نشست مجازی مشترک مرکز مطالعات سیاسی و بین المللی و گروه بین المللی بحران: موضوعات منطقه ­ای و بین المللی

نشست مجازی مشترک مرکز مطالعات سیاسی و بین المللی و گروه بین المللی بحران پیرامون مسائل منطقه ای و بین المللی روز چهارشنبه مورخ ۲۶ آذر ماه ۱۳۹۹ به میزبانی مرکز مطالعات برگزار شد.
آذر ۱۳۹۹
مشاهده ۲۸۱۸

نشست مجازی مشترک مرکز مطالعات سیاسی و بین المللی و گروه بین المللی بحران پیرامون مسائل منطقه ای و بین المللی روز چهارشنبه مورخ 26 آذر ماه 1399 به میزبانی مرکز مطالعات برگزار شد. سخنرانان نشست مزبور شامل آقایان دکتر سیدمحمد کاظم سجادپور رییس مرکز مطالعات، کامبیز شیخ حسنی، جواد کچوئیان و وحید کریمی‌کارشناسان ارشد مرکز مطالعات، علی خوشرو سفیر سابق جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل، کیهان برزگر استاد روابط بین الملل دانشگاه، جوست هیلترمن (Joost Hiltermann) مدیر برنامه خاورمیانه گروه بین المللی بحران، علی واعظ (Ali Vaez) مدیر برنامه ایران، الهام فخرو (Elham Fakhro) تحلیلگر ارشد مسائل خلیج فارس، آزاده معاونی (Azadeh Moaveni) مدیر پروژه مسائل جنسیتی و ریچارد اتوود (Richard Atwood) رئیس سیاستگذاری گروه بین المللی بحران بودند.

در این نشست، موضوع برجام، وظایف کشورهای اروپایی در راستای حفظ این توافق و تاثیر روی کار آمدن دولت بایدن بر آینده برجام مورد بررسی قرار گرفت و تاکید شد که ایران یک سال پس از خروج ترامپ از برجام و اعمال فشار حداکثری آمریکا، طبق مفاد 26 و 36 این توافق تصمیم به کاهش برخی تعهدات خود نمود. درصورتی که طرف های دیگر به تعهدات خود عمل کنند، اقدامات مزبور بازگشت پذیر خواهند بود.

در ادامه، به موضوعات منطقه ای و رویکرد اتحادیه اروپا در حوزه مدیترانه، مسأله پناهجویان خاورمیانه و افراط گرایی اشاره شد و نقش موثر اروپا در این تحولات مورد بررسی قرار گرفت. همچنین، گفته شد که منطقه خلیج فارس به دلیل اهمیت مسأله انرژی و جریان آزاد آن برای اروپایی‌ها با اهمیت باقی خواهد ماند. همچنین، اروپا از انجام گفتگوهای منطقه ای حمایت می‌کند.

در پایان، به رابطه میان آمریکا و قدرت های بزرگ در دوره دولت بایدن و رویکرد احتمالی وی به سیاست در حوزه‌های مختلف پرداخته و تاکید شد که در این دوره احتمالا در روابط فراآتلانتیکی تغییری مثبت و همکاری جویانه­تر ایجاد خواهد شد. در مورد روابط چین و آمریکا، تغییر در لحن اما احتمالا تغییر کمتری در عمل به وجود خواهد آمد. درخصوص رابطه آمریکا و روسیه، تغییر زیادی در لحن یا در عمل دیده نخواهد شد. در دولت بایدن احتمالا تغییراتی در حوزه چندجانبه گرایی مانند کار با سازمان ملل و شورای امنیت ایجاد خواهد شد. در این دوره همچنان احتمالا آمریکا نقش برجسته و رهبری در رابطه با قدرت های منطقه ای ایفاء را نخواهد کرد و آنها خود می‌بایست از منافع شان دفاع کنند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است