نشست مجازی مشترک مرکز مطالعات سیاسی و بین المللی ایران و مرکز امور بین المللی نیوزلند

۲۵ آذر ۱۳۹۹
مشاهده ۳۰۷۹

نشست مجازی مشترک مرکز مطالعات سیاسی و بین المللی ایران و مرکز امور بین المللی نیوزلند (NZIIA)، با عنوان ((برجام و چندجانبه ­گرایی)) روز سه ­شنبه مورخ 25 آذر 1399 برگزار شد. این نشست با حضور آقایان دکتر سید محمدکاظم سجادپور رئیس مرکز مطالعات، سعید خطیب­زاده سخنگو و رئیس مرکز دیپلماسی عمومی وزارت امور خارجه، کامبیز شیخ ­حسنی کارشناس ارشد مرکز مطالعات در حوزه برجام، آقای آناند ساتیاناند (Anand Satyanand) رئیس موسسه امور بین الملل نیوزلند، پروفسور راب رابل (Rob Rabel) نایب رئیس موسسه، آقای روبن استف (Rouben Steff) استاد دانشگاه، دکتر لئون گلداسمیت (Leon Goldsmith) محقق ارشد در حوزه خاورمیانه، خانم نگار پرتو (Negar Partow ) استاد دانشگاه مسی نیوزلند و خانم ملانی تورنتون (Melanie Thornton) مدیر اجرایی موسسه امور بین الملل نیوزیلند بودند.

در این نشست، موضوع برجام و وظایف کشورهای اروپایی در راستای حفظ این توافق و تاثیرات روی کار آمدن دولت بایدن بر آینده برجام مورد بررسی قرار گرفت و عنوان شد که آمریکا با خروج غیرقانونی خود از این توافق موجب ایجاد تنش در منطقه شده است. همچنین تاکید شد که عدم اجرای تعهدات برجام از سوی 3 کشور اروپایی پس از خروج آمریکا از این توافق، نشانه عدم استقلال و بدعهدی طرف ­های اروپایی است. همچنین عنوان شد که ایران در صورت بازگشت آمریکا به برجام و انجام همه تعهدات از سوی اروپا و آمریکا، آماده اجرای کامل تعهدات خود در برجام است و تاکید شد که کاهش گام به گام تعهدات از سوی ایران اقدامی سنجیده و بر اساس مواد 26 و 36  برجام بوده که در قبال عدم اجرای تعهدات از سوی آمریکا و غرب صورت پذیرفته است. البته همگی این اقدامات برگشت­ پذیر هستند.

در ادامه بر ضرورت همکاری، گفتگو و تقویت روابط دو جانبه و چند جانبه ­گرایی برای فائق آمدن بر تمامی مسائل منطقه ­ای و بین ­­المللی تاکید شد. همچنین عنوان شد سیاست ­های دولت ترامپ و یکجانبه­ گرایی آمریکا موجب تضعیف چندجانبه ­گرایی شده و تغییرات در کاخ سفید می‌تواند تاثیرات جدی و پراهمیتی برای منطقه خاورمیانه ایجاد نماید. این تغییرات می‌تواند فرصت مناسبی برای همه کشورها و نهادهای بین‌المللی برای تحکیم روابط سازنده و تلاش برای ایجاد امنیت دسته‌ جمعی باشد. در همین ارتباط به فرصت‌ها و چالش‌های دوران پساترامپ و تغییر رویکرد یک‌جانبه‌گرایی به چندجانبه گرایی نیز پرداخته شد.

 

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است