نشست مجازی مشترک با بنیاد هند

۵ آبان ۱۴۰۰
مشاهده ۲۴۸۷

نشست مجازی مشترک مرکز مطالعات سیاسی و بین المللی و بنیاد هند پیرامون موضوعات دوجانبه، منطقه­ ای و بین المللی روز چهارشنبه مورخ 5 آبان 1400 برگزار شد. این نشست با حضور آقایان مجید قافله باشی معاون پژوهشی و مطالعاتی مرکز مطالعات، حسین ابراهیم خانی، محسن روحی صفت و خلیل شیرغلامی‌کارشناسان ارشد مرکز مطالعات، کیهان برزگر مشاور آکادمیک مرکز از یک سو و آقایان شائورا دووال (Shaurya Doval) مدیر بنیاد هند، الوک بانسال (Alok Bansal)، عطا حسنین (Syed Ata Hasnain)، خانم پریتی ساران (Preeti Saran)، و خانم دویدی (Gaurie Dwivedi) محققان ارشد بنیاد مزبور و آقای ام جی اکبر(M J Akbar) وزیر خارجه اسبق هند، از سوی دیگر برگزار شد.

شرکت کنندگان نشست مزبور در قالب دو پنل شامل «موضوعات دوجانبه و منطقه ای: با تمرکز بر افغانستان، تحولات آسیای جنوبی و حوزه ایندو-پسفیک» و «موضوعات بین المللی با تمرکز بر روابط چین ـ هند و رقابت آمریکا و چین» به گفتگو و تبادل نظر پرداختند. مهم­ترین مباحث مطرح شده در این نشست به شرح ذیل است:

  • ایران و هند مسئولیت خطیری برای اطمینان یافتن از بهبود شرایط منطقه و به خصوص افغانستان دارند. این مهم تنها از طریق همکاری نزدیک میسر خواهد بود.وضعیت افغانستان بسیار نگران کننده است. طالبان نه مشروعیت دارد، نه فراگیر است و نه از حمایت مردم این کشور برخوردار است. بحران انسانی در افغانستان مایه نگرانی است و برای کمک به مردم این کشور باید تدبیری اندیشه شود تا بدون اینکه این کمک ها موجب مشروعیت بخشی و تقویت طالبان شود، کمک های بشردوستانه به دست مردم آسیب دیده برسد.
  • قرن 21، قرن آسیا خواهد بود، به همین دلیل آسیا نباید تبدیل به محل منازعات و درگیری‌ها شود یا یک قدرت بر آن مسلط شود. امروزه حوزه ایندو-پسفیک به دلیل اهمیت ژئوپلتیک و ژئواستراتژیک، توجهات قدرت های جهانی را به خود جلب کرده است. این منطقه شرق و غرب جهان را به هم متصل می­کند و صلح و امنیت آن بسیار مهم است. منافع هند و آمریکا در این حوزه همگرایی زیادی دارند.
  • رقابت چین و آمریکا در عرصه بین المللی مایه نگرانی بسیاری از کشورها است. هیچ کشوری تمایل ندارد در این رقابت طرف یکی از آن دو را بگیرد و علیه دیگری شود. جهان امروز یک جهان چند قطبی است و چندجانبه گرایی کلید حل مسائل و چالش های بین المللی است.  

 

 

 

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است