هشتمین کنفرانس خاورمیانه "ثبات، امنیت و هویت اقتصادی"

این کنفرانس در روزهای ۱۶و ۱۷ تیرماه ۱۴۰۱ با حضور پژوهشگران، دیپلمات ها، اساتید و متخصصین علوم سیاسی و روابط بین الملل در بخارست برگزار شد.
تیر ۱۴۰۱
مشاهده ۲۰۰۱

این کنفرانس در روزهای ۱۶و ۱۷ تیرماه ۱۴۰۱ با حضور پژوهشگران، دیپلمات ها، اساتید و متخصصین علوم سیاسی و روابط بین الملل در بخارست برگزار شد. در مراسم افتتاحیه آقایان دکتر شیخ الاسلامی معاون وزیر و رییس مرکز آموزش و پژوهش، سادات میدانی سفیر کشورمان در رومانی، ملشکانو و سورین از وزرای سابق خارجه رومانی، فلاویوس رییس موسسه اقتصادی و سیاسی خاورمیانه  و مورشان رییس یوردیفنس سخنرانی داشتند و سپس مباحث تخصصی توسط اساتید برجسته ایران آقایان دکتر ایزدی، برزگر، کیانی، عبدالهی و عسکری و  دیپلمات های جمهوری اسلامی ایران، همچنین پژوهشگران و محققین پاکستان، افغانستان، مصر، لبنان، سوریه، ترکیه، چین، سنگاپور، مجارستان، رومانی، ارمنستان، فرانسه، ایتالیا و …در نشست های چندگانه ارائه و در پایان هر نشست سوالات متنوع مطرح و پاسخ های مقتضی ارائه شد. هم چنین درنشست تخصصی دیپلمات های جوان نیز موضوعات مشابه مورد بررسی و تبادل نظر قرار گرفت و در پایان جمع بندی از سوی اقبالی زارچ رییس گروه مطالعاتی اوراسیا ارائه گردید.

اهم مطالب مطروحه عبارتند از:

  • منطقه خاورمیانه شرایطی جدید درفضای توسعه اقتصادی و تقویت ثبات سیاسی را تجربه می نماید. صلح وثبات منطقه غرب آسیا و اروپا می‌تواند مبتنی بر نرم های پسا جنگ دوم جهانی و منطبق با منشور سازمان ملل متحد باشد.
  • دریای سیاه متعلق به کشورهای حاشیه ای است و درگیری‌های اخیر این اصل مهم را به چالش کشیده است. خاورمیانه نباید اجازه دهد به موضوع چالش روسیه و یورآتلانتیک به رهبری آمریکا تبدیل شود و اکنون لحظه مهم  برای انتخاب است چرا که جنگ اوکراین به تعبیری جنگ جهانی است.
  • برنامه هسته ای ایران در مرحله جدید است و علیرغم اجرای تعهدات ایران بنظر می رسد روسیه و آمریکا اراده لازم برای نهایی شدن آن ندارند. واقعیت این است که تحریم نوعی جنگ اقتصادی است و ضمن وارد نمودن خسارات جدی به شهروندان، راه حلی برای صلح و ثبات نیست. ایران با فرهنگ مقاومت اوضاع رامدیریت نموده است. هم چنین تحریم ها بویژه بر علیه روسیه آثار تورمی جدی و بحران انرژی ‌مواد غذایی در جهان بویژه اروپا را موجب شده است.
  • در ترکیه اگر چه رویکردهای نئوعثمانی وجود دارد ولی با توجه به نقش حیاتی این کشور ضروری است برای صلح و ثبات به واقعیت های سیاسی و امنیتی جهان توجه شود. همچنین، نقش روزافزون چین و هند در صلح و ثبات آسیا و جهان قابل توجه می‌باشد.
  • جنگ اوکراین نبرد تمام عیار بین نظم قدیمی و نظم نوین است و باید گفت جنگ بین دموکراسی و اتوکراسی نیست و شکی نیست که این نزاع موجب تغییرات ژئوپلیتیک و ژئواکونومیک در کل جهان بویژه اورآسیا خواهد شد.
  • جهان نیازمند تعریف صحیح منافع، صلح و ثبات می‌باشد. در حال حاضر سه تحول در منطقه خاورمیانه مهم است:  الف: مذاکرات هسته ای و ضرورت احیای برجام به صورت تمام عیار است؛ ب: تحولات اوکراین که تاثیر مهم در خاورمیانه بدلایل مختلف دارد. از جمله گرایش کشورهای مهم اروپا به سمت تقویت وضعیت نظامی و دفاعی و تاثیرگذاری بر نوع تعادل متوازن روسیه با خاورمیانه که احتمالا دچار تحول جدی خواهد شد. همچنین موضوع انرژی و امنیت غذایی جایگاه خود را دارد. ج : تحولات قابل توجه در تنظیم روابط کشورهای خلیج فارس و آمریکاست و در شرایط جدید نباید به تجربه ناموفق تامین امنیت از بیرون و افزایش تسلیحات مراجعه شود.
  • دولت ایران توجه ویژه ای به روابط با همسایه گان بویژه کشورهای خلیج فارس و مصر و اردن و منطقه آسیای مرکزی و قفقاز و شرکای سنتی اروپایی دارد.
  • از زمان جنگ دوم جهانی تا کنون شاهد چند جنگ منطقه ای با مداخله قدرت های بزرگ بوده ایم و همه صحبت ها حول جهانگرایی بود و کمتر صحبت و تلاش بر سیستم و نظم بین المللی مبتنی بر اصول مصرح منشور سازمان ملل بوده است. همچنین منطقه خاورمیانه نیز تحولات مهمی را با نقش آفرینی قدرت های بزرگ بویژه آمریکا، روسیه و چین تجربه نموده است. نزاع بر سر مرزها و دعوای سرزمینی نظیر جنگ اوکراین راه حل برقراری صلح و ثبات نیست. در شرایط جدید نوع روابط اروپا با آسیای مرکزی و منطقه پیرامونی اهمیت فوق العاده دارد و در این تحولات نقش اقتصادی چین بسیار مهم است.                

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است