وبینار مشترک با مرکز مطالعات بین المللی
تایلند(ISC): بررسی آخرین تحولات منطقه ای و بین المللی

نشست مجازی مشترک مرکز مطالعات سیاسی و بین المللی ایران و مرکز مطالعات بین المللی تایلند(ISC)، پیرامون مسائل منطقه­ ای و بین ­المللی روز چهارشنبه مورخ ۱۲ آذر ۱۳۹۹ برگزار شد.
آذر ۱۳۹۹
مشاهده ۶۹۲

نشست مجازی مشترک مرکز مطالعات سیاسی و بین المللی ایران و مرکز مطالعات بین المللی تایلند(ISC)، پیرامون مسائل منطقه­ ای و بین ­المللی روز چهارشنبه مورخ 12 آذر 1399 برگزار شد. این نشست با حضور آقایان دکتر سید محمدکاظم سجادپور رئیس مرکز مطالعات، مجید قافله ­باشی معاون پژوهشی مرکز، علی خوشرو سفیر سابق ج.ا  ایران در سازمان ملل متحد، کامبیز شیخ ­حسنی و محسن محمدی کارشناسان ارشد مرکز مطالعات، کیهان برزگر استاد دانشگاه، آقای آنسون چینوان (Anuson Chinvanno) رئیس مرکز مطالعات بین المللی تایلند، خانم چاتواد (Chatvadee Chindawongse) و خانم کانیرات وجاجوا (Kanyarat Vejjajjva) از محققان ارشد مرکز مذکور برگزار شد.

آخرین تحولات جنوب شرق آسیا، خاورمیانه و خلیج فارس، تحولات آسه آن، برجام و تاثیر انتخابات آمریکا بر نظام بین­الملل موضوعات محوری این وبینار مجازی بود که در قالب دو نشست متمرکز بر مسائل منطقه ای و بین المللی مطرح شد.

در این نشست بر ضرورت همکاری، گفتگو و تقویت روابط دو جانبه و چند جانبه ­گرایی برای فائق آمدن بر تمامی مشکلات و مسائل منطقه ­ای و بین ­المللی تاکید شد. در همین زمینه تجربیات کشورهای جنوب شرق آسیا در همگرایی برای مقابله با همه گیری ویروس کرونا مورد ارزیابی قرار گرفت.

در ادامه نیز فرصت های بالقوه در مناطق جنوب شرق آسیا و غرب آسیا  و همچنین برخی تهدیدها و نگرانی‌ها در این مناطق بررسی و تاکید گردید که تنها راه برون رفت از مشکلات و حداکثر سازی منافع همه کشورها ایجاد همکاری‌های مشترک در چارچوب سازمان‌های بین الملی و منطقه ای و همچنین ارتقاء روابط دوجانبه میان کشورها است.

در این نشست بیان گردید که سیاست ­های دولت ترامپ و یکجانبه­ گرایی آمریکا موجب تضعیف چندجانبه ­گرایی شده و تغییرات در کاخ سفید می‌تواند تاثیرات جدی و پراهمیتی برای منطقه آسیای جنوب شرقی و خاورمیانه ایجاد نماید. از جمله این تغییرات می‌توان به بازگشت ایالات متحده به توافقات بین المللی مانند برجام، توافق آب و هوایی پاریس اشاره کرد.

موضوع برجام و وظایف کشورهای آسیایی در جهت حمایت از این توافق و تاثیرات انتخابات در آمریکا بر آینده برجام نیز مورد بررسی قرار گرفت و عنوان شد که آمریکا با خروج غیرقانونی خود از این توافق موجب ایجاد تنش در منطقه شده است.

همچنین شرکت ­کنندگان در این نشست با محکومیت حادثه تروریستی ترور دانشمند کشورمان دکتر فخری زاده، به استاندارد دوگانه و سکوت برخی کشورها نسبت به محکومیت این جنایت اشاره کردند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است