وبینار مشترک با بنیاد صلح ساساکاوا ژاپن

نشست مجازی مشترک مرکز مطالعات سیاسی و بین المللی و بنیاد صلح ساساکاوا ژاپن پیرامون موضوعات منطقه­ شرق و غرب آسیا روز سه شنبه مورخ ۱۵ تیر ۱۴۰۰ برگزار شد.
تیر ۱۴۰۰
مشاهده ۴۰۴۱

نشست مجازی مشترک مرکز مطالعات سیاسی و بین المللی و بنیاد صلح ساساکاوا ژاپن پیرامون موضوعات منطقه­ شرق و غرب آسیا روز سه شنبه مورخ 15 تیر 1400 برگزار شد. این نشست با حضور آقایان دکتر سید محمدکاظم سجادپور رئیس مرکز مطالعات سیاسی و بین المللی، مجید قافله باشی معاون پژوهشی و مطالعاتی مرکز مطالعات، کیهان برزگر مشاور علمی ارشد مرکز مطالعات، خلیل شیرغلامی‌کارشناس ارشد مرکز مطالعات از یک سو و آقایان آتسوشی سونامی (Atsushi Sunami) رئیس بنیاد صلح ساساکاوا، ریو ساهاشی (Ryo Sahashi) استاد دانشگاه توکیو، و تسونی واتانابه (Tsuneo Watanabe) پژوهشگر ارشد بنیاد مزبور از سوی دیگر برگزار شد.

شرکت کنندگان نشست مزبور در قالب پنلی با عنوان «موضوعات منطقه ای: با تمرکز بر شرق و غرب آسیا» به گفتگو و تبادل نظر پرداختند. مهم­ترین مباحث مطرح شده در این نشست به شرح ذیل است:

  • در حال حاضر آنچه که ما شاهد هستیم، یک نظم بین المللی جدید است که در آن هم کشورهای شرق آسیا و هم غرب آسیا تمایل به تداوم گفتگو با یکدیگر به منظور آماده کردن خودشان برای آینده ای بهتر را دارند.
  • به نفع هیچ یک از دو منطقه غرب و شرق آسیا نخواهد بود که صحنه نزاع و رقابت تقابلی میان آمریکا و چین در آینده باشند. ایران قادر است که نقش یک موازنه ­گر را در رقابت ­های ژئوپلتیکی آینده در منطقه ایفاء کند. راه حل و رویکردی که ایران در این زمینه به جهان ارائه می نماید، صلح جمعی بر مبنای همکاری و تصمیم گیری بازیگران منطقه ای می‌باشد. ایران معتقد است که تقابل میان قدرت های بزرگ نباید صلح و ثبات شرق و غرب آسیا را برهم زند.
  • سیاست خارجی آمریکا در قبال خاورمیانه به طرز چشمگیری در دوره دولت بایدن تغییر کرده و درحال حاضر، آنها در پی سیاست توازن مجدد در قبال آسیا و تمرکز بر منطقه ایندو ـ پاسیفیک هستند.
  • احیای موفقیت­ آمیز برجام برای ثبات منطقه حائز اهمیت است و ایران همواره معتقد به ایفای نقش سازنده در منطقه می‌باشد. ایران به موضوع امنیت دسته جمعی در منطقه خلیج فارس احترام می­ گذارد و معتقد است که بازیگران مختلف منطقه می‌بایست در معماری منطقه مزبور مشارکت داشته باشند.
متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است