ایران و قزاقستان: بررسی آخرین تحولات دوجانبه و منطقه‌ای

نشست مجازی ایران و قزاقستان با عنوان بررسی آخرین تحولات دوجانبه و منطقه‌ ای با همکاری مرکز مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران (IPIS) و موسسه اقتصاد و سیاست جهانی (IWEP) روز سه شنبه ۴ آذر ۱۳۹۹ برگزار گردید.
آذر ۱۳۹۹
مشاهده ۲۱۸۷

نشست مجازی ایران و قزاقستان با عنوان بررسی آخرین تحولات دوجانبه و منطقه‌ ای با همکاری مرکز مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران (IPIS) و موسسه اقتصاد و سیاست جهانی (IWEP) روز سه شنبه 4 آذر 1399 با حضور آقایان دکتر سید محمدکاظم سجادپور رئیس مرکز مطالعات، مجید قافله باشی معاون پژوهشی مرکز مطالعات، علیرضا بیگدلی، غلامحسین یادگاری، بهمن آقارضی، علی اکبر جوکار و تعدادی از پژوهشگران از قزاقستان از جمله یرژان سالتیبایف (YerzhanSaltybayev) رئیس IWEP، لیدیا پارخومچیک (LidiyaParkhomchik) مسئول دفتر شعبه IWEP در آلماتی، ژومابک سارابکوف (ZhumabekSarabekov) رئیس بخش مطالعات اوراسیا، یرلان مادیف (YerlanMadiyev)، رئیس بخش مطالعات آسیا و چین برگزار گردید.

مهم‌ترین محورهایی که در این نشست مطرح شد به این شرح است:

دراین نشست موانع ایجاد شده در گسترش روابط اقتصادی میان دو کشور بررسی وبر ضرورت افزایش همکاری‌ها به خصوص در بعد اقتصادی از طریق گسترش همکاری‌های حمل و نقل ریلی و جاده ای اشاره گردید. پیشنهادهایی نیز در رابطه با تسهیلات روادید و ایجاد منطقه آزاد اقتصادی میان دو کشور مطرح گردید.

همچنین به راهکارهای مختلف افزایش حجم تجارت کالا و خدمات از طریق بنادر ایران از جمله بندرعباس و گسترش همکاری‌های دو کشور در حوزه دریای خزر و به خصوص تجارت دریایی با استفاده از بنادر دو کشورنیز پرداخته شد.

در این وبینار با اشاره بر نقش کلیدی ایران و قزاقستان در سه منطقه دریای خزر، آسیای غربی و آسیای میانه بر همکاری دو کشور در سازمان‌های منطقه ای و بین المللی جهت کاهش تهدیدات و ایجاد فرصت های جدید تاکید گردید.

استراژی قدرت های منطقه ای و فرامنطقه ای در تعامل با کشورهای آسیای میانه و تاثیر بحران کرونا بر رویکرد این کشورها به منطقه از دیگر مباحث مطروحه در این نشست بود. همچنین چالش ها و فرصت های همکاری‌های منطقه ای با توجه به عضویت مشترک ایران و قزاقستان در برخی سازمان‌های منطقه ای و آینده همکاری دو کشور در اتحادیه اقتصادی اوراسیا و سازمان همکاری شانگهای نیز بررسی گردید.

 

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است