وبینار مشترک با موسسه مونتین فرانسه(IM)

نشست مجازی مشترک مرکز مطالعات سیاسی و بین المللی ایران و موسسه مونتین فرانسه(IM)پیرامون مسائل منطقه ای و بین المللی روز دوشنبه مورخ ۱۰ خرداد ۱۴۰۰ برگزار شد.
خرداد ۱۴۰۰
مشاهده ۲۹۸۸

نشست مجازی مشترک مرکز مطالعات سیاسی و بین المللی ایران و موسسه مونتین فرانسه(IM) پیرامون مسائل منطقه ای و بین المللی روز دوشنبه مورخ  10 خرداد 1400 برگزار شد. این نشست با حضور آقایان دکتر سید محمد کاظم سجادپور رئیس مرکز مطالعات سیاسی و بین الملل، مجید قافله ­باشی معاون پژوهشی و مطالعاتی، حسین غریبی و جواد کچوئیان کارشناسان ارشد مرکز مطالعات سیاسی و بین الملل، کیهان برزگر و حسن احمدیان مشاوران ارشد دانشگاهی، پیر ویمونت (Pierre Vimont)، فلیکس بوتین (Felix Buttin)، چارلز تپوالت (Charles Thepault)، میشل دوکلو (Michel Duclos) و کلمنت ترمس (Clement Thermes) از محققان ارشد مرکز مذکور برگزار شد.

نشست مزبور در قالب دو پنل «آینده روابط ایران و اتحادیه اروپا» و «تمرکز بر تحولات غرب آسیا و مدیترانه» به پاسخگویی بدین سئوالات اختصاص داشت: 1) در حال حاضر روابط ایران و اتحادیه اروپا چگونه است؟ 2) عوامل اصلی تقویت روابط ایران و اتحادیه اروپا چیست؟ 3) موقعیت های  ایران و اتحادیه اروپا در رقابت بین چین/ روسیه و ایالات متحده چیست؟ 4) آخرین تحولات در شرق مدیترانه و خاورمیانه چیست؟ 5) نقش کشورهای منطقه ای و فرامنطقه ای در امنیت و ثبات منطقه خلیج فارس چیست؟

مهمترین مباحث مطرح شده در این نشست به شرح ذیل است:

  • روابط ایران و اتحادیه اروپا به خصوص روابط دوجانبه میان ایران و فرانسه از پیشینه بسیار دیرینه برخوردار است. اگرچه این روابط در برهه‌هایی از تاریخ فراز و فرودهایی داشته است.
  • برجام به عنوان نقطه عطف مهم در روابط ایران و اتحادیه اروپا تاثیر جدی و بنیادین در گسترش روابط در حوزه‌های مختلف اقتصادی، سیاسی و فرهنگی در میان دو طرف داشت. با این وجود اتحادیه اروپا در دوران ترامپ نتوانست به تعهدات خود ذیل برجام عمل نماید. این امر باعث گردید که روابط دوجانبه ایران و اتحادیه اروپا با توجه به تحریم های یکجانبه ایالات متحده به سمت افول حرکت نماید.
  • مذاکرات اخیر در وین برای احیای برجام و بازگشت ایالات متحده به برجام فرصت خوبی برای احیای روابط جدید در زمینه‌های مختلف میان ایران و اتحادیه اروپا است. اگرچه تجربه گذشته در خصوص خروج ایالات متحده از توافق و عدم توانایی اروپایی‌ها برای جبران خسارت های ایران می‌تواند به عنوان یکی از نگرانی‌ها و دغدغه‌های اصلی برای احیای دوباره روابط مد نظر قرار گیرد. 
  • گسترش صلح و ارتقاء امنیت در منطقه غرب آسیا یکی از اهداف اصلی ایران است. با این وجود تلاش برخی کشورهای منطقه برای اتکا به قدرت های فرامنطقه ای و همچنین دخالت های خارجی در ترتیبات امنیتی منطقه ای باعث ایجاد ناامنی و بی ثباتی در منطقه گردیده است. با این وجود تحولات مثبت اخیر در منطقه و همچنین مذاکرات هسته ای در وین برای احیای برجام چشم انداز مثبتی از  تثبیت صلح و امنیت پایدار در منطقه ایجاد نموده است.
متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است