت جعلی اسرائیل، درمورد استخدام اجباری یهودیان مذهبی در ارتش است.آنها می‌گویند متدینین یهود همیشه از خدمت در ارتش امتناع ورزیده‌اند زیرا با مفهوم کشور مستقل اسرائیل و جنگ افروزی‌های آن مخالف هستند.این در حالی است که احزاب سکولار اسرائیل مصمم هستند که مذهبیون را به ارتش وارد کنند.

۵. خاخام های مخالف اسرائیل وجود نژادپرستی در سرزمین‌های اشغالی علیه مسلمانان و مسیحیان فلسطینی و حتی یهودیانی که به عنوان مهاجر از اتیوپی آورده شده اند را  مغایر با تعالیم تورات و سیره حضرت موسی(ع) می دانند.

خاخام ها می‌گویند تبعیض نژادی میان یهودیان سفیدپوست و مهاجرین سیاهپوست اتیوپیایی و مواجهه آنها با فقر، بیماری و عدم اشتغال در اراضی اشغالی و رسوایی‌هایی مانند گرفتن خون از آنان تحت عنوان اهدای خون، با تعالیم یهود سازگاری ندارد.

به همین دلیل همه ساله صدها یهودی فعال در حوزه‌های اجتماعی و حقوق بشر، مقابل محل برگزاری نشست سالانه لابی صهیونیست ها موسوم به «آیپک» اجتماع کرده و شعار «آیپک نماینده ما یهودیان آمریکا نیست,این رژیم آپارتاید است, اشتغال فلسطین را تمام کنید, جنگ با ایران هرگز, یهودیان برای تحریم اسرائیل ,یهودیان برای عدالت در فلسطین, یهودیت، صهیونیسم را نفی می‌کند.» اعتقادات خود را بیان می‌کنند.

در مجموع اختلافات و تفاوت منافع فاحش یهودیان جهان با رژیم صهیونیستی و ابراز انزجار از رفتارهای ضد انسانی و ضد بشری رژیم اشغالگر فلسطین، بیش از پیش رژیم صهیونیستی را منزوی و منفور ساخته است.برخی از کارشناسان معتقدند در صورت برگزاری همه پرسی در اراضی اشغالی برای تعیین نظام آینده،اکثر یهودیان که اسرائیل را نماینده خود نمی دانند، به نابودی صهیونیسم و آپارتاید رای خواهند داد و همانگونه که رژیم نژادپرست آفریقای جنوبی با آرای مردم فروپاشید،عمر رژیم صهیونیستی نیز خاتمه خواهد یافت.

محسن پاک آئین، کارشناس مسائل روابط بین الملل

 (مسئولیت محتوای مطالب برعهده نویسندگان است و بیانگر دیدگاه‌های مرکز مطالعات سیاسی و بین‌المللی نیست)

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است
در هفته‌های گذشته شاهد تغییر مرکز ثقل تحولات و بحران‌ها از جنگ غزه در شرق مدیترانه به سمت منطقه غرب آسیا بودیم، تحولاتی که دورنمایی از توسعه میدان جنگ و گسترده ...
بحران‌های امنیتی و سیاسی در خاورمیانه به نقطه حاد نزدیک می‌شود و دیده بانی رفتار بازیگران موثر در این بحران‌ها بسیار ضروری و راهبردی است. هدف از تحلیل کوتاه حاض...