بررسی اعلامیه حقوق بشر با تمرکز بر بحران غزه

۲۰ آذر ۱۴۰۲
مشاهده ۱۱۳۷

نشست گروه مطالعات حقوق بشر و زنان مرکز مطالعات سیاسی و بین ­المللی وزارت امور خارجه با عنوان «سالگرد تصویب اعلامیه جهانی حقوق بشر: ماهیت حقوق بشر جهانی با تمرکز بر بحران غزه» با حضور  دکتر محمد حسن شیخ الاسلامی رئیس مرکز مطالعات و جمعی از اساتید دانشگاه‌ها ، مدیران و کارشناسان ارشد وزارت امور خارجه در محل این مرکز در تاریخ 20 آذر ماه 1402 برگزار شد.

در این نشست، به مناسبت هفتاد و پنجمین سالگرد تصویب اعلامیه جهانی حقوق بشر ابعاد مختلف نقض حقوق بشر و حقوق بین‌المللی بشردوستانه در رابطه با بحران غزه مورد بررسی واقع شد. در جلسه مذکور، موضوعات و چالش ­های کلیدی اعلامیه حقوق بشر، کارآمدی سازوکار سازمان­ های بین ­المللی در دفاع از مردم غزه، و حقوق بین الملل کیفری و کودکان غزه مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

در نشست مذکور بیان شد که در سال جاری، جامعه جهانی روز جهانی حقوق بشر را در ایامی سپری می­کند که در یکی از تاریک ترین دوران حیات بشری از منظر نقض حقوق بشر و حقوق بین ‌المللی بشردوستانه در سایه جنگ، کشتار و نسل­ کشی گسترده و آشکار در غزه قرار دارد. امری که نیازمند توجه جدی آحاد انسانی، رهبران، دولت ها، نهادها و کارگزاران بین المللی است.

در سالگرد جهانی تصویب اعلامیه جهانی حقوق بشر، حقوق بشر از اقتصاد جهانی شکست خورده است و این امر به یک گفتمان جدید نیاز دارد. در پس نقض فاحش حقوق بشر در غزه و هر نقض حقوق بشری در جهان، مفهوم اساسی عدم برابری انسان­ها در آنها نهفته است، در حالی که عصاره حقوق بشر، بیانیه جهانی حقوق بشر و هر سند دیگر برگرفته شده از بیانیه حقوق بشر، اعتقاد به برابری انسان‌ها است.

بیش ­از 10 هزار کودک در جنگ غزه از 15 مهر ماه کشته شدند؛ به عبارتی، به طور میانگین، در هر 10 دقیقه یک کودک کشته می­شود. غزه با جمعیت حدود دو میلیون و 300 هزار نفر در 365 کیلومتر مربع در متراکم ترین جای جمعیت در دنیا زندگی می‌کنند. براساس آمار یونیسف، 47 درصد جمعیت غزه را کودکان تشکیل می دهند. متاسفانه، تاکنون یونیسف آمار رسمی درخصوص تعداد کودکان کشته شده، منتشر نکرده است. در ارائه یک آمار کلی انتشار یافته، تعداد کودکان معلول، مجروح و کشته شده، بیش از 300 هزار کودک اعلام شده است.

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است