وبینارمشترک باموسسه اموربین الملل انگلستان: بررسی آخرین تحولات منطقه ای وبین المللی

۲۳ دی ۱۳۹۹
مشاهده ۲۲۴۳

نشست مجازی مشترک مرکز مطالعات سیاسی و بین المللی (IPIS) و موسسه امور بین الملل انگلستان ( Chatham House) پیرامون مسائل منطقه ای و بین المللی روز سه شنبه مورخ 23 دی 1399 برگزار شد. این نشست با حضور آقایان دکتر سید محمدکاظم سجادپور رئیس مرکز مطالعات سیاسی و بین الملل، مجید قافله ­باشی معاون پژوهشی و مطالعاتی، جوادکچوئیان و کامبیز شیخ حسنی ‌کارشناسان ارشد مرکز مطالعات سیاسی و بین الملل و حسن احمدیان استاد دانشگاه تهران و رابین نیبلت (Robin Niblett) رئیس چتم هاوس، هانس کاندانی (Hans Kundnani)، پیتر وستماکوت (Peter Westmacott)، انیسه بصیری (Aniseh Bassiri) و نیل کویلیام (Neil Quilliam) از محققان ارشد مرکز مذکور برگزار شد.

نشست مزبور در قالب دو پنل «بررسی مهمترین اولویت های منطقه ای انگلستان و دولت جدید ایالات متحده در غرب آسیا» و «آینده برجام و مدیریت بحران‌های منطقه ای» به پاسخگویی بدین سئوالات اختصاص داشت: 1) سیاست ایالات متحده در قبال خاورمیانه تحت دولت بایدن چگونه تغییر خواهد کرد؟ چه موضوعاتی در اولویت قرار می‌گیرند؟ 2) خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا چه تاثیری بر سیاست خارجی اتحادیه اروپا و انگلیس در قبال خاورمیانه خواهد گذاشت؟ 3) چشم انداز روابط فرا آتلانتیک پس از  خروج انگلیس از اتحادیه اروپا و انتخابات ریاست جمهوری آمریکا چیست؟ 4) آیا دولت بایدن سیاست ایالات متحده را در قبال چین و روسیه تغییر می دهد؟ 5) تاثیر تحولات اخیر منطقه ای و بین المللی بر آینده برجام چیست؟ 6)  بازیگران منطقه ای و فرامنطقه ای چگونه بر ثبات و تنش ها در خلیج فارس تأثیر می‌گذارند؟

مهمترین مباحث مطرح شده در این نشست به شرح ذیل است:

ابتکارات منطقه ای جمهوری اسلامی ایران از جمله طرح صلح هرمز (HOPE) بر اهمیت تعامل و همکاری کشورهای منطقه تاکید می‌کند و می‌تواند به صلح و امنیت منطقه ای و همچنین اعتماد متقابل کمک شایانی نماید.

دخالت های خارجی و به تبع آن ایجاد عدم موازنه در منطقه باعث بی ثباتی و تنش در منطقه خاورمیانه و خلیج فارس گردیده است. دولت ترامپ با خروج از برجام و اتخاذ رویکرد فشار حداکثری علیه جمهوی اسلامی ایران نقش عمده ای در ایجاد بحران و تنش در منطقه داشته است. این در حالی است که همگان اذعان دارند که هیچ طرحی برای حل بحران‌های منطقه بدون حضور ایران به نتیجه نخواهد رسید.

انتخاب بایدن به عنوان رئیس جمهور در ایالات متحده سایر موضوعات منطقه ای و بین المللی را تحت تاثیر قرار خواهد داد. از جمله این تغییرات می‌ توان به بازگشت احتمالی ایالات متحده به توافقات بین المللی از جمله برجام اشاره کرد. دولت بایدن باید بدون هیچ پیش شرطی برای برون رفت از مشکلات ایجاد شده به برجام بازگردد و تعهدات ایالات متحده را به طور کامل اجرا نماید.

باید برخی گام ها از سوی همه کنشگران منطقه ای برای ایجاد چارچوب امنیتی جدید منطقه ای جهت حل برخی تعارضات و اعتمادسازی برداشته شود. این اقدامات شامل بازگشت همه شرکت کنندگان به برجام جهت اجرای کامل تعهدات و حل بحران‌های منطقه ای از جمله یمن، سوریه و فلسطین و سایر موضوعات مرتبط می‌باشد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است