نشست مجازی مشترک مرکز مطالعات سیاسی و بین المللی و مرکز حل منازعات نروژ(NOREF)

۳ دی ۱۳۹۹
مشاهده ۲۷۴۰

نشست مجازی مشترک مرکز مطالعات سیاسی و بین المللی و مرکز حل منازعات نروژ (NOREF) پیرامون مسائل منطقه ای و بین المللی روز چهارشنبه مورخ 3 دی 1399 برگزار شد. سخنرانان نشست مزبور شامل آقایان دکتر سیدمحمد کاظم سجادپور رییس مرکز مطالعات، سید محمد تقی حسینی ‌کارشناس ارشد مرکز مطالعات، صباح زنگنه سفیر سابق ایران در سازمان کنفرانس اسلامی، حسن احمدیان استاد روابط بین الملل دانشگاه تهران، داگ نیلندار (Dag Nylander) رئیس مرکز حل منازعات نروژ و مارات هیان اینگدال(Marat Heian – Engdal) بودند.

در این نشست، موضوعاتی همچون بررسی رویکردهای نروژ به عنوان یکی از اعضای غیردائم شورای امنیت سازمان ملل در سال 2021 ، امکانات و محدودیت های شورای امنیت سازمان ملل در حل منازعات در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا (MENA) و همچنین چشم انداز تحولات امنیتی در منطقه مورد بررسی قرار گرفت.

مهمترین مباحث مطرح شده در این نشست به شرح ذیل بود:

یکی از اهداف نروژ برای پیوستن به شورای امنیت به عنوان یکی از اعضای غیردائم کمک به حل و فصل صلح آمیز درگیری‌ها و بحران‌ها در جهان است. اگرچه تحولات موجود در نظام بین الملل نشان می دهد که حل و فصل این منازعات  کار آسانی نخواهد بود.

اگرچه تلاش های گوناگونی برای اصلاح شورای امنیت در جریان است اما در سال های اخیر شورای امنیت به دلیل اقدامات یک جانبه و خواسته‌های غیرقانونی ایالات متحده آمریکا به شدت به چالش کشیده شده که پدیده ای کاملاً بی سابقه است.

چند جانبه گرایی به شدت مورد تهدید قرار گرفته است. لذا ضروری است که با یک تلاش هماهنگ چندجانبه گرایی احیا گردد و راه حل های مشترکی برای مشکلات منطقه ای و جهانی پیدا شود. ادامه روند فعلی  باعث گردیده است که  شورای امنیت سازمان ملل در انجام مسئولیت اصلی خود در زمینه حفظ صلح و امنیت بین المللی با چالش های جدی روبرو گردد.

بحران‌هایی وجود دارد که صلح و امنیت منطقه ای و بین المللی را تهدید می‌کند و شورای امنیت برای یافتن یک راه حل عادلانه و منصفانه برای آنها نیازمند اقدامات جدی است. جنگ مرگبار در یمن باعث نابودی این کشور شده است. مسئله فلسین و اشغال آن توسط رژیم صهیونیستی نیز تهدید دیگر منطقه است. لذا باید برای پایان دادن به بیچارگی و رنج های طولانی مدت مردم هرچه زودتر اقدام کرد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است