وبینار مشترک با موسسه تاهی چین (TI): بررسی آخرین تحولات دوجانبه و منطقه ای

۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱
مشاهده ۱۳۱۰

نشست مجازی مشترک مرکز مطالعات سیاسی و بین المللی (IPIS) و  موسسه تاهی(TI) چین پیرامون مسائل دوجانبه و منطقه ای روز چهارشنبه مورخ 28 اردیبهشت 1401 برگزار گردید. این نشست با  حضور آقایان دکتر محمد حسن شیخ الاسلامی رئیس مرکز مطالعات سیاسی و بین المللی، و آقای  هیلونگ (Wu Hailong) رئیس موسسه مذکور و تعدادی از کارشناسان مطالعاتی از سوی دو طرف برگزار شد.

نشست مزبور در قالب دو پنل «تحولات دوجانبه» و « آخرین تحولات منطقه ای» به پاسخگویی بدین سئوالات اختصاص داشت: «چشم اندار روابط چین و ایران چگونه است؟»، «معماری امنیتی اخیر غرب و شرق آسیا چگونه است؟»، «دیدگاه چینی‌ها در مورد ترتیبات امنیتی منطقه ای خلیج فارس چیست؟»

مهمترین مطالب مطروحه در این نشست به شرح ذیل می‌باشد:

  • جمهوری اسلامی ایران و چین به عنوان دو شریک در نظام بین الملل با مسائل گوناگونی روبه رو می‌باشند. با این حال عزم طرفین بر حل و فصل موانع موجود در تقویت روابط در ابعاد مختلف می‌باشد. در این راستا اجرایی شدن توافق همکاری 25 ساله و همکاری در طرح های منطقه ای از جمله طرح یک جاده- یک کمربند می‌تواند در این راستا از اهمیت به سزایی برخوردار باشد.
  • چین و ایران نیازمند تقویت همکاری‌ها از طریق ارتباطات مستقیم مردم دو کشور هستند. چرا که رسانه‌های غربی تلاش وافری برای تغییر دیدگاه‌های دوطرف نسبت به یکدیگر بکار بسته اند. با این حال، تقویت همکاری‌های دو کشور در زمینه انرژی پاک، نظامی و دفاعی، مالی، فناوری، اطلاعات، و هوش مصنوعی باید در دستور کار جدی قرار گرفت.
  • جنگ اوکراین و روسیه باعث برخی تغییرات در معماری امنیتی جهانی و منطقه ای شده است. ضروری است که چین و ایران همکاری خود را برای تثیبت صلح و ثبات جهانی و منطقه ای و مبارزه با افراط گرایی افزایش دهند.
  • افزایش رقابت میان چین و ایالات متحده به عنوان دو قدرت بزرگ جهانی و قدرت نوظهور در سراسر جهان و از جمله در خاورمیانه قابل مشاهده است. سیاست ایالات متحده در منطقه مشروعیت زایی برای اسرائیل در منطقه است. در واقع یک سیاست خارجی چند محوری برای شناسایی اسرائیل توسط برخی از کشورهای عربی طراحی گردیده که می‌تواند تحول بسیار مهمی در غرب آسیا باشد.
متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است