نشست مجازی با موسسه تحقیقاتی صلح اسلو(PRIO) در خصوص مسائل منطقه ­ای و بین ­المللی

نشست مجازی مشترک پیرامون مسائل منطقه­ ای و بین ­المللی مرکز مطالعات سیاسی و بین المللی ایران و موسسه تحقیقاتی صلح نروژ، روز دوشنبه مورخ ۱۰آذر ۱۳۹۹به میزبانی مرکز مطالعات برگزار شد.
آذر ۱۳۹۹
مشاهده ۱۰۴۳

نشست مجازی مشترک پیرامون مسائل منطقه­ ای و بین ­المللی مرکز مطالعات سیاسی و بین المللی ایران و موسسه تحقیقاتی صلح نروژ، روز دوشنبه مورخ 10آذر 1399به میزبانی مرکز مطالعات و با حضور آقایان سید محمدکاظم سجادپور رئیس مرکز مطالعات، مجید قافله ­باشی معاون پژوهشی مرکز، علی خوشرو سفیر سابق ج.ا  ایران در سازمان ملل متحد، کامبیز شیخ ­حسنی و جواد کچوئیان کارشناسان ارشد مرکز مطالعات، حسن احمدیان استاد دانشگاه تهران، آقای هنریک یوردال رئیس موسسه تحقیقاتی صلح نروژ، آقای برونو مارتین، آقای یورگن جنس هاگن و آقای گرگ ریخبرگ، از محققان ارشد موسسه مذکور برگزار شد.

آخرین تحولات اتحادیه اروپا، خاورمیانه و خلیج فارس، روابط فراآتلانتیک، برجام و تاثیر انتخابات آمریکا بر نظام بین­الملل موضوعات محوری مطرح شده در این نشست بود. بخشی از این وبینار به طرح سوال و پاسخگویی به آن اختصاص داشت که شامل پیامدهای نتیجه انتخابات آمریکا بر منطقه خاورمیانه، آخرین تحولات اتحادیه اروپا، نقش نیروهای فرامنطقه ای در بی ثباتی و افزایش تنش در خلیج فارس، تاثیرات نتیجه انتخابات آمریکا بر نظم بین ­المللی و همچنین برجام، و جهت ­گیری سیاست ­های اتحادیه اروپا در خصوص روابط فراآتلانتیک با توجه به تحولات جدید بود.

در این نشست بر ضرورت همکاری، گفتگو و تقویت چندجانبه ­گرایی برای فائق آمدن بر تمامی مشکلات و مسائل منطقه ­ای و بین ­المللی تاکید شد زیرا تحولات سیاسی و ژئوپولیتیکی و همچنین برخی تهدیدها و نگرانی‌ها نیاز به همکاری و مشارکت کشورها برای برون رفت از وضعیت فعلی و ایجاد درک مشترک را ضروری ساخته است.

همچنین تاکید شد که سیاست ­های دولت ترامپ و یکجانبه­ گرایی آمریکا موجب تضعیف چندجانبه ­گرایی و ایجاد شکاف در روابط فرا آتلانتیک شده است.موضوع برجام و وظایف کشورهای اروپایی در جهت حفظ و انجام تعهدات آنها و تاثیرات انتخابات در امریکا بر آینده برجام نیز مورد بررسی قرار گرفت و عنوان شد که آمریکا با خروج غیرقانونی خود از این توافق موجب ایجاد تنش در منطقه و همچنین تضعیف روابط فراآتلانتیک شد. توافق برجام موجب ثبات و امنیت در منطقه بوده و نمونه موفقی در زمینه منع اشاعه و کنترل تسلیحات به حساب می ­آید.از نظر محققان نروژی با روی کار آمدن دولت بایدن می­ توان به احیای مجدد برجام امیدوار بود و اروپا مایل است رویکرد دولت جدید در آمریکا بار دیگر موجب تقویت روابط فراآتلانتیک و چندجانبه ­گرایی در عرصه بین ­المللی شود.

شرکت ­کنندگان ایرانی نشست با محکومیت حادثه تروریستی ترور دانشمند کشورمان دکتر فخری زاده، استاندارد دوگانه و سکوت برخی کشورها نسبت به این جنایت را مورد انتقاد قرار دادند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است